Grupul Bosch şi-a sporit cifra totală a vânzărilor la 88,2 miliarde de euro, în anul 2022, faţă de cea de 78,7 miliarde de euro din anul precedent, ceea ce înseamnă o creştere de 12,0 procente sau o creştere ajustată la cursul de schimb de 9,4 procente, conform unui comunicat al companiei, remis astăzi redacţiei.
Cu o valoare de 3,8 miliarde de euro, EBIT (venituri înainte de dobânzi şi taxe) din operaţiuni este, de asemenea, mai mare decât cifra din anul precedent, de 3,2 miliarde de euro. Marja EBIT din operaţiuni a crescut de la 4,0 la 4,3 procente. Prezentând cifrele anuale ale companiei, Dr. Stefan Hartung, preşedintele consiliului de administraţie al Robert Bosch GmbH, a declarat: "Am făcut faţă cu bine provocărilor din 2022: atât vânzările, cât şi marja noastră au fost mai mari decât estimările. Şi chiar dacă mediul economic şi social rămâne solicitant, intenţionăm să ne dezvoltăm mult mai rapid."
În anii următori, având în vedere ratele normale ale inflaţiei, obiectivul este ca vânzările anuale să crească, în medie, cu 6 - 8 procente şi ca marja să ajungă la cel puţin 7 procente. "Obiectivul nostru este să creştem în fiecare regiune a lumii şi să fim printre primii trei furnizori de pe pieţele noastre relevante", a spus Hartung.
Lupta împotriva schimbărilor climatice provoacă tulburări considerabile în afaceri şi societate şi, în acelaşi timp, accelerează schimbările tehnologice. "Această transformare tehnologică ne deschide oportunităţi de dezvoltare de care dorim să profităm, atât în activităţile noastre existente, cât şi în domenii noi şi conexe", a declarat Hartung. "În acest context, etosul nostru "Tehnică pentru o viaţă" este ideal -nu doar cu privire la tendinţele majore de electrificare, automatizare şi digitalizare, ci mai mult ca oricând şi în materie de software şi inteligenţă artificială".
Investiţii în viitor: puterea inovatoare are nevoie de putere financiară
"În ciuda mediului provocator, ne putem mândri cu rezultate semnificative în 2022. În plus, am pregătit terenul pentru succesul Bosch pe pieţele viitorului", a declarat Dr. Markus Forschner, directorul financiar al Robert Bosch GmbH. În total, compania a cheltuit peste 12 miliarde de euro anul trecut pentru a-şi asigura viitorul. Cheltuielile pentru cercetare şi dezvoltare au crescut la 7,2 miliarde de euro (de la 6,1 miliarde de euro în 2021), sau 8,2 procente din vânzări (7,8 procente în 2021). Cheltuielile de capital au crescut, de asemenea, cu un miliard de euro, la 4,9 miliarde de euro. Rata capitalului propriu a crescut uşor la 46,6 procente (2021: 45,3 procente). Pe lângă investiţiile iniţiale, nevoia de menţinere a capacităţii companiei de a livra în vremuri de mare incertitudine a dus la blocarea fondurilor. Acest lucru a avut drept rezultat anul trecut un flux de numerar liber negativ de 4,0 miliarde de euro. După cum a subliniat Forschner: "Chiar dacă Bosch are fondurile necesare şi o poziţie financiară foarte solidă, trebuie să menţinem un echilibru dificil între investiţii şi disciplina costurilor".
Perspective pentru 2023: presiunea costurilor, inflaţia şi reducerea ritmului economiei
În ciuda efectelor ulterioare ale pandemiei de Covid-19, Grupul Bosch a reuşit să-şi sporească vânzările cu 3,5 procente în primul trimestru din 2023. Regiunea America de Nord s-a dezvoltat deosebit de favorabil, cu o creştere de două cifre, de 18,0 procente. Şi în Europa, compania a crescut cu 7,7 procente. "Primele luni ale noului exerciţiu financiar au arătat că 2023 va fi, de asemenea, un an provocator", a declarat directorul financiar. El a explicat că se aşteaptă ca preţurile de pe pieţele de materii prime şi energie, precum şi inflaţia, să rămână ridicate. Pentru 2023, Bosch preconizează că producţia economică globală va
creşte cu doar 1,7 procente şi, astfel, îşi va reduce ritmul considerabil faţă de anul precedent. În ciuda perspectivelor economice modeste, Bosch vizează o creştere a vânzărilor cuprinsă între 6 şi 9 procente în 2023. Obiectivul său cu privire la marja EBIT din operaţiuni este de aproximativ 5 procente. "În acest fel, intenţionăm să ne situăm cu un pas mai aproape de obiectivul nostru pe termen lung privind marja de cel puţin 7 procente", a spus Forschner. "Ne-am stabilit o foaie de parcurs ambiţioasă."
Activitatea din domeniul mobilităţii: dezvoltare prin realiniere
Bosch îşi realinează activitatea din domeniul mobilităţii la cerinţele în continuă schimbare ale pieţei şi ale clienţilor. Obiectivul este de a putea satisface nevoile clienţilor existenţi şi noi mai bine şi mai rapid, cu soluţii personalizate dintr-o singură sursă. "Dorim să rămânem un furnizor lider în materie de tehnologie şi partenerul preferat pentru clienţii noştri din industria mobilităţii. Pregătim terenul pentru acest lucru", a spus Hartung. Ceea ce a fost până acum sectorul de activitate Soluţii de mobilitate, cu aproximativ 230.000 de angajaţi în peste 300 de locaţii din 66 de ţări din lumea întreagă, va fi de acum cunoscută sub numele de "Bosch Mobility". În cadrul companiei, aceasta va fi responsabilă de propria activitate şi va avea propria echipă de conducere. Începând cu 1 ianuarie 2024, diviziile individuale vor fi reconfigurate în unele cazuri şi li se vor atribui şi responsabilităţi orizontale. Preşedintele Bosch a anunţat că obiectivul este ca divizia de mobilitate nou restructurată să crească, în medie, cu aproximativ 6 procente până în 2029, când va atinge o cifră a vânzărilor anuale de peste 80 de miliarde de euro. Un pilon al creşterii sale viitoare va fi piaţa software-urilor pentru autovehicule, care se preconizează că se va tripla până la finalul deceniului. Pe această piaţă, divizia Bosch Mobility va oferi clienţilor săi soluţii software pentru sisteme de operare şi aplicaţii specifice domeniului pentru autovehicule definite de software. De asemenea, Bosch îşi extinde semnificativ activitatea de echipamente electronice pentru automobile: pentru a satisface cererea tot mai mare de cipuri din carbură de siliciu, compania intenţionează să preia părţi din activitatea producătorului american de cipuri TSI Semiconductors. În următorii ani, Bosch îşi propune să investească peste 1,4 miliarde de euro în locaţia Roseville din California a companiei americane şi să modernizeze unităţile de producţie. Începând cu anul 2026, primele cipuri urmează să fie produse acolo pe plachete de 200 de milimetri bazate pe materialul inovator carbură de siliciu (SiC).
Tehnologie pentru construcţii şi energie: dezvoltare odată cu trecerea la încălzirea alternativă
Hartung consideră că în special revizuirea sistemelor energetice globale reprezintă un potenţial de afaceri suplimentar: "Dezvoltarea nu înseamnă doar ce vedem pe şoselele noastre, chiar dacă avem mare succes în acel domeniu", a spus Hartung. "Referitor la electrificarea sistemelor de încălzire, pompele noastre de căldură sunt extrem de solicitate." Pentru Bosch, acest domeniu este un motor de creştere care depăşeşte media la fel de mult ca şi sistemele de propulsie electrice pentru autovehicule. Compania îşi extinde capacitatea pentru pompe de căldură şi intenţionează să investească peste un miliard de euro în total în Europa până la sfârşitul deceniului. După începerea producţiei de masă în Eibelshausen, Germania, la începutul anului, Bosch a anunţat recent construirea unei noi fabrici în Dobromierz, Polonia. Pentru ca proprietarii de case să îşi modernizeze sistemele de încălzire la preţuri accesibile, Bosch promovează şi soluţii hibride; folosirea unei centrale termice pe gaz existentă în combinaţie cu o pompă de căldură la scară mai mică exclude în general necesitatea unei recondiţionări ample. În comparaţie cu o soluţie bazată doar pe o pompă de căldură, aceasta ar putea reduce costurile de modernizare cu până la 30 de procente. Bosch se aşteaptă ca piaţa europeană a pompelor de căldură să crească cu 20 de procente în 2023, cu un ritm de creştere a vânzărilor de peste două ori mai mare pentru Bosch. Se preconizează că această creştere rapidă va dura până la mijlocul deceniului. Bosch beneficiază, de asemenea, de posibilitatea de a face clădirile comerciale mai eficiente din punct de vedere energetic şi din punct de vedere al costurilor: prin achiziţionarea Hörburger AG, compania şi-a extins recent portofoliul pentru a include automatizarea clădirilor.
Tehnologie industrială şi bunuri de larg consum: obiective ambiţioase de dezvoltare
Şi în afacerea cu tehnologie industrială şi bunuri de larg consum, Bosch se află pe o tendinţă de creştere. În sectorul de activitate Tehnologie industrială, de exemplu, veniturile din vânzări au crescut la aproape 7 miliarde de euro. "Obiectivul privind veniturile din vânzări pentru anul 2028 este de 10 miliarde de euro, un aspect important pentru a fi printre primii în domeniul tehnologiei industriale", a declarat preşedintele Bosch. Acesta a adăugat că recenta achiziţie a HydraForce, cu cei aproximativ 2.100 de angajaţi ai săi, va juca un rol esenţial în acest sens: "Preluarea acestui specialist din SUA nu numai că a triplat vânzările noastre din domeniul hidraulicii compacte", a spus el. "Pe lângă aceasta, reţeaua de dealeri HydraForce ne va oferi şi un acces mai bun pe piaţa americană." Bosch Rexroth intră, de asemenea, într-un nou domeniu: electrificarea utilajelor mobile. Divizia şi-a lansat foarte recent programul eLion, un portofoliu complet de produse pentru acest domeniu. De asemenea, are un număr mare de comenzi de la producătorii de vehicule off-highway. "Electrificarea tractoarelor, a betonierelor şi excavatoarelor este exact ceea ce aştepta industria."
