ÎN ROMÂNIA, Ponderea femeilor în consiliile de administraţie a înregistrat "cea mai dramatică scădere din UE"

Ioana Dogaru
Companii / 4 noiembrie 2015

Ponderea femeilor în consiliile de administraţie şi supraveghere ale tuturor companiilor listate la Bursa de Valori Bucureşti era de numai 14%, la sfârşitul anului 2014, cea mai slabă reprezentare în perioada 2009 - 2014, analizată în cadrul studiului "Women on Boards in Romania", realizat de Deloitte România şi PWN România.

Astfel, dintr-un total de 388 de membri ai celor 79 de companii analizate, doar 55 erau femei, informează un comunicat de presă PWN România.

Comparativ, în 2009, la nivelul celor 60 de companii analizate, aproximativ 17% dintre poziţiile din structurile de conducere erau ocupate de femei. Cu o excepţie, anul 2011, când s-a înregistrat un procent de 19%, în perioada analizată, s-a înregistrat un declin al reprezentării feminine în structurile de conducere ale companiilor listate, ajungând la 14% la sfârşitul anului 2014.

Situaţia este şi mai puţin favorabilă în cazul celor mai mari 10 companii româneşti listate, incluse în indicele BET, femeile fiind prezente într-o proporţie de 11,59% la sfârşitul anului 2014, potrivit raportului realizat de Deloitte România şi PWN România.

Această tendinţă este opusă celei din UE, unde ponderea femeilor în consiliile de administraţie şi supraveghere a crescut simţitor, media ajungând la 20%, iar ţări precum Franţa, Letonia, Finlanda şi Suedia, au o reprezentare în jur de 30% a femeilor. Mai mult, în ţări precum Islanda şi Norvegia, nivelul de participare a femeilor în structurile de conducere este şi mai mare, de 45%, respectiv 38%, potrivit comunicatului de presă.

Această evoluţie pozitivă în Europa se datorează implementării unor măsuri legislative ca urmare a conştientizării, la nivelul factorilor de decizie, a impactului pozitiv al diversităţii de gen asupra performanţei economice a companiilor.

Urmărind acţiunile altor ţări europene, PWN România a formulat câteva măsuri pentru a creşte numărul de femei în consiliile de administraţie şi supraveghere ale companiilor listate. În primul rând, este necesară o abordare sistemică pentru a susţine femeile în dezvoltarea profesională şi personală şi în vederea atingerii unor poziţii de leadership. Companiile pot promova un transfer de practici în domeniul diversităţii de gen, în cadrul organizaţiei, iar instituţiile statului pot sprijini demersul prin politici publice.

Sorana Baciu, Preşedinte PWN România, a precizat: "Un pas important constă în identificarea potenţialului şi a capabilităţilor doamnelor din companii, urmat de implementarea unui plan de pregătire structurată şi relevantă pentru ca acestea să acceadă la poziţiile din consiliile de administraţie şi supraveghere. În plus, este important ca femeile capabile să ia parte la deciziile economice, să îşi dorească acest lucru şi să acţioneze în consecinţă".

Adriana Lobdă, Partener Deloitte Romania, a declarat: "Studiul Women on Boards in Romania este primul de acest gen care analizează prezenţa femeilor la nivelul consiliilor de administraţie şi supraveghere ale companiilor listate şi impactul acestora asupra performanţei economice. Acesta reprezintă o iniţiativă care sperăm că va încuraja companiile din România să facă progrese cu privire la creşterea echilibrului de gen în consiliile de supraveghere şi consiliile de administraţie, în menţinerea femeilor la locul de muncă, şi promovarea lor pe scara profesională".

Oana Petrescu, Partener Deloitte Romania, a adăugat: "Competenţele, capabilităţile şi simţul afacerilor sunt specifice atât femeilor, cât şi bărbaţilor. Perspectivele şi abordările lor sunt complementare şi ajută companiile să îşi atingă obiectivele într-un mod mai eficient".

Virginia Oţel, Vice Preşedinte Women on Boards, PWN România, a precizat: "Analizând datele, am ajuns la concluzia că România are un potenţial semnificativ de femei cu experienţă profesională şi managerială demonstrată, pentru a ajunge la nivelul de 40% propus de Uniunea Europeană, spre a fi atins până în 2020".

Conform studiului, România se situează pe locul 25, în ceea ce priveşte ponderea femeilor în structurile de conducere ale companiilor listate, înainte de ţări precum Grecia, Cipru, Portugalia, Estonia şi Malta.

Analizând majoritatea companiilor care îşi desfăşoară activitatea în România, cea mai mare pondere a femeilor în numărul total din structurile de conducere ale companiilor este înregistrată în sectorul intermedierilor financiare şi al asigurărilor, urmate de sectorul activităţilor culturale şi recreative. Sectorul administraţiei publice, apărare, asigurări sociale din sistemul public, învăţământ, sănătate şi asistenţă socială se află pe a treia poziţie, în funcţie de procentul de femei în total poziţii, se mai arată în comunicat.

AccorHotels, operatorul hotelier mondial de top, care găzduieşte în hotelurile sale peste 50 milioane de femei anual, este una dintre companiile cu o situaţie favorabilă în ceea ce priveşte promovarea diversităţii de gen. Prin urmare, această diversitate trebuie să fie reflectată şi în structura angajaţilor companiei, întrucât echipele mixte lucrează mai bine şi mai eficient. Gestionarea diversităţii este un element important al avantajului competitiv pentru AccorHotels la nivel global, precum şi pentru partenerul său strategic din Europa de Est, Orbis Hotel Group, cel mai mare lanţ hotelier din Polonia şi Europa de Est, singurul licenţiator pentru toate brandurile AccorHotels din regiune, se arată în comunicatul PWN România.

Gilles Clavie, Preşedinte şi CEO al Orbis Hotel Group, a declarat: "Observ un impact concret al promovării diversităţii de gen în toate echipele - femeile aduc perspective diferite şi contribuie la extinderea oricărei analize. Echipa optimă implică un mix de culturi, generaţii şi genuri. Echipele mixte, pur şi simplu funcţionează mai bine pe termen lung: sunt mai performante, mai inovatoare şi mai creative. De aceea, am ales să particip activ în cadrul WAAG şi HeForShe".

Pentru a sprijini aceste obiective, AccorHotels a creat propria reţea de femei, numită "Women At Accor Generation". Misiunea WAAG este să sprijine dezvoltarea profesională a femeilor, dezvoltarea competenţelor de leadership, îmbunătăţirea confortului muncii şi inspiraţia reciprocă. În Europa de Est, 40% dintre managerii de hoteluri din cadrul Orbis şi AccorHotels sunt femei (procent ce depăşeşte media globală), iar regiunea are o reţea WAAG foarte activă cu aproximativ 200 de membri, ce derulează mai multe acţiuni şi iniţiative, inclusiv un program de mentorat dedicat membrilor, relatează sursa citată.

Alina Fugaciu, Director General, Mercure Bucharest City Center, preşedinte al Women At Accor Generation în România, spune: "În România, femeile sunt minoritare în poziţiile de management, dar reprezintă majoritatea absolvenţilor de studii superioare. Din poziţia de lider al reţelei WAAG în România îmi doresc să sparg gheaţa, să dau femeilor din ţara noastră încredere în potenţialul lor şi să le sprijin în ascensiunea către funcţii de conducere".

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb