Greva de avertisment a peste 500 dintre angajaţii fabricii de anvelope "Continental Automotive Product" SRL din Timişoara, programată să se desfăşoare ieri după-amiază, a fost suspendată în ultimul moment, deoarece patronatul unităţii nu recunoaşte legimitatea sindicatului, transmite Rompres. Pînă în luna aprilie a acestui an, muncitorii de la "Continental" nu au avut voie să-şi înfiinţeze un sindicat în fabrică şi drept urmare, o bună parte a lor s-a înscris în sindicatul Uzinelor Mecanice Auto, afiliat la Cartel Alfa, care a obţinut, prin decizie judecătorească definitivă şi irevocabilă, dreptul de a-i reprezenta în faţa conducerii.
Preşedintele Filialei Timiş a Cartel Alfa, Ştefan Gogoşanu, a declarat ieri că liderii sindicaliştilor au primit o notă de la conducerea fabricii, cu doar cîteva minute înainte de declanşarea protestului, prin care erau informaţi că "accesul lor în instituţie este interzis, deoarece urmăresc doar să creeze haos în fabrică".
Cei aproape 1.000 de angajaţi de la "Continental" sunt nemulţumiţi de faptul că patronatul nu doreşte să negocieze şi să încheie noul contract colectiv de muncă pe anul 2004, document căruia muncitorii doresc să-i aducă şi cîteva modificări, care privesc salarizarea, renunţarea la obligativitatea de a munci în flux continuu, inclusiv sîmbăta, duminica sau zilele libere legale sau pontarea acestora ca normă dublă faţă de zilele lucrătoare, crearea de condiţii mai bune de lucru, deoarece temperaturile la care se lucrează sunt extrem de ridicate, precum şi recunoaşterea şi plata concediilor medicale legale.
În replică, directorul general al "Continental Automotive Product" Timişoara, Martin Kleindorf, susţine că "orice formă de protest a salariaţilor este considerată ilegală", deoarece "între patronat şi muncitori există un contract colectiv de muncă".
La rîndul său, directorul Direcţiei de Muncă Timiş, Radu Groza, a precizat că respectivul contract colectiv de muncă este datat din 2001 şi "legal, nu mai este valabil", pentru că "trebuia renegociat anual".
Mai mult chiar, în aprilie 2004, conducerea s-a prezentat la Forţele de Muncă pentru semnarea unui nou contract de muncă, alături de cîţiva reprezentanţi ai angajaţilor, dar nu a fost invitat şi sindicatul. Întrucît Radu Groza aflase că muncitorii de la "Continental" s-au afiliat, deja, la un sindicat, încheierea legală a unui contract colectiv de muncă, în astfel de condiţii, se poate realiza doar între patronat şi sindicat, "actualul contract colectiv de muncă, pe care patronatul îl consideră valid, fiind, de fapt, expirat, deci, ilegal".