Reporter: Cum percepeţi piaţa construcţiilor din ţara noastră?
Cosmin Pătroiu: Sectorul construcţiilor a avut parte de schimbări şi multe incertitudini la nivel legislativ, de la începutul acestui an. Cu toate acestea, sectorul a înregistrat creşteri în prima jumătate a anului. Volumul total ca serie ajustată a crescut cu 15,9% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Totodată, tot ca serie ajustată, au fost înregistrate creşteri de 32% la clădirile nerezidenţiale şi de 5% la construcţiile inginereşti, comparativ cu semestrul întâi din 2018. Pentru TeraSteel, volumul de panouri sandwich produse a crescut cu 28% în primul semestru faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, ceea ce se aliniază trendului ascendent al pieţei şi al sectorului. Principala provocare este eficientizarea proceselor logistice, pentru a răs-punde cu aceeaşi promptitudine şi profesionalism fiecărei pieţe externe, în special în plin sezon. Există o problemă generalizată cu lipsa forţei de muncă. Însă noi ne străduim să o rezolvăm prin programe şi pachete transparente şi atractive. De aceea, reuşim să avem în echipă colegi cu experienţă, motivaţi, care cunosc bine domeniul.
Necesarul de forţă de muncă depăşeşte cu mult cererea şi este nevoie în continuare de muncitori în construcţii. Pentru a-i atrage, însă, este nevoie şi de crearea unor condiţii avantajoase atât pentru angajaţi, cât şi pentru angajatori. Pe lângă asta, observăm şi o mai mare orientare a beneficiarilor spre produse sustenabile şi construcţii care utilizează în mod responsabil resursele necesare, lucru care deja se simte în cerere. În perioada următoare vom asista la o majorare semnificativă a numărului de muncitori străini în sectorul de construcţii şi ne aşteptăm la noi reglementări cu privire la construcţii sustenabile.
Reporter: Care este evoluţia pieţei materialelor de construcţii de la noi, în general, şi a segmentului pe care activaţi, în particular?
Cosmin Pătroiu: Evoluţia economiei şi a puterii de cumpărare sunt principalii factori care pot influenţa piaţa construcţiilor. Activăm pe o piaţă evaluată la aproximativ 4 miliarde euro, circa o treime din piaţa totală a construcţiilor. În contextul în care piaţa construcţiilor înregistrează creşteri, suntem încrezători şi în evoluţia pieţei materialelor de construcţii pentru următoarea perioadă.
TeraSteel se adresează, prin cele două unităţi de producţie (România şi Serbia), unei pieţe regionale de peste 30 milioane de metri pătraţi, ceea ce înseamnă peste 590 milioane de euro, care raportează creşteri în fiecare an. La nivelul ţării noastre, ne adresăm unei pieţe evaluată la 7,2 milioane de metri pătraţi în 2018, adică peste 98 de milioane de euro. Pentru 2019, estimăm o creştere a pieţei de 5% în ţara noastră pe segmentul de panouri sand-wich cu spumă poliuretanică, iar pentru Serbia o creştere de 8%, pentru acelaşi segment.
Reporter: Cum a evoluat activitatea companiei, în acest an?
Cosmin Pătroiu: După ce anul trecut ne-am consolidat poziţia în Europa Centrală şi de Est cu ajutorul unităţii de producţie din Serbia, anul acesta mizăm pe o creştere a cotei de piaţă pe fondul evoluţiei pozitive a sectorului de construcţii civile şi industriale. Producţia a înregistrat creşteri pe toate categoriile de produse: de 28% pentru producţia de panouri sandwich, res-pectiv 38% pentru structurile zincate. În prezent, produsele marca TeraSteel ajung în 25 de ţări europene şi ne-am propus să continuăm dezvoltarea prezenţei în Europa Centrală şi de Est prin extinderea reţelei de distribuţie. De asemenea, vom dezvolta şi mai mult conceptul de hale la cheie.
Reporter: În ce mod v-au afectat măsurile fiscale adoptate la începutul anului?
Cosmin Pătroiu: Modificările fis-cale apărute într-un timp foarte scurt, fără o consultare a mediului privat în prealabil, reprezintă o surpriză pentru toate companiile, însă impactul nu este unitar, la nivelul întregului mediu economic. Deciziile luate anul trecut de Guvern fără a consulta mediul de afaceri şi procesul greoi de comunicare cu instituţiile în vederea lămuririi acestora au creat situaţii neprevăzute. Spre exemplu, în câteva dintre companiile Grupului TeraPlast care au intrat sub incidenţa noilor prevederi au fost necesare rebugetări şi un plan de acţiune prin care să ne adaptăm schimbărilor. Împreună cu colegii am reuşit să găsim rapid soluţii şi să implementăm cu impact minim noile prevederi legislative la nivelul fiecărei companii.
