INIŢIATIVĂ Ghid pentru şcoli în vreme de pandemie

Octavian Dan
Ziarul BURSA #Miscellanea / 10 septembrie 2020

Ghid pentru şcoli în vreme de pandemie

Întrebările legate de începutul anului şcolar şi modul cum se va proceda în anumite cazuri curg în valuri. Deocamdată, răspunsurile nu acoperă toată gama de probleme, dar un lucru este deja cunoscut, decât să tratezi mai bine previi, iar în cazul în care apare un accident e bine să cunoşti exact felul în care trebuie să intervii. Un ghid de începere a şcolii, care poate fi adaptat pentru orice unitate de învăţământ, a fost elaborat de o şcoală privată din Cluj-Napoca în colaborare cu specialişti în programe de sănătate publică.

Transylvania College - The International Cambridge School in Cluj şi-a deschis porţile pe 1 septembrie şi funcţionează după regulile ghidului pe care vrea să-l pună la dispoziţia tuturor instituţiilor de învăţământ interesate. Ruxandra Mercea, director general Transylvania College, a explicat initiative: "Vom pune la dispoziţia tuturor Ghidul pentru redeschiderea în siguranţă a şcolilor şi încurajăm toţi profesorii şi părinţii să privească cu optimism această perioadă dificilă şi să le fie alături copiilor, pentru că ei au nevoie să continue să înveţe şi să interacţioneze cu ceilalţi, iar urmând câteva reguli simple acest lucru nu este imposibil, chiar dacă avem de-a face cu o pandemie". Ghidul şcolii private din Cluj Napoca este bazat pe scenariile cunoscute, astfel încât fiecare persoană implicată în activitatea şcolii să ştie ce are de făcut în cazul în care apar cazuri de infectare cu noul coronavirus. Ghidul cuprinde reguli simple de urmat pentru copii, părinţi şi cadre didactice, menite să diminueze pericolul de răspândire a virusului: "1. Purtarea măştii este obligatorie pentru întregul personal al şcolii, de la profesori la personalul de curăţenie, dar şi pentru toti elevii, de la ciclul primar şi până la liceu, atât în interior, cât şi în exterior. Elevii vor schimba masca în pauza de masă, care se va servi, pe cât posibil, în exterior, atât de către elevi, cât şi de către profesori. În timpul mesei nu se va vorbi, iar masca va fi scoasă de tot, nu ţinută sub bărbie. Măştile folosite vor fi aruncate în coşurile dedicate amplasate în şcoală şi în afara şcolii. 2. Dezinfectarea mâinilor şi a spaţiilor comune şi responsabilizarea copiilor să facă aceste lucruri fără a fi împinşi de la spate. 3. Respectarea distanţării de cel puţin 1 metru între elevi poate fi posibilă şi în cazul claselor cu un număr mai mare de elevi, dacă se renunţă la piesele de mobilier din sălile de clasă, iar copiii sunt aşezaţi pe perne sau pe covor, cu distanţa impusă între ei. Triajul este extrem de important. Tuturor celor care intră în şcoală le va fi măsurată temperatura în fiecare dimineaţă, iar părinţii trebuie să acţioneze responsabil şi să ţină copilul acasă dacă acesta prezintă chiar şi cele mai mici simptome asociate infecţiei cu noul coronavirus."

