Sindicatele şi conducerile companiilor CFR ar fi trebuit să semneze, ieri, prelungirea până la 30 aprilie 2011 a contractelor colective de muncă, în aşteptarea noului Cod al Muncii. Numai că acest lucru nu s-a întâmplat, existând pericolul ca, în zilele următoare, salariaţii CFR să declanşeze un conflict major, ne-a declarat Gheorghe Frăţică, preşedintele Federaţiei Sin-dicale Naţionale Feroviare Mişcare Comercial.
Domnia sa ne-a precizat: "Am stat la negocieri cu orele, zile în şir, pentru că reprezentanţii Ministerului Trans-porturilor au venit cu propunerea să prelungim contractele colective de muncă, în aşteptarea noului cod. Nu cunoaştem motivele pentru care astăzi (n.r. ieri) s-au răzgândit. Aşa că pot spune că lipsa contractelor colective la nivelul căii ferate poate declanşa mişcări de amploare ale salariaţilor companiilor CFR, care nu mai au siguranţa locurilor de muncă şi a drepturilor câştigate".
Liderul Federaţiei Mişcare Comercial ne-a spus că oficialii companiilor CFR şi cei ai Ministerului Transporturilor au apărut brusc, în ultimele zile, cu varianta prelungirii acestor contracte cu condiţia ca sindicatele să renunţe la anumite drepturi salariale precum ajutorul de recuperare a forţei de muncă şi la dreptul de a călători la clasa I. La un moment dat s-a discutat şi de acceptarea de către sindicate a unor noi disponibilizări, de câteva mii de angajaţi. "Nu am avut cum să acceptăm aceste noi condiţii şi să mai pierdem din drepturi în condiţiile în care, anul trecut, veniturile salariaţilor CFR s-au redus cu 28%", a conchis Frăţică.
Pe 10 ianuarie 2011, au avut loc şedinţele Consiliilor de Administraţie la CFR SA, CFR Călători şi CFR Marfă, ocazie cu care au fost prezentate fundamentările proiectelor bugetelor de venituri şi cheltuieli pe anul 2011. Sindicaliştii din Federaţia Mişcare Comercial susţin că la CFR SA s-a propus menţinerea suspendării drepturilor salariale luată şi în cursul anului 2010 (ajutoarele materiale cu ocazia sărbătorilor de Paşte, Crăciun şi de Ziua Feroviarului, tichetele de masă etc.), dar şi reducerea numărului de posturi cu circa 640.
La CFR Marfă au fost propuneri similare privind suspendarea drepturilor salariale, la care se adaugă reducerea numărului de salariaţi cu circa 3000. La CFR Călători se doreşte, de asemenea, menţinerea suspendării drepturilor salariale, dar şi realizarea a 1.021 de dis-ponibilizări.
Bugetele de cheltuieli sunt, la aces-te companii, cu 25-30% mai mici faţă de 2010.