Optzeci şi nouă la sută dintre directorii ce fac parte din consiliile directoare ale companiilor afirmă că procesele digitale de afaceri sunt acum încorporate în toate strategiile de creştere a afacerii, potrivit unei noi cercetări efectuate de Gartner, arată un comunicat de presă transmis redacţiei.
Cu toate acestea, doar 35% dintre directorii din consiliile directoare raportează că au atins sau sunt pe cale de a atinge obiectivele de transformare digitală a organizaţiei lor.
"Consiliile directoare (Boards of Directors - BoDs) au ajuns într-un punct în care strategia de afaceri digitală şi strategia generală de afaceri sunt una şi aceeaşi", a declarat Jorge Lopez, Distinguished VP Analyst la Gartner. "În timp ce directorii IT (CIO) au făcut progrese semnificative utilizând tehnologia pentru excelenţa operaţională, acest lucru nu este suficient pentru a realiza beneficiile strategice de afaceri pe care consiliile directoare le caută din investiţiile digitale", a completat Lopez.
"Pe măsură ce companiile operează într-o lume afectată din ce în ce mai mult de perturbări constante, cele mai experimentate consilii directoare sunt preocupate de modul în care răsturnările de situaţie şi riscurile pot servi drept sursă a unor oportunităţi. Directorii executivi şi directorii IT vor trebui să adopte această mentalitate, deoarece tehnologia joacă un rol din ce în ce mai important în stimularea succesului în afaceri", a detaliat Lopez.
Potrivit sursei citate, pe parcursul Gartner IT Symposium/Xpo 2022, eveniment ce se desfăşoară la Barcelona în perioada 7-10 noiembrie, analiştii explorează modalităţile prin care IT-ul devine factorul diferenţiator. Analiştii Gartner au prezentat rezultatele sondajului în cadrul Gartner IT Symposium/Xpo 2022. 2023 Gartner Board of Directors Survey a fost realizat printr-un sondaj online într-un interval din lunile iunie şi iulie 2022 în rândul a 281 de respondenţi din America de Nord, America Latină, Europa şi Asia/Pacific, care deţin un rol în consiliile directoare sau sunt membri ai consiliilor directoare ale unor corporaţii.
Directorii generali sunt văzuţi ca responsabili pentru conducerea afacerilor digitale
Consiliile directoare i-au identificat pe directorii generali ca fiind principalii lideri responsabili pentru conducerea iniţiativelor de afaceri digitale în cadrul organizaţiei, aceasta fiind opţiunea a 28% dintre respondenţii la sondaj. Directorii generali îi devansează în lista opţiunilor respondenţilor pe CTO şi CIO, care sunt menţionaţi drept principali lideri de 19%, respectiv 14% dintre membrii consiliilor directoare.
"Tradiţional, consiliile directoare priveau către IT atunci când era în discuţie promovarea componentei digitale a afacerilor", a declarat Partha Iyengar, Distinguished VP Analyst la Gartner.
"Cu toate acestea, având în vedere beneficiile macro şi strategice pe care consiliile le aşteaptă acum de la afacerile digitale, acum se aşteaptă pe bună dreptate să-l considere pe CEO drept responsabil direct pentru succesul acestor iniţiative, similar cu responsabilitatea pe care o au directorii executivi pentru veniturile sau creşterea companiei", a detaliat Iyengar.
Consiliile directoare caută să investească în tehnologii "revoluţionare" care să aducă succesul componentei digitale a afacerilor şi al companiilor. 40% dintre membrii consiliilor directoare consideră că inteligenţa artificială (artificial intelligence - AI) şi tehnologiile de învăţare automată (machine learning) sunt imperative pentru succesul afacerilor digitale în organizaţia lor, acesta fiind cea mai aleasă variantă de răspuns.
Membrii consiliilor directoare au menţionat îmbunătăţirea software-ului drept a doua cea mai mare prioritate dintre tehnologiile inovatoare, selectate ca zonă pentru investiţii de 30% dintre respondenţi.
"Consiliile directoare încearcă să modernizeze şi să îmbunătăţească elementele fundamentale, cum ar fi instrumentele de planificare a resurselor companiei (ERP) şi de management al relaţiilor cu clienţii (CRM)" ,a spus Lopez.
"În practică, acestea sunt adesea complexe şi rigide, atunci când organizaţiile au nevoie de agilitate şi schimbare", a completat Lopez.
Asumarea riscurilor este o componentă cheie a accelerării creşterii componentei digitale. Sondajul a constatat că 64% dintre membrii consiliilor directoare intenţionează să-şi sporească apetitul pentru risc până în 2024, în creştere cu şapte puncte procentuale faţă de rezultatele sondajului din anul precedent.
"Consiliile directoare recunosc că luarea deciziilor într-un mediu de afaceri turbulent necesită un nivel mai ridicat de risc. Această capacitate de asumare a riscurilor este esenţială pentru a concura cu viteza inovaţiei", a spus Lopez.
Multe consilii directoare îşi extind, de asemenea, viziunea pentru succesul în afaceri digitale pentru a se concentra pe o "arhitectură economică digitală", 71% dintre membrii consiliilor directoare raportând că urmăresc sau intenţionează să urmărească o astfel de structură economică în acest an. O arhitectură economică digitală este abordarea pe care organizaţiile non-digitale o pot folosi pentru a obţine beneficii economice similare - inclusiv creşterea, profitabilitatea, capitalizarea pieţei şi valoarea mărcii - aşa cum le-au realizat giganţii digitali prin modelele lor de afaceri "nativ digitale".
"Evoluţia de la focalizarea tradiţională pe randamentele trimestriale la o concentrare pe termen mai lung necesită o schimbare semnificativă a mentalităţii", a adăugat Iyengar. "Consiliile directoare trebuie să recunoască şi să valorifice noi surse de producţie şi de generare a valorii, ceea ce necesită o capacitate mai mare de a accepta şi chiar de a adopta riscul", a subliniat Iyengar.