În cazul în care apar suspiciuni de infectare cu noul coronavirus, există expunere la persoane bolnave sau se confirmă infecţia, ghidul elaborat de Transylvania College şi Departamentul de Sănătate Publică din cadrul UBB vine cu 12 scenarii şi căi de acţiune, structurate pe trei categorii: suspect, expus şi confirmat. În cazul în care o persoană - elev sau angajat al şcolii - prezintă simptome specifice infecţiei cu noul coronavirus înainte să vină la şcoală, persoana rămâne acasă, informează şcoala şi medicul de familie, solicită testarea pentru COVID-19 şi va rămâne în carantină timp de 14 zile. În tot acest timp, şcoala se angajează să faciliteze învăţarea online sau munca de la distanţă, după caz. Dacă elevul sau angajatul a fost expus în propria gospodărie la o persoană care s-a confirmat că era infectată cu COVID-19, dar nu are simptome, persoana va sta în carantină acasă timp de 14 zile sau mai mult, în funcţie de evoluţia stării altor persoane din gospodările şi dacă nu se poate evita continuarea contactului. Şcoala va trimite imediat persoana acasă în cazul în care aceasta se află în unitatea de învăţământ. În situaţia în care în şcoală există un caz confirmat, se impune carantină timp de 14 zile alături de toate persoanele din gospodărie. Şcoala va trimite elevul/ angajatul acasă, în cazul în care nu este izolat deja, va verifica dacă s-a menţinut distanţa de 1 metru şi va identifica toate contactele directe. Fiecare unitate de învăţământ ar trebui să dispună de o cameră de izolare. În cazul în care un copil prezintă pe parcursul zilei, la şcoală, simptome specifice COVID-19, profesorii vor anunţa echipa medicală a şcolii, care va verifica şi va muta copilul în izolator. Părinţii vor fi anunţaţi şi vor veni să preia copilul în cel mult o oră. Comunicarea dintre părinţi şi cabinetul medical al şcolii/ învăţător/ diriginte/ alţi reprezentanţi trebuie stabilită clar încă din prima zi de şcoală şi trebuie să continue pe tot parcursul acestei perioade în care şcolile vor funcţiona în regim de pandemie. Întreg personalul unităţilor de învăţământ trebuie să trateze cu responsabilitate aplicarea măsurilor de siguranţă pe tot parcursul zilei, asigurarea curăţeniei şi dezinfecţiei spaţiilor şi suprafeţelor de contact, informarea corectă şi continuă şi comunicarea cu toţi actorii implicaţi în funcţionarea unităţii de învăţământ, precum şi triajul tuturor persoanelor care intră în şcoală. Toate regulile de funcţionare a unităţilor de învătământ pot fi şi trebuie revizuite în funcţie de evoluţia situaţiei la nivel local sau naţional.

Întreruperea şcolilor şi creşterea economică

Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) a avertizat că întreruperea cursurilor pentru elevi din cauza pandemiei de coronavirus poate avea ca rezultat o creştere a economiei globale mai mică în medie cu 1,5% pentru restul secolului. Impactul asupra economiei Statelor Unite ar putea fi de 15.300 de miliarde de dolari. Lucrarea OCDE, care citează date terţe, a estimat impactul pe termen lung asupra economiei globale avut de pierderea unei treimi din anul şcolar de către elevi. S-a estimat că această pierdere a timpului petrecut în clase va duce la o pierdere de competenţe, iar acest lucru va afecta negativ productivitatea. În consecinţă, costul total al pierderii cursurilor s-ar putea ridica la 69% din PIB-ul actual al unei ţări, arată OCDE. Estimarea porneşte de la premisa că doar actuala serie de elevi va fi afectată de închiderea şcolilor şi că viitorii elevi vor merge normal la şcoală. OCDE a arătat că pierderea de creştere economică ar putea fi "proporţional mai ridicată" dacă revenirea la normal a cursurilor va ajunge încet la "nivelul anterior de performanţă". Timp de luni de zile, majoritatea elevilor din toată lumea au învăţat de acasă, iar multe şcoli au rămas deschise numai pentru copiii angajaţilor din sectoarele esenţiale. Cu toate acestea, au apărut temeri că această perioadă de învaţare acasă ar fi putut să amplifice decalajele expuse deja de pandemie. Potrivit organizaţiei, deşi profesorii au făcut eforturi pentru a continua cursurile în perioada de învăţare de acasă, copiii au fost nevoiţi să se bazeze mai mult pe resursele proprii pentru a studia de la distanţă. Între timp, profesorii a trebuit să îşi adapteze metodele de educaţie în moduri cu care nu erau obişnuiţi. Una dintre sugestiile cercetării OCDE este ca, în absenţa unui vaccin disponibil pe scară largă pentru noul coronavirus, să se continue dezvoltarea infrastructurii pentru învăţarea de la distanţă.

