GUVERNUL A APROBAT RECTIFICAREA BUGETARĂ / CONSILIUL FISCAL: "Avem rezerve serioase privind revizuirea ascendentă propusă pentru încasările din TVA"

V.B.
Macroeconomie / 30 septembrie 2014

Actualizare 14:34 CF: "Ipoteza privind estimarea veniturilor din fonduri europene post-aderare, inconsistentă"

Consiliul Fiscal apreciază drept "inconsistente" ipotezele cu privire la estimarea veniturilor din fonduri europene post-aderare şi reducerea substanţială preconizată la nivelul cheltuielilor aferente proiectelor cu finanţare nerambursabilă, se mai arată în opinia trimisă redacţiei despre a doua rectificare bugetară pe acest an.

"În ipoteza unui buget construit de jos în sus, pornit de la proiecte concrete, aşa cum ar trebui să fie cazul mai ales în ceea ce priveşte obiectivele de investiţii cu finanţare europeană, ar trebui să fie imposibilă atragerea unui volum dat de fonduri europene în lipsa unor cheltuieli de cofinanţare corespunzătoare, incluzând aici atât cofinanţarea standard cerută de Comisia Europeană, cât şi cheltuieli neeligibile al căror cuantum diferă în funcţie de natura fiecărui obiectiv de investiţii în parte. În cazul propunerii curente de revizuire a BGC (bugetului general consolidat - n.r.), intrările de fonduri europene estimate sunt preconizate a consemna o reducere de relativ mici dimensiuni (-300 de milioane lei), în timp ce agregatul de cheltuieli contrapartidă suferă o revizuire descendentă de un cu totul alt ordin de mărime (-2455 milioane lei), ceea ce în mod evident este de natură să conducă la o contribuţie semnificativă în sensul revizuirii descendente a deficitului bugetar", arată instituţia.

Din perspectiva Consiliului Fiscal, există două explicaţii posibile în acest caz.

Prima ar fi cea în care reducerea consemnată la nivelul veniturilor din fonduri post-aderare corespunde abandonării unor proiecte de investiţii pentru care cuantumul de cheltuieli neeligibile reprezintă circa 87% din valoarea proiectului, "ceea ce, deşi teoretic posibil, pare improbabil".

"A doua explicaţie posibilă ar fi cea în care reducerea consemnată de cheltuieli este rezultatul utilizării unui tampon (rezerve) de cheltuieli inclus în construcţia bugetară iniţială în vederea încadrării în ţinta de deficit în eventualitatea unor evenimente neprevăzute care, deşi o dovadă de prudenţă, apare drept indezirabil din perspectiva construcţiei unui buget transparent", punctează Consiliul Fiscal, care "consideră oportună o clarificare din partea MFP".

De asemenea, Consiliul Fiscal apreciază că realocările operate în interiorul categoriei de cheltuieli cu investiţiile (în sensul abandonării unor proiecte de investiţii cu finanţare europeană nerambursabilă ori cu finanţare rambursabilă, precum şi reducerii cheltuielilor destinate lucrărilor de infrastructură rutieră ale CNADR concomitent cu suplimentarea alocărilor de cheltuieli de capital la nivelul bugetelor locale) nu sunt conforme cu principiul alocării resurselor spre proiecte prioritare, caracterizate de un raport cost-beneficiu cât mai favorabil şi cu un impact economic ridicat, mai ales având în vedere rezultatele exerciţiului de evaluare al portofoliului de lucrări de investiţii prin prisma acestor criterii realizat în anii precedenţi.

"În plus, ar fi fost de aşteptat ca reducerea CAS să genereze, în contrapartidă faţă de impactul negativ la nivelul veniturilor aferente acestei categorii, şi o reducere a agregatului de cheltuieli de personal, care include contribuţia datorată de angajator (cuantumul ar fi trebui să fie de circa 270 milioane lei). Cifrele din propunerea de rectificare indică însă o reducere marginală a anvelopei salariale de doar 22 milioane lei, ceea ce înseamnă că reducerea aşteptată a fost însoţită de alocări suplimentare de cheltuieli în cadrul aceleiaşi categorii", conchide Consiliul Fiscal.

---

Actualizare 14:26

Consiliul Fiscal are "rezerve serioase" în ceea ce priveşte revizuirea ascendentă propusă pentru proiecţia încasărilor din TVA, având în vedere că fluxurile de venituri aferente celor două luni de execuţie bugetară disponibile ulterior momentului realizării primei rectificări bugetare - în speţă iulie şi august - "nu sunt câtuşi de puţin de natură să genereze optimism în ceea ce priveşte încasările viitoare din această taxă".

