Internaţionalizarea afacerii - principalul pilon strategic de dezvoltare al Antibiotice SA Iaşi

DORU MOCANU, Iaşi
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 27 aprilie 2012

Internaţionalizarea afacerii - principalul pilon strategic de dezvoltare al Antibiotice SA Iaşi

Compania farmaceutică Antibiotice SA Iaşi (simbol ATB, la categoria I a Bursei de Valori Bucureşti) a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri netă de 281,85 milioane lei, în creştere cu 16% faţă de anul precedent. Veniturile totale ale companiei s-au ridicat, în 2011, la suma de 302,5 milioane lei, în creştere cu 15% faţă de anul 2010, când la acest capitol se înregistra suma de 262,8 milioane lei. La rândul lor, cheltuielile totale au fost, în 2011, de 276,2 milioane lei. Din diferenţa celor doi indicatori, a rezultat un profit brut de 26,4 milioane lei, mai mare cu 43% decât cel consemnat în 2010, când profitul brut se ridica la 18,5 milioane lei. După deducerea, din profitul brut, a cheltuielilor reprezentând impozitul pe profit, în valoare de 6,1 milioane lei, a rezultat o sumă netă a profitului de 20,3 milioane lei, superioară celei înregistrate în anul 2010, când profitul net a fost 12,5 milioane lei.

Din profitul net calculat pentru anul financiar 2011, acţionarii companiei ieşene au aprobat, în şedinţa de joi, 26 aprilie, alocarea unei cote de 1.319.883 lei pentru constituirea rezervei legale, constituirea unor surse proprii de finanţare şi alte repartizări din profit în valoare de 10.350.104 lei, iar pentru dividende a fost repartizată suma de 8.628.922 lei, din care acţionarului majoritar i se cuvin dividende de 4.574.819 lei, iar ceilalţi deţinători de titluri ATB cumulează drept dividende suma de 4.054.103 lei. Valoarea dividendului brut pe acţiune se ridică la 0,015191574 lei. "Anul 2011 a fost unul extrem de dificil, piaţa farmaceutică din România cunoscând o serie de neajunsuri vizavi de finanţarea cores-punzătoare a sistemului şi în condiţiile calculării taxei de clawback pentru producătorii care asigură medicamente generice pe piaţă. Această taxă a avut în primul rând un impact psihologic, dar am reuşit să depăşim acest neajuns. Dincolo de acest impact, însă, trebuie precizat că producătorii de medicamente generice consideră această taxă ca fiind nedreaptă, de regulă nu aceştia fiind cei care determină creşteri nejustificate ale pieţei. În ciuda acestor obstacole, compania noastră a reuşit să-şi atingă ţintele stabilite pentru anul 2011, respectiv creşterea profitului şi a cifrei de afaceri, şi chiar să depăşească previziunile făcute pentru aceste capitole la începutul anului trecut. Aceste rezultate se datorează în special unei organizări riguroase a activităţii de marketing şi promovare pe plan intern şi internaţional, dar şi printr-un control judicios al cheltuielilor de exploatare", ne-a declarant Ioan Nani, directorul general al Antibiotice SA Iaşi.

Antibiotice SA Iaşi are 100 de parteneri de afaceri în 60 de ţări

Unul dintre obiectivele principale urmărite de managementul companiei farmaceutice ieşene îl constituie creşterea exporturilor. La finalul anului 2011, Antibiotice SA Iaşi a consemnat exporturi în valoa-re totală de 18.251.787 USD, cea mai mare pondere având-o vânzările de substanţe active, urmate de cele de produse finite, licenţe şi studii. Urmând trendul de creştere din anii anteriori, exporturile de Nistatină din 2011 au avut o creştere de 13% comparativ cu anul anterior. Principalele destinaţii au fost pieţele din Europa (Germania), America de Nord (Statele Unite), Asia (în special China, unde creşterea înregistrată în 2011 a fost semnificativă), dar şi pieţele emergente din Belarus şi Brazilia. Evoluţia favorabilă a exporturilor de substanţe active s-a consemnat ca urmare a studierii pieţei internaţionale de Nistatină, în vederea identificării principalilor consumatori şi contactării acestora pentru înregistrarea Antibiotice ca sursă autorizată. Tendinţa urmărită în ultimii ani a fost de creştere a exporturilor direct către producătorii de medicamente pe bază de Nistatină şi reducerea exporturilor prin intermediari.