Elevi mulţi pe "cap" de învăţător

Coronavirusul nu este singura problemă a învăţământului autohton. În cele 27 de state membre ale Uniunii Europene erau în 2018 în învăţământul primar 24,5 milioane de elevi şi 1,8 milioane de învăţători, o medie de 13,6 elevi la un cadru didactic, ţara noastră având cel mai mare număr de elevi - 19,5 - care îi revin unui învăţător, arată datele publicate de Oficiul European de Statistică (Eurostat). În general, elevii intră în programele pentru învăţământul primar (clasificate ca ISCED treapta 1) când au între cinci şi şapte ani. Aceste programe sunt menite să ofere elevilor deprinderi de bază de scris, citit şi matematică, alături de cunoştinţe elementare în alte discipline, cum ar fi istoria, geografia, ştiinţele naturii şi ştiinţele sociale, artă şi muzică. La nivelul UE, în învăţământul primar numărul mediu de elevi la un învăţător a scăzut de la 14,3 în 2017 la 13,6 in 2018, deşi datele diferă în rândul stator membre ale Uniunii Europene. În 2018, cel mai mare număr de elevi care îi revin unui învăţător s-a înregistrat în România (19,5), Cehia şi Franţa (ambele cu 19,2), iar cel mai redus în Luxemburg (9), Grecia (9,2) şi Polonia (9,6).

INSERT 3

Bucureşti, scenariul doi

În Capitală, pe 14 septembrie, doar o parte dintre elevi vor reveni la şcoală. Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti a anunţat că, în baza datelor DSP, unităţile de învăţământ se încadrează în scenariul doi de reluare a cursurilor. Rata de incidenţă a îmbolnăvirilor în Capitală a fost de 1,12, potrivit datelor publicate de DSP. "Conform calendarului cuprins în ordinul comun al Ministerului Educaţiei şi Ministerul Sănătăţii, Direcţia de Sănătate Publică a emis situaţia în care se află localitatea Bucureşti, adică scenariul doi. Conform acestui scenariu, şcolile ar trebui să înveţe la nivel preşcolar, primar şi clasele din anii terminali pe învăţământ direct, faţă în faţă, iar restul claselor prin rotaţie", a declarat Roxana Cercel, purtător de cuvânt al ISMB. Consiliile de administraţie ale unităţilor de învăţământ au transmis către ISMB şi DSP soluţiile de funcţionare în noul an şcolar, în funcţie de infrastructura de care dispun, urmând ca acestea să fie supuse aprobării Comitetului Municipiului Bucureşti pentru Situaţii de Urgenţă.

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. Sunt măsuri fasciste, scrise de tâmpiți, care NU vor putea fi puse în practică eficient, chiar daca școala se transforma, practic, într-un lagăr oribil din care îți vine să fugi, în niciun caz sa mergi. Se pare că Iohannis și echipa lui doresc sa implementeze o forma de fascism modern in Romania, țara noastră fiind un experiment sinistru pus în operă de marile puteri.

    "...iar copiii sunt aşezaţi pe perne sau pe covor, cu distanţa impusă între ei"...serios acum, astia "de la Cluj" sunt dusi cu pluta. Covor in sali de clasa? Astia au impresia ca scoala se face in dormitor? Asta este rezultatul "invatamantului privat", fara examene de admitere, fara note...doar asa se poate masca incompetenta ajunsa pana in fruntea statului.

    1. Da mai, ce nu pricepi..?

      La arabi nu stau aia pe jos, pe podea așezați pe covor persan..crezi că la noi nu se poate?

      Cu Iohannis la butoane, totul e posibil... 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb