Consiliul Concurenţei a aplicat amenzi de 15,2 milioane de euro, în anul 2016, şi a finalizat 25 de investigaţii de încălcare a legii concurenţei, precizează raportul de bilanţ al instituţiei pe anul precedent.
Printre cele mai mari amenzi au aplicate unui număr de şapte companii de pe piaţa serviciilor de pilotaj şi remorcaj de manevră a navelor maritime (Canal Sea Services, Black Sea Pilots, Maritime Pilot, Black Sea Services, Compania de Remorcare Maritimă Coremar, Logistic Remo Services şi Compania Naţională "Administraţia Porturilor Maritime" SA Constanţa - CNAPM), acestea fiind sancţionate cu suma de 4,9 milioane de euro, pentru înţelegeri şi abuz.
De asemenea, compania Porta KMI România şi un număr de 24 de distribuitori au fost sancţionaţi cu aproximativ 3,3 milioane de euro pentru stabilirea preţurilor de revânzare sau a cotelor de adaos comercial, iar companiei Ariston Thermo Romania şi 15 distribuitori le-au fost aplicate amenzi de circa 2,9 milioane de euro, pentru fixarea preţurilor de revânzare. Cinci companii producătoare de lactate au fost amendate cu circa 1,9 milioane euro pentru trucarea unor licitaţii în cadrul Programului "Cornul şi laptele", în judeţele Giurgiu, Ialomiţa şi Dolj.
Alte 27 companii de pe piaţa de lacuri şi vopsele din România (un producător şi 26 distribuitori) au fost amendate cu aproximativ 314.000 euro, în timp ce firma Baxi România şi 50 de distribuitori au fost sancţionaţi cu 220.006 euro pentru stabilirea preţurilor de revânzare.
Totodată, Camera Auditorilor Financiari din România (CAFR) a fost amendată cu 182.000 euro pentru restricţionarea concurenţei pe piaţa serviciilor de audit financiar, iar firma Publicis Groupe Holdings BV a fost sancţionată cu aproximativ 169.357 euro din cauză că nu a notificat preluarea Zenith Media Communications SRL.
În total, au fost sancţionate 119 companii/asociaţii, dintre care 93 au recunoscut că au încălcat legea şi au beneficiat de reduceri ale amenzilor, a precizat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Bilanţul pe anul 2016 al Consiliului Concurenţei mai informează că în anul precedent au fost declanşate 12 investigaţii privind posibile încălcări ale legii concurenţei, cu una mai puţin faţă de 2015 şi cu trei mai multe comparativ cu 2014. Dintre acestea, 33% au ca obiect posibile înţelegeri de tip cartel şi 25% posibile abuzuri de poziţie dominantă.
Totodată, anul trecut, au fost finalizate 25 de investigaţii de încălcare a legii concurenţei, faţă de 21 în anul 2015. Şapte din cele 25 de cazuri au vizat fapte de tip cartel sau practici abuzive, iar 12 au avut ca obiect întelegeri verticale (producător - furnizor), precizează bilanţul pe anul 2016 al Consiliului Concurenţei.
La sfârşitul lunii decembrie 2016, Consiliul Concurenţei avea în derulare 34 de investigaţii de încălcare a legii, cu 15% mai puţine faţă de finalul anului 2015.
De asemenea, raportul instituţiei mai subliniază faptul că în 2016, numărul deciziilor privind notificari de concentrări economice a fost de 59, în creştere faţă de anul 2015 şi 2014, în care, numărul deciziilor a fost de 35, respectiv 42.
• Chiriţoiu: "CFR Marfă are sabia lui Damocles deasupra capului şi riscă falimentul"
Comisia Europeană ar putea interpreta ştergerea datoriilor CFR Marfă drept un ajutor de stat ilegal, caz în care operatorul feroviar ar fi nevoit să returneze acei bani şi ar putea ajunge la faliment, a declarat, joi, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, într-o conferinţă de presă.
"Nu avem progrese la CFR Marfă şi mi se pare un caz delicat pentru acest an. Compania spune că şi-a redus pierderile şi a ajuns pe zero în unele luni. Are un istoric dificil, are datorii mari şi îi atârnă sabia lui Damocles deasupra capului din partea Comisiei Europene, pentru că acum câţiva ani i s-au şters datoriile şi Comisia a înghiţit acest lucru, cu promisiunea că o privatizăm cumva", a spus Chiriţoiu, citat de Agerpres.
El a amintit că anii au trecut, iar statul nu a reuşit să privatizeze compania, aşa cum s-a angajat în faţa Comisiei Europene.
"Compania a făcut acum noi datorii. Este posibil ca oficialii Comisiei Europene să spună că acea conversie, acea ştergere de datorii în vederea privatizării, a fost un ajutor de stat ilegal care trebuie recuperat. I-ar mai arunca în spinare companiei alte sute de milioane, cu dobânzi pe anii respectivi, deci o situaţie proastă ar deveni catastrofală. (...) Scenariul cel mai rău ar fi ca firma să intre în faliment", a completat preşedintele Consiliului Concurenţei.
În luna mai a anului trecut, Ministrul Transporturilor de la acea dată, Dan Costescu, declara că Guvernul doreşte să evite închiderea şi lichidarea companiei:
"CFR Marfă este într-o situaţie dificilă după ce, în anul 2013, la ultima încercare de privatizare, i s-a convertit în acţiuni o parte din datorii, iar această privatizare nu s-a finalizat. Doamna comisar de la DG Competition ne-a pus în vedere să găsim nişte soluţii pentru acest lucru. Soluţia ar fi fost returnarea acestor bani către statul român. Este vorba de 380 de milioane de euro. Evident că aceasta ar duce automat la închiderea şi lichidarea imediată a companiei. Nu este ceea ce ne dorim", a spus Costescu.