Guvernul german a confirmat, ieri, că autorităţile de concurenţă europene investighează existenţa unui presupus cartel în industria auto germană şi şi-a exprimat încrederea că acuzaţiile "vor fi clarificate complet", dată fiind importanţa sectorului, relatează agenţia EFE.
Într-o conferinţă de presă, purtători de cuvânt ai Guvernului au dat asigurări că au aflat despre acest presupus cartel vinerea trecută, după ce săptămânalul "Der Spiegel" a scris că Volkswagen, Audi, Porsche, BMW şi Daimler s-au pus de acord încă din anii "90 asupra unor chestiuni legate de tehnologie, costuri, furnizori şi, inclusiv, tratarea emisiilor autovehiculelor diesel.
Purtătorul de cuvânt al Ministerului Economiei, Tanja Alemany, a explicat că ministerul a luat legătura cu autorităţile de concurenţă şi a menţionat că acest caz este "în mâinile Bruxelles-ului", însă nu a confirmat, aşa cum a publicat "Der Spiegel", că VW ar fi cel care a făcut "un autodenunţ".
Grupul auto german Volkswagen a convocat miercuri o reuniune extraordinară a Consiliului de Supraveghere pentru a discuta acuzaţiile referitoare la existenţa unui cartel în industria auto germană, a declarat, ieri, pentru AFP un purtător de cuvânt de la Volkswagen, citat de Agerpres.
Preşedintele Consiliului de Supraveghere, Hans Dieter Potsch, "a convocat o reuniune extraordinară a Consiliului având în vedere situaţia actuală", a spus purtătorul de cuvânt, adăugând că reuniunea va avea loc miercuri.
Cu puţin timp înaintea acestui anunţ, Comitetul de întreprindere de la Volkswagen a cerut, la rândul său, conducerii grupului să organizeze o reuniune de acest tip în zilele următoare.
"Conducerea are obligaţia de a informa în mod detaliat această instanţă", a explicat un purtător de cuvânt al Comitetului de întreprindere, care îi reprezintă pe salariaţi în cadrul Consiliului de Supraveghere.
Revista germană Der Spiegel a informat că producătorii auto germani Volkswagen, Audi şi Porsche, trei dintre cele 12 mărci care formează grupul Volkswagen, alături de BMW şi Daimler, au avut mai multe reuniuni secrete, începând cu anii 1990, pentru a stabili preţurile sistemelor de tratare a emisiilor diesel şi alte componente ale vehiculelor folosind comitetele din industria auto. Der Spiegel adaugă că în luna iulie 2016 Volkswagen ar fi dezvăluit autorităţii de reglementare a concurenţei din Germania existenţa acestui cartel în speranţa obţinerii unei pedepse mai mici.
Purtătorul de cuvânt al Ministerului Economiei a spus că instituţia pe care o reprezintă ia "foarte în serios" informaţiile şi se aşteaptă la transparenţă totală, deoarece este în joc credibilitatea industriei şi doar o clarificare completă a acuzaţiilor poate readuce încrederea.
După cum a explicat Ministerul Economiei, informaţia a ajuns la Biroul federal de apărare a concurenţei şi la Bruxelles, care şi-a asumat cazul, motiv pentru care nu se investighează în Germania.
Guvernul nu a fost informat la acea dată deoarece este vorba despre instituţii care lucrează independent, a adăugat reprezentanta Ministerului Economiei.
Întrebat dacă acest nou caz, după scandalul manipulării emisiilor motoarelor diesel, pune în pericol marca "made în Germany", purtătorul adjunct de cuvânt al Cancelariei, Ulrike Demmer, a recunoscut importanţa sectorului auto pentru industria ţării şi şi-a exprimat încrederea în investigaţiile autorităţilor europene, că vor ajunge la concluziile care ar fi necesare.
Purtătorul de cuvânt al Ministerului Transporturilor, Sebastian Hille, a refuzat, la rândul său, să comenteze "fondul problemei", care cu siguranţă va fi abordată la "reuniunea diesel" pe care Guvernul a convocat-o pe 2 august şi la care vor participa producătorii euro şi reprezentanţii guvernelor din statele federale unde se află principalele fabrici.
Hille s-a pronunţat, asemeni colegilor săi de la celelalte ministere, pentru o investigaţie aprofundată a presupusului cartel, dar a subliniat că obiectivul reuniunii din august, convocată de Ministerul Transporturilor şi de cel al Mediului, este ajungerea la un consens pentru reducerea emisiilor poluante în ţară.
• BMW dezminte informaţiile din presă privind manipularea emisiilor
Producătorul german de automobile de lux BMW a dezminţit duminică informaţiile din presă conform cărora sistemele de tratare a emisiilor la vehiculele sale nu funcţionează eficient şi ar fi conspirat cu rivalele lui pentru stabilirea preţurilor şi designului acestor sisteme, transmit AFP şi Reuters.
Aproximativ 200 de angajaţi din 60 de comitete din industria auto au discutat probleme legate de modernizarea vehiculelor, motoarele pe benzină şi motorină, dispozitive de frânare şi de transmisie, ambreiaje, precum şi sisteme de evacuare a gazelor de eşapament, a informat Der Spiegel, citând o scrisoare a autorităţii de concurenţă.
"Maşinile grupului BMW Group nu sunt manipulate şi respectă cerinţele legale în vigoare", se arată într-un comunicat al producătorului de automobile de lux.
Companiile care încalcă reglementările UE pot primi o amendă de până la 10% din cifra lor globală de afaceri.
Der Spiegel susţine că producătorii auto ar fi discutat ce alegeri au în privinţa furnizorilor şi a preţului componentelor. Din 2006, companiile auto analizează costul tehnologiei AdBlue, un produs aditiv pe bază de uree, care reduce substanţial emisiile poluante ale motoarelor diesel.