Reporter: Cum a evoluat piaţa imobiliară anul trecut?
Cătălin Priscorniţă: Per ansamblu, anul 2020 în imobiliare a fost un an al expectativei vigilente, al schimbărilor bruşte şi al adaptărilor inteligente. A început altfel, promiţător, cu o creştere explozivă a cererii cu 11%, faţă de primele două luni ale anului precedent. Apoi, însă, odată cu declararea pandemiei, în piaţă s-a instalat rapid incertitudinea şi, din cauza restricţiilor de circulaţie impuse, cererea a scăzut abrupt cu până la 70%!
După ridicarea restricţiilor, piaţa a dat semne de revenire la un ritm normal, volumul cererilor de apartamente a înregistrat un trend ascendent, apoi şi-a luat din nou avânt, atingând, în august, vârful activităţii imobiliare pe 2020.
În toamnă, preţurile la apartamente de vânzare au suferit mici corecţii, timp de trei luni consecutiv. Iar sfârşitul de an a adus o schimbare de dinamică, mai ales în a doua jumătate a lui decembrie, când cererea de tranzacţionare a atins un volum superior atât faţă de cererea de la finalul lunii noiembrie, cât şi faţă de cererea de anul trecut.
Anul imobiliar 2020 s-a încheiat într-o notă optimistă şi plină de entuziasm, cu preţuri pe un trend ascendent şi o creştere a cererii de tranzacţionare cu 22% faţă de perioada similară a anului trecut, atât pe segmentul vânzărilor, cât şi pe segmentul chiriilor.
Reporter: Care a fost specificul cererilor şi cum au decurs vizionările şi procedurile de vânzare ale unităţilor rezidenţiale?
Cătălin Priscorniţă: Pe segmentul chiriilor, cererile au avut anul trecut o evoluţie total atipică faţă de alţi ani, fiind destul de strâns legată de influenţele sectorului universitar, dar şi a celui turistic. Astfel, piaţa a fost afectată de mutarea cursurilor universitare în mediul online, de absenţa marilor festivaluri şi evenimente culturale şi sportive din sezonul estival, de reducerea turismului, precum şi de lipsa lucrătorilor sezonieri în special din sectorul HoReCa. Acestea au afectat în special piaţa chiriilor pe termen scurt şi a apartamentelor în regim hotelier, dar şi piaţa chiriilor pe termen lung. Iar proprietarii au dat dovadă de multă flexibilitate şi au venit în întâmpinarea nevoilor chiriaşilor cu facilităţi de plată şi discounturi atractive, iar aceştia din urmă au profitat de ofertele şi oportunităţile existente în piaţă pentru a face un upgrade.
Pe segmentul cumpărărilor, s-au căutat spaţii mai generoase, cu posibilitatea amenajării fie a unui birou sau spaţiu de lucru, fie pentru şcoala online în cazul familiilor. Se caută de asemenea şi locuinţe cu acces la o terasă sau la o curte, şi cu acces la magazine de proximitate. În plus, munca online a permis conectarea inclusiv din localităţi limitrofe marilor oraşe sau chiar de la ţară, astfel că şi aici a existat o creştere a cererilor. Putem specula că acest trend se va reflecta, pe termen mediu, şi în zona construcţiilor, planurile viitoarelor ansambluri de locuinţe trebuind să ţină cont de aceste cerinţe.
Reporter: Ce aşteptări aveţi de la acest an, în ceea ce priveşte piaţa imobiliară, în contextul în care vă extindeţi activitatea?
Cătălin Priscorniţă: În anul 2021, dar şi în următorii trei ani ne vom extinde în cel puţin 50 de oraşe mici şi mari, şi vom ţinti cu prioritate principalele centre economice ale ţării care au pieţe imobiliare cu potenţial de creştere sustenabilă pe termen lung. Vizăm Bucureştiul - unde am deschis deja un birou, Craiova - unde am semnat deja un contract de franciză, Braşovul - unde avem deja prezentă o filială încă din 2019, Sibiul şi Timişoara, în prima etapă.