Reporter: Ce cifră de afaceri aţi realizat în primul semestru, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2018 şi ce estimări aveţi pentru întregul an?
Cosmin Pătroiu: TeraSteel a înregistrat, în primul semestru al acestui an, venituri de 27,6 milioane de euro, cu 18% mai mult decât în aceeaşi perioadă a anului trecut, şi o EBITDA de aproximativ 3 milioane de euro, cu 16% mai mult decât în semestrul întâi din 2018. Anul acesta ne-am propus vânzări de circa 72 milioane euro.
Reporter: Cum a evoluat profitabilitatea companiei şi ce perspective aveţi pentru 2019?
Cosmin Pătroiu: În 2018, profitabilitatea TeraSteel a crescut cu 41% faţă de 2017. Mai exact, în 2018 compania a înregistrat o EBITDA de peste 5,7 milioane de euro, faţă de 4 milioane de euro în 2017. În ceea ce priveşte marja de profitabilitate, obiectivul nostru este păstrarea unei marje de peste 10%, lucru pe care l-am respectat atât anul trecut, cât şi în prima jumătate a anului curent. Până acum suntem în linie cu obiectivele pe care ni le-am propus pentru 2019, atât vizavi de performanţa companiei, cât şi de dezvoltarea prezenţei regionale.
Reporter: Ce cotă de piaţă aveţi şi cum vedeţi concurenţa din domeniu?
Cosmin Pătroiu: Suntem liderul pieţei de panouri termoizolante cu spumă poliuretanică din România şi unul dintre principalii producători de structuri zincate în Europa Centrală şi de Est. Tot pentru regiunea CEE, împreună cu TeraSteel Serbia suntem unul dintre cei mai importanţi furnizori de panouri sandwich pentru o reţea extinsă de aplicaţii.
Anul acesta vizăm creşterea cotei de piaţă în Europa Centrală şi de Est, oferind un portofoliu complet de închideri pentru clădiri nerezidenţiale: panouri sandwich cu spumă poliuretanică şi vată minerală, structuri metalice şi tablă cutată.
Concurenţa pe piaţa în care activăm ne motivează să ne dezvoltăm constant soluţiile şi creează o dinamică a pieţei care îndreaptă atenţia spre calitate, promptitudine şi accesul la soluţii complete în acelaşi loc.
Reporter: Care este capacitatea de producţie şi în ce proporţie exportaţi?
Cosmin Pătroiu: Exportăm peste 40% din producţie anual, la o capacitate de producţie de peste 4 milioane de metri pătraţi. Produsele celor două unităţi de producţie TeraSteel ajung în peste 25 de ţări din Europa, printre care Ungaria, Bulgaria, Croaţia, Cehia sau Slovacia.
Reporter: Ce investiţii aţi facut în ultimul an şi în ce urmează să investiţi? Ce buget aţi alocat în acest sens?
Cosmin Pătroiu: Anul trecut am investit peste un milion de euro în modulul de producţie a panourilor termoizolante cu vată minerală şi în linia de tablă cutată autoportantă. Bugetul de investiţii din acest an va fi direcţionat către dezvoltarea prezenţei regionale şi activităţi de testare, calitate şi mentenanţă.
Reporter: Cum se desfăşoară activitatea din Serbia şi în ce mod a influenţat această achiziţie activitatea TeraSteel?
Cosmin Pătroiu: După doar un an de la inaugurare, fabrica TeraSteel din Serbia a devenit un important exportator în regiune. Unitatea de producţie din Serbia a fost deschisă în urma creşterii cererii pe piaţa externă şi a unei analize atente a pieţei regionale. În momentul de faţă, cele două fabrici distribuie producţia în funcţie de geolocaţie, cu ajutorul softurilor specializate în programarea producţiei.
Toate fabricile noastre sunt dotate cu linii tehnologice de ultimă generaţie ce permit obţinerea unor produse calitative, atât din punct de vedere al performanţelor tehnice, cât şi din punct de vedere estetic. Cele două fabrici deservesc cu succes zona Europei Centrale şi de Est, TeraSteel fiind recunoscut drept un partener strategic în regiune.
Reporter: Aveţi în plan alte fuziuni/achiziţii pe pieţele din afară? Dar în ţară?
Cosmin Pătroiu: Extinderea pe piaţa din Serbia a avut o contribuţie decisivă la evoluţia favorabilă a companiei, însă este normal ca după o perioadă de extindere să urmeze una de consolidare. Pentru acest an ne-am propus creşterea cotei de piaţă prin extinderea reţelei de distribuţie, dar suntem întotdeauna deschişi la noi achiziţii şi analizăm orice oportunitate care poate contribui la atingerea obiectivelor.
Reporter: Vă mulţumesc!
(Interviu preluat din Revista BURSA Construcţiilor)