Compania Grup Feroviar Român (CFR) consideră că nu există niciun motiv de anulare a procedurii de atribuire a contractu lui pentru transportul cărbunelui la licitaţia organizată de Complexul Energetic Oltenia (CEO), organizată "în mod transparent şi cu respectarea legislaţiei şi reglementărilor din domeniul achiziţiilor", potrivit unui comunicat trimis astăzi redacţiei.
"Contestaţiile venite abia după deschiderea ofertelor financiare nu doresc decât să menţină condiţiile contractuale actuale, provocând pagube însemnate CE Oltenia", transmite sursa citată.
GFR mai punctează că încercările de anulare a licitaţiei provoacă pagube nu doar CE Oltenia, ci şi bugetului de stat. De aceea, GFR solicită autorităţilor competente să ia măsurile necesare ca să prevină acest lucru.
Compania feroviară atrage atenţia asupra faptului că participarea operatorilor privaţi la licitaţie a dus la oferte financiare care sunt aproape la jumătatea valorii contractu lui plătit în prezent de CE Oltenia pentru serviciile de transport de cărbune (473 milioane lei pentru 3 ani).
"Orice zi de întârziere în atribuirea contractului în noile condiţii financiare aduce pierderi importante CE Oltenia, care plăteşte în prezent preţuri cu mult mai mari decât cele care ar fi obţinute în urma procesului de licitaţie. Nu putem privi declaraţiile ministrului Transporturilor, Dan Şova, decât ca pe o tentativă de a influenţa decizia autorităţilor competente în analiza procesului de licitaţie", mai transmit reprezentanţii GFR.
Grup Feroviar Român arată că participarea mai multor companii la această licitaţie a fost limitată chiar de condiţiile acesteia.
"Mai precis, participanţilor la licitaţie li s-a cerut, ca experienţă similară, un volum mediu de transport anual de 16,2 milioane de tone, volum ce putea fi atins independent doar de CFR Marfă. Pentru a putea îndeplini această condiţie tehnică, GFR s-a asociat cu alţi operatori privaţi din România", punctează GFR.
Compania feroviară consideră că este "cel puţin surprinzător" că atât contestaţiile, precum şi plângerea Ministerului Transporturilor survin abia după ce oferta financiară, depusă de asocierea din care GFR face parte, s-a dovedit a fi cea mai bună.
"GFR îşi rezervă dreptul de a acţiona pe toate căile legale pentru soluţionarea acestei situaţii", conchide comunicatul.
Complexul Energetic Oltenia (CEO) a extras 47,80 de milioane de tone de cărbune şi a produs 27 de terrawaţi în primii doi ani de funcţionare, se arată într-un comunicat de presă postat pe site-ul gigantului energetic. În 2013, CEO a încheiat contracte de vânzare a energiei pentru 2014, obţinând cele mai mari preţuri pe bursa OPCOM, cu peste 20 lei/MWh faţă de preţurile actuale, susţine documentul citat de Agerpres.
Prin aceste contracte care au reprezentat aproximativ 30% din toate tranzacţiile perfectate pe bursa OPCOM, a fost asigurată o funcţionare la peste 60% din puterea disponibilă, pe durata întregului an 2014.
Din numărul total de contracte derulate pe parcursul celor doi ani de funcţionare, un procent de 41% au fost contracte bilaterale reglementate, restul de 59% reprezentând livrări pe piaţa concurenţială. Ulterior, în perioada aprilie-decembrie 2013, doar 5% din contractele încheiate au fost reglementate, iar începând din 2014, CEO activează numai pe piaţa concurenţială. Din totalul serviciilor de sistem la nivelul SEN, CEO a asigurat un procent de circa 20% din reglajul secundar frecvenţă-putere şi circa 10% din rezerva terţiară rapidă.
Complexul Energetic Oltenia a fost constituit în mai 2012, prin contopirea Complexului Energetic Turceni, Complexului Energetic Rovinari, Complexului Energetic Craiova şi Societăţii Naţionale a Lignitului Oltenia Târgu-Jiu.
Dan Şova a depus plângere penală în cazul licitaţiei pentru transportul cărbunelui organizată de CE Oltenia, unde diferenţa între preţurile solicitate a fost minimă, şi afirmă că procedura trebuie reluată întrucât au fost depuse doar două oferte.
"Nu se poate declara un câştigător, condiţia din caietul de sarcini era să fie trei oferte, or au existat numai două. Va trebui să fie reluată", a declarat ministrul Transporturilor.
Surse din Complexul Energetic Oltenia, citate de Mediafax, au declarat, la 23 mai, că o asociere din care face parte Grup Feroviar Român (GFR) a solicitat suma de 255 milioane lei la această licitaţie, iar CFR Marfă a cerut 256 milioane lei.
Ofertele depuse de CFR Marfă şi asocierea formată din GFR, companie controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, Unifertrans şi Servtrans Invest, au fost acceptate pentru faza finală a procedurii de selecţie.
CFR Marfă a solicitat, ulterior, anularea licitaţiei, iar CNSC a suspendat procesul de achiziţie.
Licitaţia a fost programată iniţial pentru luna ianuarie, când CE Oltenia a transmis invitaţii de participare către CFR Marfă, GFR şi alte trei societăţi.
Valoarea contractului pentru trei ani era de 473 milioane de lei (peste 100 milioane euro), iar acordul urma să intre în vigoare în 1 aprilie 2014.
Licitaţia a fost însă amânată după ce Gruia Stoica a fost reţinut de DNA, fiind urmărit penal pentru cumpărare de influenţă. Stoica i-ar fi promis avocatului Doru Boştină suma de 3 milioane de euro pentru a afla preţul cerut de CFR Marfă la licitaţia pentru transportul cărbunelui. Gruia Stoica este în arest la domiciliu din 9 mai, când instanţa supremă i-a înlocuit măsura arestului preventiv.