Vor urma restul oraşelor, unde ne vom impune cu un model propriu de business - vom deschide direct noi birouri, sau vom sprijini antreprenori locali să-şi deschidă propriile lor agenţii, printr-un sistem flexibil de francizare, cu taxă zero de intrare în parteneriat.
Evident că vom ţine cont de specificul pieţei locale şi de evoluţia situaţiei de moment. În funcţie de evoluţia acestor pieţe şi de contextul socio-economic local, ne vom extinde rapid, sau ne vom restrânge activitatea, dacă situaţia o va impune în contextul sanitar de la acel moment.
Reporter: Ce v-a determinat să luaaaţi hotărârea de a vă dezvolta la nivel de tară în plină pandemie?
Cătălin Priscorniţă: Am început campania de extindere încă din anul 2019, prin deschiderea unui birou în Braşov. Aveam în plan să continuăm campania de extindere încă de la începutul anului 2020, dar contextul cunoscut ne-a pus în situaţia de a ne regândi planurile şi priorităţile.
Cu toate acestea, a fost doar o amânare şi nu o anulare a acestor planuri, şi am folosit acel context de anul trecut pentru a pune la punct strategiile, procedurile, procesele, sistemele necesare care să susţină acest proiect de extindere. Nu în ultimul rând, am făcut un rebranding la nivel de vizual şi mesaje de comunicare, pentru a avea un brand relevant la nivel naţional şi care să exprime poziţionarea companiei pe piaţă.
în ciuda evenimentelor din anul trecut - pandemia şi restricţiile impuse, stagnarea economiei în majoritatea sectoarelor, incertitudinile politice generate de alegerile locale şi parlamentare - Blitz a înregistrat în anul 2020 o cifră de vânzări de 2,5 milioane de euro, cu 4,3% mai mare faţă de anul trecut.
În următorii ani vom acoperi toate centrele economice importante din ţară, prin deschiderea a peste 20 de birouri. Modelul de extindere va fi unul mixt, cuprinzând atât birouri proprii, cât şi parteneriate locale în sistem franciză. Pachetele de franciză sunt concepute pentru a răspunde cerinţelor investitorilor, fiind astfel prima franciză imobiliară cu costuri zero de intrare.
Reporter: Care zonă din ţară are mai mult potenţial de dezvoltare în sectorul imobiliar?
Cătălin Priscorniţă: În planurile noastre de extindere am inclus toate marile centre economice într-o primă fază, deoarece credem că în fiecare dintre acestea există potenţial semnificativ pentru business în domeniul imobiliar.
Astfel, pe lângă birourile din Cluj - unde avem două locaţii, şi Braşov, adăugăm Bucureşti, Sibiu, Timişoara şi Craiova, iar ulterior, în toate centrele economice importante. Vom ajunge în perioada următoare la peste 20 de locaţii şi peste 600 de agenţi.
Reporter: Care este bugetul pe care l-aţi alocat în acest an pentru extindere?
Cătălin Priscorniţă: Acest lucru depinde de numărul de locaţii pe care le vom operaţionaliza efectiv până la finalul anului; suntem pregătiţi cu resurse să asigurăm bugetele necesare funcţionării optime şi dezvoltării acestor noi locaţii.
Investiţia pentru deschiderea fiecărui birou poate ajunge la 20.000 de euro, fiind incluse cheltuielile de amenajare şi administrative, precum şi funcţionarea operaţională în primele luni. Pe lângă suma iniţială se adaugă şi investiţiile legate de instruirea şi pregătirea agenţilor, şi formarea lor profesională continuă, plus toate serviciile operaţionale specifice funcţionării unei agenţii imobiliare: recrutare şi formare, call center, juridic, marketing, consultanţă financiar-bancară, etc.
Atunci când am demarat acest proiect, am făcut o analiză riguroasă a tuturor aspectelor de care trebuie să ţinem cont în acest proces de extindere.
Reporter: Veţi face angajări de personal şi în ce volum?
Cătălin Priscorniţă: Una din principalele provocări va fi să identificăm partenerii potriviţi pe care să-i atragem în sistemul nostru de dezvoltare. Astfel, am pus la punct un sistem complex de recrutare şi selecţie pe mai multe canale. Recrutăm agenţii cu ajutorul tehnologiilor moderne, cum ar fi quiz-urile pe audienţe specifice targetate online. Am înlocuit CV-ul clasic cu o abordare mai naturală şi conversaţională. Este foarte important să găsim persoanele potrivite care să demonstreze nu doar experienţă managerială sau antreprenorială, ci mai ales o potrivire cu valorile şi misiunea Blitz.
E important de menţionat că punem un mare accent pe pregătirea temeinică a agenţilor. Pentru formarea lor, am pus la punct încă din 2017 - Blitz Camp - un program complex de inducţie, training şi pregătire permanentă a brokerilor. În cadrul acestui program, viitorii brokeri imobiliari primesc într-o formă structurată toate cunoştinţele de care au nevoie pentru a fi agenţi de succes, direct de la profesionişti cu experienţă. Programul acoperă o gamă vastă de materii: de la tehnici de vânzare, de prezentare a ofertei şi de negociere, la elemente juridice de evaluare a unei proprietăţi şi tehnici de comunicare, customer service şi instrumente de marketing online şi offline.
Pentru echipa de vânzări, am dezvoltat conceptul de Blitz Evolution, un instrument specific de motivare şi retenţie pentru cei care vor să atingă nivelul următor în vânzări, Astfel, am stabilit o serie de stimulente financiare şi non-financiare ce pot fi accesate de brokerii imobiliari, pe praguri, în funcţie de experienţă şi încasări. Cu alte cuvinte, creşterea performanţei este recunoscută şi răsplătită.
Reporter: Pe ce segment vă focusaţi cu preponderenţă?
Cătălin Priscorniţă: Portofoliul Blitz este unul cuprinzător, care acoperă toate segmentele importante din piaţă: apartamente şi case de vânzare, chirii în apartamente şi case, terenuri, spaţii de birouri, comerciale şi logistice.
Cel mai bine reprezentat dintre aceste segmente este cel de apartamente de vânzare, unde avem un portofoliu bogat şi echilibrat, atât pe rezidenţial vechi cât şi o varietate de ansambluri imobiliare cu apartamente noi în toate zonele importante şi în dezvoltare.
Fiecare dintre aceste segmente este alocat unor echipe specializate de agenţi, care au experienţa necesară în acel tip de proprietăţi şi se perfecţionează continuu, pentru a oferi atât proprietarilor, cât şi potenţialilor cumpărători sau chiriaşi cele mai bune informaţii cu privire la acel tip de imobile.
Avem în vedere ca în toate locaţiile din ţară să ne dezvoltăm portofoliul în mod organic, ţinând cont de specificul şi cerinţele pieţei locale şi de nevoile consumatorilor, aducând gama de servicii Blitz.
Reporter: Cum au evoluat preţurile în domeniu, în ultimul an?
Cătălin Priscorniţă: Noi urmărim un preţ mediu pe metru pătrat de spaţiu locativ - care este Indicele Blitz pe Cluj, iar acesta, în primele trei luni de pandemie, în ciuda scăderii cererii cu până la 70%, a crescut progresiv, de la 1.417 euro la 1.602 euro în luna mai.
Proprietarii de apartamente de închiriat s-au adaptat mai rapid pieţei şi au venit în întâmpinarea nevoilor clienţilor, reducând preţurile. Astfel, pe chirii, indicele Blitz a scăzut de la 411 euro, cât era în martie, la 378 euro în mai 2020.
În lunile de vară, Indicele Blitz pe vânzări a scăzut mai întâi, apoi a revenit la nivelul de la începutul verii - de la 1.541 euro în iunie la 1.507 euro în iulie şi 1.544 euro în august. Pe zona de chirii, indicele Blitz a crescut lună de lună, de la 366 euro în iunie la 388 euro în august.
În toamnă, Indicele Blitz pe apartamentele de vânzare a fost în scădere de la 1.571 euro la 1.502 euro în noiembrie. Pe zona de chirii, cererile au fost deosebit de mari, iar Indicele Blitz pe chirii a scăzut de la 360 euro în septembrie la 339 eEuro în decembrie.
Reporter: Mulţumesc!
(Interviu preluat din
Revista BURSA Construcţiilor)