Sectorul de activitate Bunuri de larg consum are, de asemenea, obiective ambiţioase de dezvoltare: Scule electrice Bosch, de exemplu, îşi propune să-şi dubleze vânzările până în anul 2030 şi să depăşească pragul de 10 miliarde de euro. Pentru a realiza acest lucru, compania a investit deja aproximativ 300 de milioane de euro anul trecut în programe precum extinderea afacerii cu accesorii. Pentru acest an sunt planificate alte investiţii de nouă cifre. Unul dintre punctele de interes va fi America de Nord, care reprezintă peste 40 de procente din piaţa globală a sculelor electrice. BSH Hausgeräte îşi întăreşte de asemenea poziţia acolo: din 2024, de exemplu, va produce aparate de răcire pentru piaţa nord-americană într-o fabrică nouă din Mexic.
Exerciţiul financiar 2022: dezvoltare per divizie
Soluţii de mobilitate, cel mai mare sector de activitate al a companiei, şi-a sporit semnificativ cifra vânzărilor cu 16,0 procente (12,1 procente după ajustarea pentru efectele cursului de schimb) la 52,6 miliarde de euro. Marja din operaţiuni a fost mai bună decât se preconiza, crescând de la 0,7 procente la 3,4 procente. "În ciuda penuriei cronice de cipuri şi a unei creşteri slabe a producţiei de autovehicule, am reuşit să sporim considerabil cifra vânzărilor noastre în domeniul mobilităţii", a spus Forschner. "Şi asta în condiţiile în care am fost forţaţi să ne adaptăm preţurile la costurile crescute." Sectorul de activitate Tehnologie industrială a beneficiat de piaţa robustă a utilajelor. Vânzările sale au crescut cu 13,9 procente (11,0 procente după ajustarea pentru efectele cursului de schimb) la 6,9 miliarde de euro, iar marja EBIT a crescut la 9,8 procente. Sectorul Bunuri de larg consum a suferit din cauza scăderii puternice a cererii de electrocasnice şi scule electrice. Cu toate acestea, vânzările sale au crescut cu 1,5 procente (1,6 procente după ajustarea pentru efectele cursului de schimb) la 21,3 miliarde de euro. În plus, încheierea operaţiunilor din Rusia a subminat veniturile. Marja EBIT din operaţiuni a fost de 4,5 procente, după cea de 10,2 procente din anul precedent. Sectorul de activitate Tehnologie pentru construcţii şi energie a crescut semnificativ în 2022, cu 17,4 procente (15,9 procente după ajustarea pentru efectele cursului de schimb), până la 7,0 miliarde de euro. Unul dintre motivele acestei dezvoltări a fost cererea mare de tehnologie de încălzire ecologică. Marja EBIT a fost de 6,0 procente (2021: 5,1 procente).
Exerciţiul financiar 2022: dezvoltare per regiune
"Grupul Bosch a reuşit să înregistreze o creştere semnificativă a vânzărilor în 2022 în toate regiunile, dar mai ales în America", a spus Forschner. Vânzările în America de Nord au crescut cu 25,7 procente, până la 14,4 miliarde de euro. Ajustată pentru efectele cursului de schimb, cifra este de 12,3 procente. În America de Sud, vânzările au ajuns la 1,8 miliarde de euro. Aceasta reprezintă o creştere de 26,0 procente sau 16,7 procente după ajustarea pentru efectele cursului de schimb. Veniturile din vânzări în Europa au crescut cu 7,3 procente faţă de anul precedent, totalizând 44,3 miliarde de euro. Ajustată pentru efectele cursului de schimb, creşterea a fost de 9,8 procente. În Asia Pacific (inclusiv în alte regiuni), cifra vânzărilor a crescut cu 12,8 procente, până la 27,7 miliarde de euro. Ajustată pentru efectele cursului de schimb, creşterea a fost de 7,1 procente.
Numărul de angajaţi în 2022: creştere cu 18.724 la nivel mondial
La 31 decembrie 2022, Grupul Bosch avea 421.338 de angajaţi la nivel mondial - cu 18.724 mai mulţi decât anul precedent. Numărul de angajaţi a crescut în toate regiunile, cea mai mare parte a creşterii fiind în America şi Asia Pacific. Numărul de angajaţi din cercetare şi dezvoltare a crescut cu 9.422, ajungând la 85.543 de angajaţi. Din acest număr, aproximativ 44.000 de persoane lucrează în dezvoltarea de software.