În ceea ce priveşte exporturile de produse finite, în ultimii doi ani s-a consemnat o creştere semnificativă pe acest segment, valoarea exporturilor de produse finite fiind în 2011 cu 50% mai mare decât cea înregistrată în 2009, ajungând la nivelul de 6,8 milioane USD. Principalele produse exportate au fost pulberile injectabile, urmate de formele orale - capsule şi comprimate. Drept destinaţii ale exporturilor de produse finite au fost pieţele din Europa, atât pentru fabricaţia sub contract, mai ales pentru pieţele din Europa de Vest (Franţa, Spania), dar şi pentru exporturile produselor în nume propriu (Ungaria, Bulgaria, Albania, Serbia, Bos-nia), cele din America de Nord (Statele Unite ale Americii), Rusia şi CSI (Moldova, Azerbaijan, Georgia, Armenia, Mongolia, Kazakhstan, Uzbekistan), zona MENA - Africa de Nord şi Orientul Mijlociu (Algeria, Tunisia, Arabia Saudită, UAE, Bahrain, Oman, Yemen) şi Asia de Sud Est (Vietnam, Hong Kong, Taiwan). Preocuparea pentru autorizarea companiei pe pieţele externe şi obţinerea certificărilor internaţionale privind res-pectarea standardelor de fabricaţie în domeniul producţiei de medicamente au făcut posibilă extinderea prezenţei pe pieţe reglementate din Europa şi America de Nord. Pe lângă certificatul GMP în conformitate cu reglementările europene, pe care Antibiotice îl deţine pentru toate cele opt fluxuri de fabricaţie, compania a obţinut în anul 2011 aprobarea FDA pentru fluxul de produse injectabile, precum şi pentru încă un produs injectabil (două doze), pe langă produsul injectabil aprobat în 2009, în 4 doze.

Nu lipsit de interes este şi că obiectivul privind creşterea cifrei de afaceri la export a fost urmărit în paralel cu cel de promovare a mărcii Antibiotice pe pieţele externe, astfel că în perioada ultimilor ani s-a avut în vedere preponderent înregistrarea şi comercializarea pe pieţele externe a produselor finite sub brandul Antibiotice. Promovarea imaginii Antibiotice ca furnizor de substanţe active şi medicamente în forma finită pe piaţa internaţională s-a realizat şi prin participarea la târguri internaţionale de profil. În 2011, Antibiotice SA a consemnat a noua participare la cel mai mare tîrg de substanţe active şi produse finite la nivel mondial - CPHI Europa şi a participat la organizarea unui simpozion româ-no-uzbec pentru prezentarea produselor tuberculostatice din portofoliul companiei. "Unul dintre principalele noastre atuuri a fost dezvoltarea exporturilor şi expunerea pe un număr cât mai mare de produse finite pe piaţa internaţională. În perioada 2008 - 2011, valoarea exporturilor Antibiotice a înregistrat o creştere cu 75%, de la 10 milioane USD până la 18,25 milioane USD, iar la finalul anului trecut am înregistrat 100 de parteneri de afaceri, în 60 de ţări", a precizat Ioan Nani.

Lider pe piaţa internă de antiinfecţioase

Pe segmentul medicaţiei antiinfecţioase sub formă de capsule, pe care piaţa totală a înregistrat o creştere de 2,8%, Antibiotice Iaşi a reuşit o majorare cu 31% a consumului de produse din portofoliu în 2011, prin oferte comerciale competitive şi susţinerea partenerilor distribuitori. Astfel, cota de piaţă a Antibiotice pe acest segment a cres-cut cu 15 puncte procentuale, de la 56,8% în 2010, la 72,5% în 2011, fiind lider incontestabil. De asemenea, compania ieşeană a reuşit creşterea cu 28% a vânzărilor generate de portofoliul cardiovascular (9,3 milioane lei în 2011) şi cu 37% a volumului comercializat (de la 20,9 milioane unităţi terapeutice în 2010, la 28,7 milioane unităţi terapeutice în 2011). Astfel, menţinând un ritm de creştere susţinut, compania Antibiotice continuă să îşi consolideze poziţia în topul producătorilor de medicamente generice cardiovasculare din România. Nu în ultimul rând, producătorul ieşean de medicamente a reuşit, anul trecut, să vină în întâmpinarea medicilor specialişti şi a farmaciştilor cu un brand autentic româ-nesc sub care să îşi promoveze medicamentele din clasa sistem nervos central. Promovarea constantă şi ţintită a produselor precum şi introducerea în portofoliu a noi medicamente destinate tratării afecţiunilor SNC au determinat înregistrarea unei creşteri procentuale a vânzărilor cu 282% în 2011, comparativ cu anul precedent (de la 262 mii lei în 2010, la aproximativ 1 milion lei în anul 2011).

Investiţiile, esenţiale mai ales în perioade de criză

"Realizarea unui Centru modern de Cercetare şi Dezvoltare a Medicamentului, funcţional din anul 2011, reprezintă de departe unul din cele mai importante proiecte ale noastre. Acesta este astfel organizat încât să poată transforma o idee într-un produs finit verificat şi prin studii clinice. În acest mod, compania îşi poate creşte ritmic gradul de înnoire a producţiei, să-şi majoreze cifra de afaceri prin produse de ultimă generaţie, care au ieşit sau vor ieşi de sub patent în perioada anilor 2011- 2013", a mai spus directorul general al Anti-biotice SA Iaşi.

De asemenea, printre obiectivele investiţionale ale anului 2011, mai poate fi amintită finalizarea modernizării secţiei de comprimate, prin achiziţionarea instalaţiilor de comprimare şi de blisterizare, ceea ce a permis creşterea capacităţii de producţie cu peste 40% pe acest segment, cu efect în creşterea proporţională a expunerii pe piaţă cu produsele sub formă de comprimat. Printre realizările anului 2011, mai trebuie menţionată obţinerea a 12 noi autorizaţii de punere în piaţă, din care 6 medicamente generice obţinute prin cercetare proprie şi 6 cu sprijinul parteneriatelor pe termen lung. "Consider că în perioadele de criză pe care le cunoaşte societatea, investiţiile în oameni şi cercetare sunt esenţiale pentru obţinerea unor rezultate semnificative, dar cel mai important efect al investiţiilor este faptul că astfel se poate crea o perspectivă companiei, pentru ca atunci când piaţa se va reaşeza, Antibiotice să se regăsească printre învingători", a fost de părere Ioan Nani.

6 piloni strategici de dezvoltare pentru perioada 2012-2016

Conform declaraţiilor directorului general al Antibiotice SA Iaşi, încă din a doua parte a anului trecut, echipe de specialişti în diverse domenii au definit o modalitate practică şi concretă de a privi viitorul companiei, sprijinită pe şase mari direcţii numite "piloni strategici". "Unul dintre aceşti piloni este internaţionalizarea afacerii. Exportul trebuie să ajungă la finalul perioadei 2012-2016 la peste 25 de milioane de euro, astfel încât Antibiotice să intre în rândul companiilor care depăşesc o cifră de afaceri de 100 de milioane de euro pe an. Atingerea acestui deziderat se sprijină pe realizarea celui de-al doilea pilon: transformarea continuă a nomenclatorului de produse, respectiv optimizarea portofoliului de produse şi accelerarea ritmului de înnoire a acestuia. Compania noastră are în programul de cercetare peste 30 de produse care vor fi aduse în portofoliul nos-tru în următorii 3-4 ani. Considerăm că Antibiotice Iaşi îşi merită pe deplin locul 3 în piaţa producătorilor de generice cu pres-cripţie din România, piaţă pe care avem o cotă de 9,98%, dar eforturile pe care trebuie să le facem sunt cu atât mai mari cu cât, din nefericire, piaţa genericelor nu creşte în acelaşi ritm în care compania doreşte să-şi crească afacerea", a arătat Ioan Nani.

Ceilalţi piloni strategici de dezvoltare, nu mai puţin importanţi, sunt: adaptarea resursei umane la orientarea strategică de acţiune - este modalitatea prin care organizaţia îşi propune formarea aptitudinilor şi competenţelor angajaţilor pentru susţinerea acţiunilor incluse în planul strategic; reducerea costurilor de operare - se are în vedere optimizarea permanentă a costurilor, raportate la valoarea adăugată pe care o produc; orientarea culturii organizaţionale spre inovare şi performanţă - presupune implicarea activă a angajaţilor în activităţi sis-tematice de inovare, ameliorarea şi eficientizare care să aducă plus valoarea organizaţiei; protejarea capitalului de lucru - presupune orientarea spre soluţii favorabile de reproducere a resurselor proprii de dezvoltare.

"Trebuie să identificăm soluţii de capitalizare a companiei"

Antibiotice SA Iaşi este o companie strategică pentru sistemul românesc de sănătate, prin rolul pe care îl are aceasta în diverse programe iniţiate de către Minis-terul Sănătăţii. "Dorim să rămânem unul dintre principalii parteneri ai Ministerului Sănătăţii pe proiectele importante: combaterea TBC, programul de oncologie, programul pentru Sistemul Nervos Central, dar aceasta înseamnă că trebuie să continuăm a investi în noi fluxuri de fabricaţie şi să identificăm mereu soluţii de capitalizare a companiei într-o piaţă în care, din păcate, datoriile sunt achitate la peste 300, chiar la 365 de zile. În perspectivă, introducerea prescripţiei pe brand, a reţetelor electronice, modificarea listelor C1, C2 a medicamentelor compensate şi gratuite reprezintă provocări la care trebuie să facem faţă şi să găsim soluţii, pentru că şi în 2012 ne-am propus creşteri ale cifrei de afaceri şi ale profitului. Sper ca demersul nostru către Ministerul Sănătăţii, Ministerul Finanţelor, către autorităţi, în general, de a realiza pe platformă o capacitate modernă de producţie a cefalosporinelor injectabile să fie înţeles la justa valoare, ţinând cont de rolul important al acestor medicamente. Există studii în Europa şi SUA care arată că în anii 2020 cefalosporinele vor însemna peste 36% din consumul medicamentelor antiinfecţioase, la fel ca şi carbape-ne-mele, aces-tea fiind ultimele produse apărute în această arie terapeutică. Antibiotice aşteaptă autorizaţie pentru două carba-peneme urmând ca din acest an să dezvoltăm piaţa pentru cel puţin unul dintre aceste produse", a precizat Ioan Nani.

"Antibiotice nu-şi doreşte să preia producţia de vaccinuri de la Institutul Cantacuzino"

Una dintre cele mai recente informaţii legate de compania Antibiotice SA Iaşi vizează posibila preluare de către societatea ieşeană a producţiei de vaccinuri de la Institutul Cantacuzino. Referitor la acest subiect, Ioan Nani a declarat: "Este de datoria mea să spun că Antibiotice nu-şi doreşte acest tip de producţie, pentru că ar necesita investiţii importante în fluxuri de fabricaţie care să res-pecte regulile de bună practică. Mai mult de atât, ceea ce realizează Institutul Cantacuzino este o producţie sezonieră, care nu poate asigura serii industriale pentru consumul naţional şi exportul aces-tor vaccinuri pe alte pieţe. Considerăm că Institutul Cantacuzino trebuie să-şi rezolve problemele de management şi de autorizare ale fluxului propriu şi să intervină periodic, atunci când piaţa o solicită", a spus directorul general al Antibiotice SA Iaşi.

La finalul anului 2011, Antibiotice SA Iaşi a consemnat exporturi în valoare totală de 18.251.787 USD.

Principalele destinaţii au fost pieţele din Europa (Germania), America de Nord (Statele Unite), Asia (în special China, unde creşterea înregistrată în 2011 a fost semnificativă), dar şi pieţele emergente din Belarus şi Brazilia.

Valoarea dividendului brut pe acţiune se ridică la 0,015191574 lei.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb