Piaţa de factoring a înregistrat o creştere de 20% în 2021 faţă de anul precedent, ajungând la aproape 6 miliarde de euro. Datele au la bază studiul de piaţă anual realizat de către Asociaţia Română de Factoring (ARF), conform unui comunicat remis redacţiei.
Potrivit sursei citate, din punct de vedere al cifrei de afaceri a companiilor care au accesat finanţări de tip factoring în 2021, cea mai mare pondere o au cele cu cifra de afaceri de peste 50 de milioane de euro (42%). Companiile cu cifra de afaceri între 5 şi 50 de milioane de euro au reprezentat 37% din piaţă, în timp ce societăţile cu un nivel al afacerilor sub 5 milioane de euro au rulat restul de 21% din volumul creanţelor cesionate la factoring.
"Contextul economic, chiar dacă nu a fost cel mai favorabil, a permis totuşi ca cele mai multe afaceri să se adapteze, iar soluţiile de factoring şi-au demonstrat încă o dată eficienţa în finanţarea companiilor din toate zonele de activitate. Cel mai de succes produs oferit de instituţiile din piaţă este factoringul revers, care a atins un nivel de aproximativ 2,3 miliarde de euro în 2021, în creştere cu 28% faţă de anul precedent. Factoringul revers reprezintă o soluţie aparte a pieţei de profil, fiind propus furnizorilor de servicii şi produse direct de beneficiarul acestora, debitorul cedat, împreună cu instituţia ce pune la dispoziţa acestora structura de factoring, ceea ce face ca acest produs să fie foarte atractiv în adoptarea sa ca soluţie financiară pe termen scurt", declară Bogdan Roşu, preşedinte ARF.
Din punct de vedere al principalelor sectoare în care activează companiile care accesează soluţii de factoring, dupa o lungă perioadă de dominare, sectorul FMCG a cedat locul 1 sectorului "Metale, Chimicale, Apă, Reciclare", după ce acesta din urmă a înregistrat o creştere de 47% faţă de 2020 şi a depăşit astfel volumul de 1.3 miliarde EUR (per total intern, de export şi de import). Domeniul "Autovehicule, Utilaje, Echipamente" se situează pe locul 3 din punct de vedere al contribuţiei la rezultatul înregistrat de piaţa de factoring, cu o creştere de 20% până la 830 milioane EUR, în timp ce domeniul "IT&C" se află pe locul 4 cu o creştere de 10% şi un volum total de 760 milioane de euro creanţe gestionate prin factoring. Cifrele studiului ARF arată că la nivel de tipuri de produs, factoringul intern este dominat de sectorul FMCG cu 20% din totalul acestor tranzacţii, în timp ce în cadrul operaţiunilor cu factoring de export şi import, domeniul "Metale, Chimicale, Apă, Reciclare" contribuie cu peste 60%, pe fiecare dintre produse.
Studiul ARF mai relevă şi un alt aspect interesant legat de întârzierea medie la plată a debitorilor faţă de termenele contractuale: dacă în 2020 acest parametru se situa la 9 zile întârziere la plată, anul trecut acesta s-a îmbunătăţit la o medie de 5 zile.
ARF: "În contextul actual există şi multe oportunităţi în zona de business, însă abordarea trebuie să fie una prudenţială"
"Ne aflăm într-un context istoric complicat pentru mediul de afaceri din România. Efectele pandemiei şi dezechilibrele generate de aceasta, criza energetică prelungită şi agravată de conflictul din Ucraina, creşterea pronunţată a inflaţiei pe fondul unor scenarii legate de posibila criză alimentară, creează un mediu economic care, la acest moment, este destul de greu de evaluat din punct de vedere al efectelor pe termen mediu şi lung asupra afacerilor româneşti, dar şi asupra creditării în general. Dacă peste toate acestea mai suprapunem şi "tradiţionala" criză a forţei de muncă, lucrurile devin şi mai complicate. Însă, să nu uităm că România va beneficia din ce în ce mai mult de fondurile din programul PNRR, care vor antrena mari proiecte de dezvoltare începând din 2022 , alături de noi investiţii străine destul de consistente, recent anunţate, pe care le aşteptăm materializate în următorii ani. Există deci nu doar îngrijorări, dar şi multe oportunităţi de afaceri, însă abordarea trebuie făcută cu prudenţă, iar aici soluţiile de factoring vin în continuare cu un aport constant de echilibru, predictibilitate şi fluidizare a raporturilor comerciale", adaugă Bogdan Roşu.