Pe cale de consecinţă, acest fapt face ca revizuirea ascendentă propusă la nivelul estimării de încasări bugetare pentru această categorie să apară drept "neverosimilă", se arată în opinia Consiliului Fiscal cu privire la proiectul celei de-a doua rectificări a bugetului general consolidat pe anul 2014.

Concret, arată Consiliul Fiscal într-un comunicat trimis astăzi redacţiei, încasările din TVA cumulate la nivelul lunilor sus-menţionate sunt mai mici decât cele din anul anterior cu 1,3% (-114 milioane lei), fenomen parţial explicat însă de efectul de bază aferent reducerii TVA la făină şi produse de panificaţie produsă începând cu 1 septembrie 2013 care, conform datelor ANAF, a generat încasări mai mici în medie cu 32,1 milioane de lei lunar în perioada septembrie 2013-iulie 2014 faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior.

De altfel, conform datelor ANAF obţinute de către Consiliul Fiscal, impactul anualizat asupra veniturilor bugetare din TVA al măsurii antemenţionate, evaluat potrivit raportărilor disponibile la finele lunii iulie 2014 (10 luni de aplicare), a fost de scădere cu aproximativ 386,7 milioane lei faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior (-55,1% în perioada septembrie 2013 - iulie 2014 faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior), "nivel care nu pare să indice o materializare a aşteptărilor de creştere a conformării voluntare la plată".

Mai mult, arată Consiliul Fiscal, evoluţia proiectată pentru veniturile din TVA "apare drept inconsistentă cu propunerile de revizuire la nivelul cheltuielilor bugetare, nivelul acestora, la rândul său generator de venituri din TVA, fiind inferior celui proiectat în contextul primei rectificări bugetare".

"Un calcul simplu indică faptul că încasarea medie lunară pe parcursul ultimelor 4 luni ale anului ar trebui să fie mai mare cu circa 20% comparativ cu cea aferentă celor 8 luni de execuţie bugetară precedente, după ce ambele niveluri comparate sunt ajustate pentru modul în care schemele de compensare în lanţ (swap-uri) sunt repartizate pe venituri la nivel intra-anual. Consiliul Fiscal admite că execuţia neuniformă de la nivelul cheltuielilor de investiţii, sumele anuale bugetate fiind programate a fi cheltuite în proporţie de 62,4% pe parcursul ultimelor patru luni ale anului (respectiv 23,4 miliarde lei din 37,5 miliarde de lei), este de natură să antreneze distorsiuni simetrice şi la nivelul încasărilor lunare medii din TVA. Cu toate acestea, evaluările sale indică faptul că, fie şi luând în calcul accelerări masive ale cheltuielilor de investiţii în ultimele patru luni ale anului conform planificării propuse, apare drept prudent ca estimările încasărilor anuale din TVA să fie revizuite descendent cu cel puţin 800 de milioane de lei, în funcţie de ipotezele cu privire la dimensiunile consumurilor intermediare aferente proiectelor de investiţii", relatează instituţia.

Consiliul Fiscal îşi iterează rezervele formulate cu prilejul primei rectificări bugetare privind nivelul estimat al intrărilor din fonduri UE post-aderare al căror beneficiar final este sectorul public.

"Reducerea estimărilor de venituri la acest capitol cu doar 300 de milioane de lei apare drept insuficientă din perspectiva asigurării verosimilităţii nivelului anual proiectat, în condiţiile în care în vederea convergenţei către acesta, intrările lunare medii în ultimele patru luni ale anului ar trebui să fie de circa 2,46 miliarde lei, nivel aproape dublu comparativ cu cel înregistrat la nivelul lunii august 2014 în care s-a înregistrat cea mai bună performanţă din acest an; de altfel, realizarea nivelului anual estimat ar reprezenta o premieră din perspectiva istoriei estimărilor bugetare aferente acestui capitol de venituri în România, cu atât mai puţin verosimilă cu cât ecartul dintre realizările conform execuţiei la 8 luni şi estimările anuale este mai mare în acest an decât în alţii. Consiliul Fiscal va reveni asupra temei fondurilor europene pe parcursul opiniei curente, în contextul discuţiei asupra cheltuielilor bugetare".

---

Guvernul a aprobat astăzi, într-o şedinţă specială, a doua rectificare bugetară din acest an, scriu surse din presă.

Vor fi afectate negativ fondurile europene şi banii destinaţi construirii de autostrăzi, precum şi sume de la Sănătate şi Educaţie. În schimb, vor primi mai mulţi bani şase ministere: al Muncii, al Apărării, al Justiţiei, al Dezvoltării, al Internelor şi al Externelor. Şi serviciile de informaţii sunt favorizate în acest sens. Peste 110 milioane lei vor ajunge la SRI, SIE, SPP şi STS.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

22 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9759
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7742
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3721
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9774
Gram de aur (XAU)Gram de aur415.3204

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
thediplomat.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb