Veniturile Romtelecom au scăzut cu 9,2%, la 145,5 milioane euro de la 160,2 milioane euro, în primul trimestru al acestui an comparativ cu aceeaşi perioadă a lui 2012, potrivit raportului financiar publicat de OTE, acţionarul majoritar al operatorului autohton de telefonie.
Documentul arată că profitul EBITDA s-a diminuat cu 5,7%, la 38,1 milioane euro, în timp ce marja de profitabilitate a companiei a înregistrat o evoluţie pozitivă, îmbunătăţindu-se de la 25,2% la 26,2%, ca urmare a măsurilor de reducere a costurilor, adoptate de companie.
Pe segmentul telefoniei fixe, compania a înregistrat un declin de 16%, încasările din taxe de interconectare cu alte reţele de telecomunicaţii scăzând cu 24%.
În perioada analizată, veniturile din servicii TV au crescut cu 9,2%, iar operaţiunile derulate pe segmentul serviciilor de internet în bandă largă (broadband) au generat încasări mai mari cu 6,5%.
Serviciile de televiziune au înregistrat o creştere cu 7,3% a numărului de clienţi, de la 1,19 milioane la 1,27 milioane.
Cheltuielile operaţionale ale Romtelecom au scăzut cu 11,5%, în timp ce cheltuielile cu personalul au rămas neschimbate.
Compania a înregistrat costuri de 1,4 milioane euro, generate de programul de disponibilizări voluntare.
Anastasios Tzoulas, directorul executiv financiar al Romtelecom, a remarcat că, în primul trimestru din acest an comparativ cu primele trei luni din 2012, "a continuat tendinţa de stabilizare anunţată de companie" în 2012, cu variaţii procentuale de o cifră, în ceea ce priveşte veniturile, EBITDA, Pro forma EBITDA sau profitul operaţional.
"Principalele servicii ale companiei, altele decât cele de voce, au continuat sâ înregistreze rezultate bune, serviciile TV şi de acces la internet generând creşteri de venituri de 9,2%, respectiv 6,5%", a subliniat domnia sa, menţionând că serviciile ICT au avut creşteri de venituri de aproape 30%. "Aceste creşteri au reuşit să modereze scăderea veniturilor generate de serviciile de voce", potrivit reprezentantului Romtelecom.
Numărul clienţilor de servicii TV şi acces la internet a crescut organic, cu 7,3% şi, respectiv, peste 5%, arată un comunicat al companiei, care menţionează că Romtelecom va continua să se concentreze şi în acest an pe oferirea de servicii TV şi de acces la internet pentru segmentul rezidenţial, în timp ce clienţii de voce ai companiei au primit de curând beneficii suplimentare gratuite.
Romtelecom a scos, recent, la vânzare 42 de proprietăţi imobiliare situate în Bucureşti şi 16 judeţe, acest proces reprezentând o parte a strategiei operatorului de optimizare a resurselor, de reducere a complexităţii portofoliului imobiliar şi de creştere a eficienţei.
Potrivit datelor companiei, valoarea proprietăţilor însumează 1,68 milioane de euro, fără TVA, calculată la preţul de pornire.
Cele 16 judeţe în care sunt situate proprietăţile Romtelecom scoase la vânzare sunt Bihor, Botoşani, Braşov, Buzău, Călăraşi, Constanţa, Harghita, Hunedoara, Ialomiţa, Iaşi, Olt, Suceava, Teleorman, Tulcea, Vaslui şi Vrancea.
• Veniturile Cosmote România au scăzut cu 7,8%
Veniturile Cosmote România au scăzut şi ele, cu 7,8%, la 108,2 milioane euro, în primul trimestru al acestui an faţă de aceleaşi luni ale lui 2012, pe fondul diminuării tarifelor de terminare a apelurilor cu peste 25%, după cum a anunţat compania.
EBITDA (câştiguri operaţionale înaintea dobânzilor, taxelor şi amortizărilor) a scăzut cu 6,2%, ca urmare a măsurilor drastice de reglementare. Marja EBITDA a atins 22,5%, în creştere cu 0,4 puncte procentuale.
ARPU (venitul mediu per utilizator) a scăzut cu 5,9%, ca urmare a scăderii valorii ARPU pentru apelurile primite, aceasta fiind influenţată de descreşterea tarifelor de interconectare.
Konstantinos Apostolou, Chief Financial Officer Cosmote România, a declarat: "Primul trimestru din 2013 vine după un an dificil, cu multe provocări externe care au necesitat acţiuni rapide şi eficiente. Suntem mulţumiţi pentru stabilitatea obţinută în privinţa veniturilor şi a ARPU, precum şi pentru creşterea semnificativă a segmentului business, în ciuda unei competiţii acerbe, a scăderii tarifelor de interconectare şi a investiţiilor masive. Prin recenta lansare a serviciilor 4G şi prin portofoliul extins de produse şi servicii inovatoare menite să acopere toate nevoile clienţilor, ne îndreptăm încrezători către perioada următoare".
Baza de clienţi business ai Cosmote România a crescut cu 21,4%, în perioada analizată, iar baza de clienţi 3G a crescut cu 28,6%.
La finalul lunii martie 2013, numărul total de clienţi ai Cosmote România (inclusiv Zapp) a fost de 6,1 milioane, proporţia abonaţilor fiind de 24,9%, aproximativ la acelaşi nivel cu T1 2012, ca urmare a creşterii segmentului business şi a ofertelor atractive pentru segmentul rezidenţial.
Cosmote România investeşte constant în dezvoltarea lanţului său de distribuţie naţională, care consta, la finalul lunii martie 2013, în aproximativ 540 de puncte de vânzare în întreaga ţară.
• Fuziunea dintre Cosmote şi Romtelecom, în aşteptare la MCSI
Companiile grupului elen OTE din ţara noastră, Romtelecom şi Cosmote, sunt conduse din luna aprilie de Nikolai Beckers. Grupul german OTE deţine 54,01% din acţiunile "Romtelecom", 45,99% din acţiunile companiei fiind în portofoliul statului român, la Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale (MCSI). Grupul OTE este deţinut în proporţie de 30% de operatorul german de telecomunicaţii Deutsche Telekom.
O posibilă fuziune între companiile Romtelecom şi Cosmote dar şi listarea la bursă a operatorului la care statul român deţine acţiuni se află în discuţie de mai mulţi ani.
Ultimul motiv al amânării posibilei fuziuni dintre Romtelecom şi Cosmote transmis de Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale (MCSI) prin intermediul ministrului de resort Dan Nica a fost legat de tensiunile politice din vara anului trecut, din ţara noastră. De atunci, acest proces nu a fost avansat iar statul păstrează tăcerea.
Ministrul Dan Nica declara, la jumătatea anului trecut, că este nevoie de listarea acţiunilor deţinute de statul român la compania de telecomunicaţii: "Trebuie să facem acest proces de listare pe bursă a acţiunilor < Romtelecom > deţinute de stat, pentru maximizarea profitului. Sper să realizăm această acţiune, astfel încât oricine doreşte să fie acţionar la această companie să o poată face. Probabil nu a fost o decizie inteligentă din partea celor care nu au profitat de perioada de creştere economică şi de excesul de capital care a existat, considerând că atunci când criza este mai puternică este mai bine să vinzi. Nu împărtăşesc acest lucru. Cred că a fost o eroare că nu s-a întâmplat aşa cum am decis atunci, de comun acord cu OTE, să vindem acţiunile pe bursă. Era un lucru şi un semnal foarte bun".
Potrivit unor declaraţii recente furnizate ziarului "Bursa" de oficialii grupului OTE, grupul elen este pregătit şi deschis să discute cu Guvernul României despre fuziunea celor două companii.