Reporter: Cum a fost afectată industria auto de pandemia de Covid 19, atât la nivel global, cât şi în ţara noastră?
Ştefan Baciu: Industria auto a resimţit puternic impactul crizei COVID-19, evoluând de la dificultăţi în ceea ce ţine de ofertă, la un şoc global din perspectiva cererii. Aproximativ 95% din capacitatea de fabricaţie din Europa, respectiv peste 90% din America, rămâne în prezent inactivă, întrucât îngrijorările cu privire la sănătatea muncitorilor îi determină pe producători să menţină fabricile temporar închise. Totodată, experţii consideră că cererea nu va reveni la normal în curând, consumatorii fiind dispuşi, cel mai probabil, să facă investiţii semnificative abia când se vor confrunta cu mai puţine incertitudini. Desigur, aceste trenduri globale, regionale, afectează în aceeaşi măsură şi piaţa din România.
Reporter: Care sunt provocările, dar şi oportunităţile acestei crize pentru piaţa auto?
Ştefan Baciu: Poate una dintre cele mai mari provocări este cauzată de scăderea cererii, context în care atât producătorii, cât şi furnizorii din această industrie sunt nevoiţi să se adapteze schimbărilor rapide. Totodată, acest lucru poate însemna şi o oportunitate de schimbare tehnologică, o realiniere strategică pe termen mediu şi lung în ceea ce priveşte e-mobilitatea şi vehiculele inteligente. Noile tehnologii precum Inteligenţa Artificială, analiza avansată de date, Big Data joacă un rol important în acest sens.
Reporter: Ce rol au noile tehnologii în industria auto în contextul pandemic actual?
Ştefan Baciu: Industria auto a cunoscut o dezvoltare rapidă de-a lungul timpului datorită analizei avansate a datelor-analytics. Big data ajută industria auto să avanseze în numeroase moduri - îmbunătăţind siguranţa vehiculelor prin IoT cognitiv, scăzând costurile de reparaţii prin analiza unor volume imense de date sau crescând fiabilitatea prin analize predictive, iar acestea sunt doar câteva exemple. Revoluţia digitală din industria automobilelor conferă profesioniştilor din domeniu numeroase oportunităţi de a-şi îmbunătăţi competenţele şi a valorifica această tendinţă în creştere.
O poveste de succes în acest sens este Volvo, care a reuşit performanţa de a-şi diminua cu 70% timpul necesare diagnosticării vehiculelor şi cu 25% perioada necesară reparaţiilor, în urma implementării soluţiilor SAS de analytics şi Inteligenţă Artificială. Astfel, Volvo vine în întâmpinarea clienţilor care îşi pot eficientiza la maximum timpul unui vehicul pe traseu şi reduce substanţial costurile asociate cu întreruperile datorate defecţiunilor. Iar acest lucru este cu atât mai important în perioada actuală de pandemie.
Reporter: Cum a fost modificată cererea din domeniu de pandemie?
Ştefan Baciu: Conform analiştilor, scăderea cererii actuale este fără precedent. În timpul crizei financiare globale din 2008, vânzările de autovehicule de consum au scăzut, piaţa a încetinit şi, totuşi, nu s-a înregistrat o scădere atât de semnificativă ca în ultimele luni. Analiştii din industria auto din SUA şi-au ajustat previziunile pentru vânzările naţionale de la 17 milioane la 13 milioane pentru anul 2020, în scădere cu circa 20% faţă de anul trecut. Se aşteaptă ca la nivel global cifrele să arate la fel.
Reporter: Care sunt tendinţele în sector?
Ştefan Baciu: Vehiculele conectate sunt viitorul. Experţii estimează că până în 2021 vom avea 380 de milioane de asemenea vehicule pe şosele, care vor genera peste 25 GB de date în fiecare oră. Drept urmare, piaţa cunoaşte o cerere crescută a sistemelor avansate de siguranţă a vehiculelor, de vehicule electrice, precum şi un boom în tehnologiile de mobility sharing sau analytics. Mai mult, vehiculele autonome se află, probabil, la aproximativ un deceniu distanţă. Toate acestea determină o nevoie tot mai mare de tehnologii moderne şi specialişti bine pregătiţi.
Reporter: Care este tendinţa de dezvoltare a electromobilităţii si ce strategii au producătorii pe acest segment?
Ştefan Baciu: Conform CAM Electric Mobility Report 2020, în anul precedent s-au înregistrat scăderi ale e-mobilităţii în China şi SUA, dar şi creşteri în alte ţări. Cu toate acestea, China şi SUA sunt de departe cele mai mari pieţe din lume la nivel de electromobilitate, urmate de Germania şi alte ţări europene. 2019 a fost un an de tranziţie pentru electromobilitate, cu tendinţe contradictorii, demonstrând că dinamica vânzărilor - atât în sens pozitiv, cât şi negativ - este influenţată într-o măsură considerabilă de reglementările în domeniu. Totuşi, electromobilitatea câştigă tot mai mult avânt în industria auto. Fabricarea de maşini mai curate, mai silenţioase şi mai eficiente este scopul suprem, conform mai multor producători de maşini. Există, de asemenea, un interes tot mai mare pentru vehiculele hibride.
Reporter: Mulţumesc!