Necesarul de investiţii în infrastructura feroviară şi rutieră din România este de aproximativ 40 miliarde euro, în următorii zece ani, iar ţara noastră va trebui să se împrumute la partenerii externi pentru realizarea acestor obiective, a declarat, ieri, ministrul Transporturilor, Lucian Bode.
Oficialul a subliniat, în cadrul unei emisiuni televizate, conform Agerpres: "Pe o analiză pe care noi am făcut-o şi am vazut-o şi eu, în următorii zece ani nevoia de investiţii în România în infrastructura rutieră şi feroviară depăşeşte 36 de miliarde euro. Noi trebuie să ne aşezăm la masă toţi şi să spunem: acesta este planul, îşi permite România? Pentru că din fonduri europene o să avem bani, dar puţini; din buget vor fi bani, dar puţini. Şi atunci va trebui să ne îndreptăm către parteneri financiari externi, care să ne finanţeze, să ne împrumutăm, într-un cuvânt. Să spunem pe nume: să creştem gradul de îndatorare a ţării".
Gradul de îndatorare a ţării este sub media europeană, a adăugat ministrul de resort.
În altă ordine de idei, Lucian Bode a subliniat că CNAIR dispune de resursele financiare necesare pentru realizarea celor 134 de kilometri de autostradă care sunt în lucru în prezent, dar că este nevoie de mobilitate şi seriozitate.
Şeful de la Transporturi a declarat: "Avem 12,1 miliarde lei, bani alocaţi, cu 70% mai mult faţă de 2018, spre exemplu, prin legea bugetului. Pe fonduri europene, am avut anul trecut 5,9 miliarde lei alocaţi, am executat 4,2 miliarde, iar în acest an avem 6,4 miliarde, adică 1,3 miliarde de euro. Dacă ar fi să finalizăm cei 134 de kilometri care sunt în diferite stadii de execuţie, ne vor rămâne bani. Deci este falsă ideea că nu avem bani sau nu sunt alocări suficiente".
El a arătat că au fost alocate sume echilibrate pe fiecare obiectiv, dar, conform legii, dacă pe un anumit tronson există stadiul fizic mai mare decât alocările prin buget, atunci există posibilitatea ca anumite sume de bani să fie mutate de la un obiectiv unde stadiul fizic este mai redus: "Eu vorbesc strict de bugetul CNAIR pe componenta de autostrăzi şi drumuri naţionale. Pentru drumuri naţionale am avut 1,6 miliarde anul trecut pentru asfaltări, plombări, reparaţii şi anul acesta estimăm că vom depăşi această valoare. Deci bani sunt, (n.r. este nevoie) doar de mobilizare, seriozitate, o relaţie corectă între beneficiar, antreprenorul general şi subcontractori. Dacă ei sunt plătiţi, atunci există şi stadiul fizic în teren".
Toţi cei implicaţi în realizarea magistralei 5 de metrou s-au angajat că, în vara acestui an, respectiv în luna iunie, acest obiectiv va fi dat în exploatare, a declarat, ieri, Lucian Bode, precizând: "Magistrala M5 din Drumul Taberei - am fost acolo cu domnul prim-ministru şi am primit toate asigurările din partea celor care lucrează la structură şi care în aprilie trebuie să finalizeze lucrările, din partea celor care au contractat partea de semnalizări şi s-au angajat că în şase săptămâni finalizează partea de semnalizare, din partea celor care lucrează la finisaje, toţi cei care sunt implicaţi în realizarea obiectivului, în frunte cu noul manager general (n.r. Mariana Miclăuş), prima femeie director general la metrou, toţi s-au angajat că în vara anului 2020, în iunie 2020, acest obiectiv este dat în exploatare. (...) Noi o să stăm acolo să-i sprijinim".
El a reamintit că, la finele anului, Guvernul a plătit 180 milioane lei - datoria către firma ce asigură mentenanţa şi către antreprenor -, iar metroul a putut circula şi de la 1 ianuarie 2020.
Magistrala 5 de metrou, Secţiunea Râul Doamnei - Eroilor (PS Opera), inclusiv Valea Ialomiţei, va avea aproape 7 kilometri lungime şi este compusă din zece staţii de metrou şi un depou (Râul Doamnei, Constantin Brâncuşi, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parc Drumul Taberei, Tudor Vladimirescu, Favorit, Orizont, Academia Militară, Eroilor 2).
Valoarea totală a proiectului de metrou Drumul Taberei-Eroilor este de 3,4 miliarde lei. Prin inaugurarea acestei magistrale, Capitala va ajunge la 78 de kilometri de reţea şi la 63 de staţii de metrou. Magistrala 5 este compusă din trei secţiuni: Eroilor - Râul Doamnei, Eroilor - Iancului, respectiv Iancului - Pantelimon.
În ceea ce priveşte metroul spre Otopeni, Magistrala M6, Bode a subliniat că, până la staţia Tokio (Băneasa), acesta este finanţat din fonduri europene şi de la Băneasa la Otopeni - dintr-un grant japonez şi că au fost alocaţi şi anul acesta bani în buget pentru exproprieri.