Reporter:Vă rog să descrieţi structura Orbis după preluarea operaţiunilor Accor din Europa Centrală.
Gilles Clavie: La nivel global, Orbis este o companie poloneză listată la Bursa de la Varşovia şi deţinută în proporţie de 52,69% de Accor, 25% din acţiuni sunt ale unor fonduri de investiţii, iar restul acţiunilor se regăsesc la Bursă. Orbis are o poziţie solidă la nivelul Poloniei şi al ţărilor baltice. De-a lungul istoriei, compania a mai desfăşurat activităţi în cazinouri, agenţii de turism, transporturi. În fiecare an, am început să renunţăm la aceste activităţi, ne-am concentrat activitatea pe un singur domeniu şi am devenit o companie pur hotelieră, începând din mai 2013. Între timp, dezvoltarea activităţii a fost realizată cu ajutorul hotelurilor deţinute deja de Orbis, prin îmbunătăţirea lor semnificativă. Totodată, am francizat unităţi pe întreg teritoriul Poloniei, sub branduri precum Mercure sau Ibis, care se potrivesc mult mai bine cu cerinţele investitorilor. Prin tranzacţia recentă cu Accor, am obţinut 5 unităţi, 2 dintre ele în Polonia şi 3 în Cehia, Ungaria şi România. Per total, avem 38 de hoteluri operaţionale şi în ţări precum Slovacia, Bulgaria, Macedonia. De asemenea, prin acest acord, avem licenţa să administrăm toate hotelurile din brandul Accor din aceste ţări, dar şi în zone unde reţeaua Orbis nu este reprezentată. Suntem prezenţi în 10 ţări şi vom intra pe alte 6 pieţe de desfacere, respectiv Bosnia şi Herţegovina, Serbia, Croaţia, Slovenia, Muntenegru şi Moldova. Ţinta noastră este să operăm sub brandul Accor, iar cel puţin trei hoteluri vor fi rebranduite ca Mercure sau Ibis în următoarele luni.
Reporter:Care este strategia Orbis privind achiziţiile pe piaţa hotelieră?
Gilles Clavie: Dacă ne uităm la harta regiunilor unde deţinem licenţe de operare, avem pe de o parte ţările baltice, Cehia, Slovacia, Polonia, iar pe de altă parte avem România, Bulgaria, Macedonia şi restul ţărilor din zonă. Priorităţile noastre pentru dezvoltare sunt, printre altele, România şi ţările baltice, unde vrem să investim masiv. România este una dintre pieţele cheie ale acestei regiuni şi un element important în strategia noastră de dezvoltare, pentru că reprezintă o bună oportunitate şi un potenţial ridicat. Un singur grup mai este prezent pe această piaţă hotelieră, în afară de noi, respectiv Continental, şi există destul loc pentru dezvoltarea reţelei noastre.
Reporter:Cum caracterizaţi piaţa hotelieră românească în comparaţie cu alte ţări, precum Polonia?
Gilles Clavie: Per ansamblu, toate pieţele hoteliere au multe similarităţi. Evident, unele dintre ele sunt axate pe "timp liber", altele pe "afaceri", dar la nivel global, pieţele hoteliere reprezintă domenii comparabile. Revenind la comparaţia România - Polonia, ţara voastră a revenit după criza economică destul de dificilă, în timp ce Polonia, în ciuda crizei, a avut creşteri ale Produsului Intern Brut în toată această perioadă. Bazele economice sunt stabilite, iar analizele şi discuţiile pe care le-am realizat cu echipa noastră arată că încă mai există aspecte de remediat în urma crizei, dar trendul este pozitiv şi ne arată o îmbunătăţire a volumului pieţei. Piaţa hotelieră este într-o legătură strânsă şi directă cu creşterea PIB, din punctul de vedere al afacerii. Toate ţările şi în special România prezintă o creştere sănătoasă a Produsului Intern Brut, ceea ce ne oferă încredere să continuăm investiţiile pe viitor pe piaţa hotelieră locală.
Reporter:Ce aşteptări aveţi privind evoluţia pieţei hoteliere de la noi?
Gilles Clavie: Pe termen scurt, nu putem să vorbim despre dezvoltarea acestei pieţe, întrucât este nevoie de timp ca să realizezi ceva sustenabil. Evident, vom face toate eforturile să forţăm dezvoltarea fie prin reţeaua existentă, fie prin atragerea unor noi investitori şi a unor noi constructori care să înceapă proiecte complexe, ce ar putea să combine hotelurile şi spaţiile de birouri. În România, am demonstrat că avem o echipă performantă, care, beneficiind de expertiza noastră din alte ţări, poate să atingă obiective mult mai mari decât ceea am reuşit până în acest moment. După încheierea tranzacţiei cu Accor, am observat că toate pieţele care alcătuiesc reţeaua hotelieră au rezultate foarte bune. Acest lucru înseamnă că specificitatea fiecărei pieţe a fost înţeleasă de echipa locală, un motiv în plus să îi oferim încrederea noastră.
Frank Reul este un director senior al grupului nostru, care s-a stabilit de curând la Bucureşti şi care se va ocupa de managementul operaţional pe mai multe hoteluri şi de dezvoltarea din această regiune. România este o piaţă cheie pentru dezvoltarea Orbis, unde ne dorim să avem o prezenţă consistentă în cel mai scurt timp.
Reporter:Ce cifră de afaceri şi ce profit aţi avut anul trecut în România şi în regiune?
Gilles Clavie: Nu vă pot împărtăşi aceste cifre, deoarece suntem o companie listată şi trebuie să respectăm anumite reguli. Însă, vă pot spune că 2014 a fost un an bun şi că suntem pe un trend pozitiv. Primele rezultate consolidate pentru România, Bulgaria şi celelalte ţări din regiune vor fi publicate în primul trimestru din 2015, pe la sfârşitul lunii aprilie sau începutul lunii mai. Este foarte clar că vom înregistra o creştere a afacerilor în Polonia, deşi anul trecut nu am avut evenimente majore, precum turnee finale de fotbal sau alegeri prezidenţiale.
Reporter:Care este bugetul de investiţii pentru 2015?
Gilles Clavie: Orbis a demonstrat o disciplină fiscală şi am adoptat un model de afaceri destul de apreciat. Astfel, investim anual 4-5% din venituri în hoteluri, mentenanţă, IT. În ultimii 2-3 ani, am investit 15-25 de milioane de euro anual în proiecte mari sau în renovări ale hotelurilor. Pe piaţa poloneză am renovat în totalitate hotelurile Sofitel, Novotel, Mercure din Varşovia. Unele unităţi au fost refăcute sau sunt în curs de renovare şi în România. Segmentul IT este, de asemenea, foarte important, pentru că vrem să inovăm şi să ţinem pas cu noile tehnologii şi cu noile obiceiuri de consum ale clienţilor, începând de la rezervarea camerei de hotel şi până la plecarea din unitate. Aceste operaţiuni sunt realizate tot mai des prin intermediul dispozitivelor de tip smartphone şi vrem să investim în această zonă. În ceea ce priveşte România, avem nevoie de puţin timp să stabilim care sunt priorităţile noastre privind renovările sau noile proiecte.
Reporter:Cum caracterizaţi deschiderea recentă a hotelului Mercure Bucharest City Center? Ce rol joacă în portofoliul de pe plan local?
Gilles Clavie: Este foarte important pentru noi, fiind primul Mercure din ţară, pe una dintre cele mai puternice pieţe ale Orbis. Un alt aspect pozitiv este că acest hotel are în proporţie de aproape 100% angajaţi români, ceea ce demonstrează performanţa României în ceea ce priveşte calitatea resursei umane. Brandul Mercure este încă la început aici şi trebuie să îi acordăm puţin timp să crească în valoare.
Reporter:Cum veţi îmbunătăţi serviciile hoteliere pe plan local?
Gilles Clavie: Trebuie să facem deosebirea între costurile cu operarea, managementul şi cele cu distribuţia, iar în ceea ce priveşte brandurile Accor trebuie să ne intensificăm eforturile pentru dezvoltarea proiectelor pe care ni le propunem. Ne trebuie o schimbare radicală a abordării în ceea ce priveşte marketingul şi promovarea proiectelor noastre.
Reporter:Ce planuri aveţi în ceea ce priveşte deschiderea unor noi hoteluri sau renovarea celor existente?
Gilles Clavie: În ceea ce priveşte renovarea, este prematur să avem un răspuns, dar vor urma câteva investiţii în acest an. Însă este prea devreme să ne stabilim priorităţile, întrucât avem nevoie să realizăm o analiză a activităţii hotelurilor noastre. La unităţile din Bucureşti nu avem cum să realizăm lucrări în perioada martie - octombrie, cu excepţia lunilor iunie - iulie, însă ne oferă timp de gândire în vederea următoarelor proiecte majore.
Reporter:Mulţumesc!
Orbis, principalul grup hotelier din Polonia, a semnat recent cu acţionarul său strategic, Accor, contractul de preluare a 46 hoteluri din Europa Centrală şi contractul master de licenţiere, preţul total pentru această tranzacţie fiind de 142,3 milioane de euro. Toate unităţile achiziţionate operează sub brandurile Accor din şase ţări, respectiv România, Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia şi Slovacia. Dintre acestea, 38 de hoteluri sunt operaţionale şi 8 sunt proiecte în curs de dezvoltare, dintre care 3 vor fi gestionate de către grup, iar 5 vor fi francizate. 76% dintre aceste hoteluri sunt situate în capitalele ţărilor de mai sus.
Strategia Orbis vizează consolidarea poziţiei de lider în regiune prin continua dezvoltare şi excelenţa operaţională în hotelurile sale. Grupul va accelera extinderea sa în mare parte prin contracte de management şi francize şi ocazional prin proprietăţi.