Ordonanţa de urgenţă în baza căreia firmele vor fi obligate să utilizeze case de marcat dotate cu jurnal electronic şi conectate la o bază de date a ANAF, anunţată la începutul lunii, a fost aprobată, marţi, de Guvern, în acelaşi timp fiind amânată o decizie privind introducerea loteriei fiscale.
"Este vorba de autorizarea caselor de marcat electronice pe grupe de contribuabili şi introducerea în sarcina utilizatorilor a obligaţiei de a asigura conectarea la distanţă a aparatelor de marcat electronice fiscale în vederea transmiterii de date fiscale către ANAF", a precizat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Corneliu Calotă.
La începutul lunii decembrie, Ministerul Finanţelor a anunţat că firmele nu îşi vor mai putea dota casele de marcat nu vor mai fi dotate cu role de hârtie pentru păstrarea istoricului de tranzacţii, ci cu un jurnal electronic conectat la un server central al autorităţii fiscale, fiind însă păstrată rola de hârtie pe care va fi tipărit bonul fiscal pentru cumpărători.
Calendarul prezentat atunci stabilea perioade tranzitorii pentru dotarea cu astfel de case de marcat, respectiv 180 de zile de la intrarea în vigoare a actului normativ pentru firmele care au calitatea de mari contribuabili, 210 zile de la intrarea în vigoare a actului normativ pentru contribuabilii mijlocii şi 390 de zile de la intrarea în vigoare a actului normativ pentru micii contribuabili.
Ministerul arăta că avantajul pe care noul sistem de aparate de marcat dotate cu jurnal electronic îl aduce comercianţilor este eliminarea costurilor cu achiziţia rolelor de hârtie (economia medie/an/aparat în exploatare ≈ 150 euro) şi spaţiile de depozitare a acestora, pentru o perioadă de 2 ani.
Ministerul şi-a mai anunţat intenţia de a înfiinţa o loterie fiscală online pentru deţinătorii de bonuri fiscale, care va permite persoanelor care deţin bonuri fiscale să introducă o serie de informaţii obligatorii cuprinse în bonul fiscal pe care îl deţin, în vederea obţinerii dreptului de a participa la o tragere la sorţi lunară cu premii în bani.
Conform ministerului, la extragerile lunare vor fi acordate 160 de premii egale, câte 20 pentru fiecare regiune fiscală a ANAF. Valoarea preconizată a fiecărui premiu va fi de 1.200 de lei.
La finalul şedinţei de marţi, în care a fost anunţată introducerea obligaţiei de dotare a caselor de marcate cu un jurnal electronic, purtătorul de cuvânt al Executivului, Corneliu Calotă, a precizat că discutarea propunerii privind loteria fiscală a fost amântă pentru o altă şedinţă de guvern.
În schimb, ordonanţa care introduce obligaţia firmelor de a utiliza case de marcat dotate cu jurnal electronic şi conectate la ANAF, aprobată marţi de Guvern, nu mai prevede şi înfiinţarea unei baze de date a administraţiei fiscale cu operaţiunile bancare ale contribuabilor, conform ministrului Rovana Plumb.
Declaraţia a fost susţinută de aceasta la finalul şedinţei de guvern.
La începutul lunii decembrie, Ministerului Finanţelor anunţa că actualul Cod de procedură fiscală va fi modificat astfel încât comunicarea de către bănci a rulajelor şi soldurilor conturilor să fie efectuată în mod automat, la anumite perioade care vor fi stabilite prin ordin de ministru al Finanţelor, şi nu doar la cerere, aşa cum este reglementat în prezent.
Ministerul susţinea că o astfel de modificare ar însemna în primul rând posibilitatea reală ca Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) să-şi construiască o bază de date care să fie valorificată atât în scopul identificării evaziunii fiscale (venituri nedeclarate), cât şi în scopul eficientizării activităţii de executare silită (prin poprire).
În acest sens, proiectul redactat de către minister stabilea că instituţiile de credit au obligaţia să transmită lunar, în mod automat, organelor fiscale din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, toate rulajele şi/sau soldurile conturilor deschise la acestea.
Proiectul mai stabilea că, la solicitarea organelor fiscale din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, instituţiile de credit au obligaţia să comunice datele de identificare ale persoanelor care deţin dreptul de semnătură pentru conturile deschise la acestea, precum şi dacă debitorul are sau nu închiriate casete de valori, solicitarea fiind făcută pentru fiecare titular în parte.