Aplicarea dispoziţiei privind izolarea la domiciliu, timp de 14 zile, a conducătorilor auto care se întorc în ţară din statele europene în care au fost confirmate cel puţin 500 de cazuri de infectare cu coronavirus va duce la blocarea transporturilor rutiere de mărfuri, fapt care va avea consecinţe catastrofale imediate şi iremediabile asupra producţie şi comerţului, susţine, într-un comunicat de presă remis Redacţiei, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTTR).
"Transporturile internaţionale şi naţionale de mărfuri şi transportul intern de persoane, alături de sistemul energetic şi sistemul financiar, trebuie ţinute ca linii vitale funcţionale, întrucât doar aşa vor putea funcţiona sistemele medicale şi de alimentaţie publică.
Este vital ca bunurile şi mărfurile să circule în continuare în interiorul ţării, dar şi din afara graniţelor", se arată în documentul citat.
În consecinţă, UNTTR solicită autorităţilor ca prevederile articolului 2, punctul 1, din Hotărârea nr. 10 din 14.03.2020 a Comitetului Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă, prin care se aprobă instituizarea izolării la domiciliu, pentru o perioadă de 14 zile, pentru toate persoanele asimptomatice care sosesc în România din ţările unde sunt confirmate cel puţin 500 de cazuri, să nu se aplice în cazul şoferilor profesionişti care realizează transporturi internaţionale. În opinia UNTTR, măsura nu ar trebui să se aplice nici şoferilor profesionişti care vin în ţară cu microbuze sau maşini personale, iar autorităţile ar trebui să verifice faptul că sunt angajaţi ai firmelor de transport rutier din România folosind baza de date a Autorităţii Rutiere Române.
"Dacă măsura de izolare la domiciliu pentru o perioadă de 14 zile se va aplica şi şoferilor profesionişti, săptămâna următoare nu o să mai avem cu cine să facem transport rutier în Româ-nia", se arată în comunicatul UNTTR.
Asociaţia patronală este deschisă la măsuri suplimentare de controlare a stării de sănătate a şoferilor profesionişti - controlul temperaturii, urmărirea simptomelor, dar aceştia să nu fie trimişi automat în carantină sau în autoizolare.
UNTTR arată că, în ţările cu peste 500 de cazuri de coronavirus, precum Italia, Spania, Franţa, Germania, Belgia sau Austria, camioanele intră şi ies fără restricţii, iar şoferii nu sunt trimişi în carantină sau în autoizolare. La frontiere se măsoară temperatura şoferilor, iar la locurile de încărcare/des-cărcare s-au luat măsuri speciale: şoferii se dau jos din cabină, se spală pe mâini, se dezinfectează şi apoi preiau documentele. Mărfurile sunt încărcate şi asigurate de către expeditori.
Italia este al doilea partener comercial al României, cu un transport rutier de 2 milioane de tone anual, ceea ce înseamnă 277 camioane pe zi. Germania reprezintă principalul partener comercial al României şi totalizează 20% din comerţul exterior al ţării noas-tre, adică 32,5 miliarde de euro. Dacă măsura izolării la domiciliu s-ar aplica pentru toţi conducătorii auto, UNTTR consideră că toată industria automotive a României s-ar bloca în maximum şapte zile.
UNTTR arată că măsură izolării nu poate fi generalizată pentru conducătorii auto, atât timp cât ţara noastră se confruntă cu un deficit de 45.000 de şoferi profesionişti pentru vehiculele de transport marfă şi pentru vehiculele de transport persoane de peste 1+8 locuri. Asociaţia patronală consideră că deficitul este real, chiar dacă statisticile oficiale nu confirmă acest lucru, deoarece jumătate dintre şoferii profesionişti care apar în documentele oficiale sunt plecaţi în alte state ale Uniunii Europene, fiind angajaţi ai firmelor de transport din ţările respective.
Pentru sprijinirea firmelor de trans-port în această perioadă de criză, UNTTR solicită Asociaţiei Municipiilor din România (AMR), Ministerului Finanţelor Publice (MFP), primăriilor şi consiliilor locale prorogarea termenului de plată a impozitelor şi taxelor locale, pentru o perioadă de 120 de zile.
UNTRR doreşte ca sistemul bancar să acorde o perioadă de graţie la plata capitalului pentru finanţările prin credit şi leasing pe perioada pandemiei de coronavirus. Astfel, firmele de trans-port rutier să plătească doar dobânda aferentă, iar plata capitalului să fie amâ-nată.