IAA România a luat act de investigaţia Consiliului Concurenţei şi nu îşi propune să pună în discuţie concluziile acesteia, se arată într-un comunicat remis azi redacţiei din partea Asociaţiei Internaţionale de Publicitate, ca răspuns la decizia preliminară a Consiliului Concurenţei în investigaţia legată de posibila înţelegere între agenţii de media.
Potrivit sursei citate, IAA România susţine implementarea accelerată a unor ghiduri de bune practici, precum Codul Etic şi Ghidul de Licitaţii, în colaborare cu toate instituţiile abilitate şi va acţiona în continuare pentru crearea unui mediu de afaceri profesional şi echitabil, în beneficiul unui climat de business corect.
"IAA România îşi exprimă public poziţia de susţinere a demersurilor realizate de agenţiile de media membre UAPR cu privire la realizarea şi implementarea unor practici corecte de business între actorii acestei pieţe", se mai arată în comunicare.
Consiliul Concurenţei a aplicat amenzi în sumă de 14,56 milioane de lei (aproximativ 3,2 milioane euro) la 11 companii din industria media, după ce a constatat că au participat la o înţelegere anticoncurenţială având ca obiect eliminarea de pe piaţa comercializării serviciilor de comunicare prin media, a agenţiilor media concurente.
Ancheta a fost începută în urmă cu aproape doi ani, după o sesizare a The Group, condus de Mihaela Nicola şi Zoltan Szigeti, potrivit surselor de presă, după ce în octombrie 2012, 10 agenţii de media se reuneau într-un club, care îşi propunea "să devină principalul for de reprezentare dedicat industriei de media, să promoveze corect şi constant industria de media şi să contribuie la creşterea profesionalismului şi conduitei etice de operare pe piaţa locală".
Initiative şi Brand Programming Network (BPN) resping decizia Consiliului Concurenţei, care, în ciuda argumentaţiei factuale, logice şi fără echivoc susţinute de toate cele 11 companii şi, în baza unui raport dubitabil, subiectiv şi lipsit de esenţă, incriminează agenţiile de încălcarea dreptului concurenţei prin intenţia de eliminare de pe piaţa media a unui concurent.
Potrivit unui comunicat al companiilor, nu există nicio dovadă privind încălcarea legii concurenţiale prin acţiunile întreprinse de cele 11 agenţii sancţionate.
"Considerăm că decizia Consiliului Concurenţei este injustă şi poate marca un episod nefericit în evoluţia businessului de media din România, deja afectat de o decizie politică adoptată în regim de urgenţă în 2013 fără a lua în considerare opinia organizaţiilor profesionale din domeniu sau practica internaţională", arată reprezentanţii companiilor.
Agenţiile arată că sunt pregătite să continue demersurile împotriva deciziei Consiliului Concurenţei şi să lupte pentru expunerea şi contracararea practicilor neetice.
• Cele 11 companii implicate şi sancţionate sunt:
- Brand Programming Network SA: 280.296 lei (62.500 euro)
- B.V. McCann-Erickson SRL: 3.218.755 lei (717.719 euro)
- Groupm Media Operations SRL: 230.011 lei (51.288 euro)
- Initiative Media SA: 2.498.443 lei (557.104 euro)
- Mediacom Romania SRL: 1.328.727 lei (296.280 euro)
- Mediaedgecia Romania SRL: 967.226 lei (215.672 euro)
- Mindshare Media SRL: 949.672 lei (211.758 euro)
- Opti Media SRL: 599.636 lei (133.707 euro)
- Starcom Mediavest Group SRL: 1.849.843 lei (412.479 euro)
- United Media Services SRL: 498.748 lei (111.211 euro)
- Zenith Media Communications SRL 2.146.199 lei (478.560 euro).