INTERVIU CU DOMNUL FRANZ WEILER, CEO AL UNIQA ASIGURĂRI "Ieşirea masivă a asigurătorilor de pe piaţa RCA este inevitabilă"

PETRE BARAC
Ziarul BURSA #Companii / 21 martie 2016

"Ieşirea masivă a asigurătorilor de pe piaţa RCA este inevitabilă"

"În 2016 ne vom reduce la jumătate portofoliul de poliţe RCA"

"La fiecare euro încasat pe o poliţă RCA a trebuit să returnăm circa doi euro"

"Pentru transportatori, preţul unei prime RCA de la UNIQA era de 2.700 RON pe an la sfârşitul lui 2014 şi a ajuns la 12.000 RON în prezent"

Ieşirea masivă a asigurătorilor de pe piaţa RCA de la noi este inevitabilă, ţinând cont de rezultatele financiare de anul trecut şi de cerinţele Solvency II, care ar presupune capitalizări masive pentru unele societăţi, este de părere Franz Weiler, CEO al UNIQA Asigurări.

Într-un interviu acordat ziarului BURSA, domnul Weiler a declarat că, în 2016, UNIQA Asigurări îşi va reduce la jumătate portofoliul de poliţe RCA.

"Nu plănuim creşteri şi dorim să ne păstrăm cota de piaţă pe acest segment relativ stabilă sau poate în uşoară scădere. Rezultatele negative pe care le-am avut sunt cauzate şi de mediul impredictibil din piaţa RCA. Nu putem să controlăm ce se va întâmpla", ne-a explicat şeful companiei, subliniind că preţurile poliţelor RCA vor continua să crească (cu 20% în acest an la UNIQA), în condiţiile în care legea RCA ar fi aprobată în forma actuală.

Reporter: Cum aţi descrie anul 2015 din perspectiva UNIQA Asigurări?

Franz Weiler: Eu am venit la UNIQA Asigurări în luna mai 2014 şi pot spune că de atunci şi până la sfârşitul anului trecut a fost o perioadă de schimbări în cadrul companiei. Am încercat să ne adaptăm la mediul dificil din piaţa locală de asigurări, la problemele unei pieţe în dezvoltare, România fiind una cu nivel scăzut de dezvoltare în comparaţie cu alte pieţe din UE. Una dintre cele mai mari probleme ale pieţei este legată de asigurările din domeniul auto, care produc pierderi masive pentru toate companiile. Este o situaţie care persistă de aproape 10 ani. Este o piaţă în care, pentru fiecare euro colectat de industrie din poliţele RCA, se returnează un euro şi 30 de eurocenţi. În acest ritm, este de înţeles că acţionarii companiei au devenit uşor nerăbdători şi se aşteaptă să vadă rezultate pozitive din partea noastră. La şedinţele pe care le avem cu conducerea, investitorii ne întreabă ce se întâmplă în România. Aici avem una dintre cele mai mari pieţe din Uniunea Europeană şi sud-estul Europei, iar la UNIQA Asigurări încercăm să curăţăm istoricul negativ. Am găsit în portofoliul companiei multe poliţe încheiate pe partea de asigurări auto, ce reprezentau 83% din totalul poliţelor la sfârşitul anului 2013 şi circa 62% la finele anului trecut. Este un procent încă mult prea mare. Pe partea de CASCO am neutralizat impactul negativ asupra profitului şi pot spune că avem o situaţie uşor negativă, dar mult îmbunătăţită. Însă, lucrurile au stat altfel în sectorul RCA pentru UNIQA şi pentru fiecare euro încasat pe o poliţă de răspundere civilă auto a trebuit să returnăm circa doi euro. Categoric trebuie să luăm măsuri, de aceea am şi mărit preţurile poliţelor RCA şi vrem să micşorăm şi proporţia acestor poliţe în totalul portofoliului. Am stabilit foarte clar că nu vom finanţa businessul RCA din alte linii de business, aşa că trebuie să ajungem la o situaţie financiară cel puţin neutră în privinţa primelor RCA. Trebuie să mai lucrăm la eficientizarea costurilor de distribuţie şi a celor de administrare. Am încheiat 2015 cu un impact extrem de negativ pe partea tehnică a segmentului RCA, dar am avut noroc cu contractele de reasigurare care au fost favorabile şi care au acoperit multele solicitări de plată a daunelor.

Reporter: Ce estimări aveţi privind segmentul RCA pentru acest an?

Franz Weiler: În 2016 ne vom reduce la jumătate portofoliul de poliţe RCA. Nu plănuim creşteri şi dorim să ne păstrăm cota de piaţă pe acest segment relativ stabilă sau poate în uşoară scădere. Rezultatele negative pe care le-am avut sunt cauzate şi de mediul impredictibil din piaţa RCA. Nu putem să controlăm ce se va întâmpla. Pe moment, considerăm că asigurările de răspundere civilă auto vor rămâne o parte importantă din piaţă, dar trebuie să vedem o stabilizare. Sunt discuţii la nivelul acţionarilor noştri cu privire la strategia pe care să o abordăm în sectorul RCA. Propunerea mea ar fi să nu ieşim complet de pe piaţa RCA, ci doar să ne micşorăm expunerea şi riscurile, având în vedere că se pregăteşte şi o nouă lege în acest sector. În draftul acestei legi RCA sunt multe prevederi ambigue şi lucruri neclare. Au fost preluate elemente din legislaţiile altor ţări şi transpuse aici în condiţiile în care infrastructura pieţei de asigurări româneşti nu este încă la nivelul aşteptat. Există destule riscuri potenţiale serioase pentru industrie şi, de aceea, considerăm că în acest moment nu putem să avem estimări pentru ce se va întâmpla în continuare.

Reporter: Vă aşteptaţi la o ieşire masivă a asigurătorilor de pe piaţa RCA?

Franz Weiler: Da, bineînţeles, acest lucru este inevitabil. Am ajuns la o asemenea concluzie ţinând cont de rezultatele financiare de anul trecut şi de cerinţele Solvency II care ar presupune capitalizări masive pentru acele societăţi de asigurare care deţin 60% din piaţa RCA (n.r. Astra, Carpatica, Euroins). Am îndoieli că aceste capitalizări vor fi finalizate şi cred că va fi foarte dificil.

Reporter: Toţi asigurătorii se plâng de pierderile pe care le înregistrează pe segmentul RCA, dar nimeni nu se retrage. Cum vă explicaţi acest lucru?

Franz Weiler: Acesta este un fenomen pe care îl vedem în piaţă chiar dacă societăţile înregistrează pierderi mai mulţi ani la rând. În primul rând, aceste companii au o viziune pe mai multe zeci de ani, iar asta înseamnă că investiţiile lor pe termen lung, aşa cum presupun asigurările, trebuie să aibă o activitate stabilă în spate. Acest fenomen se regăseşte şi în alte ţări din Europa, însă criza din România se pare că durează mai mult, în special din cauza reglementărilor nu foarte eficiente ale pieţei asigurărilor. Pur şi simplu nu am găsit aici reguli egale pentru toţi jucătorii din piaţă. Acţiunile întreprinse de ASF în ultimii doi ani urmează un drum corect, dar avem de depăşit o moştenire grea din anii trecuţi. Cred că putem să vedem "luminiţa de la capătul tunelului" dacă preţurile primelor RCA vor ajunge la un nivel corect. Costurile cu plata daunelor în România sunt cu mult peste ceea ce societăţile de asigurare încasează din încheierea primelor RCA.

Reporter: Cât de mare a fost creşterea preţurilor la primele RCA încheiate anul trecut de UNIQA Asigurări?

Franz Weiler: La noi, creşterea a fost de 20%, pentru al doilea an la rând. Am avut unele zone de risc unde creşterea a fost şi mai mare, dar media a fost de 20%. Pentru transportatori, preţul unei prime RCA era de 2.700 RON pe an la sfârşitul anului 2014 şi a ajuns la 12.000 RON în prezent. Acesta este tariful nostru standard în acest moment. Anul trecut am încheiat circa 200.000 de poliţe RCA, per total.

Reporter: Ce cifră de afaceri aţi avut anul trecut?

Franz Weiler: În 2015 am avut 360 milioane de lei cifră de afaceri la UNIQA Asigurări şi pe partea de asigurări de viaţă am avut o cifră de 45 de milioane de lei. Cred că suntem pe un loc 8 sau 9 într-un top 10 al asigurărilor generale. Avem o cotă de piaţă de circa 6% şi nu intenţionăm să aducem schimbări în această direcţie. Ţinta noastră principală este să avem un portofoliu diversificat, iar compania să fie profitabilă, pentru că investitorii nu au văzut profit din anul 2009.

Există aşteptări mari din partea investitorilor să avem măcar un rezultat financiar neutru.

UNIQA Insurance Group are o strategie clară pentru sud-estul Europei, iar România este una dintre ţările pentru care avem un plan de măsuri până în 2020. Motivul pentru care suntem prezenţi aici este faptul că avem încredere în potenţialul pieţei din România şi în creşterea economică a ţării. Mai devreme sau mai târziu, mediul pieţei sau reglementările ei vor permite exploatarea acestui potenţial.

Reporter: Revenind la piaţa RCA, care va fi creşterea preţurilor la primele încheiate de clienţii UNIQA, în 2016?

Franz Weiler: Cred că vom vedea încă o creştere de 20% a preţurilor, pentru că legea RCA ar declanşa imediat o majorare a costurilor pentru companiile de asigurări. În acest moment, companiile de asigurări trebuie să plătească undeva la 63 de milioane de euro anual către diverse instituţii, precum Fondul de Garantare, Fondul de Rezoluţie sau Fondul de Protecţie a Victimelor Străzii. Chiar şi noile reglementări Solvency II presupun anumite costuri, iar primele de asigurare sunt singura noastră sursă de venit, deoarece rezultatele din investiţii au suferit scăderi semnificative din cauza randamentelor scăzute de pe piaţă. Toate costurile noastre trebuie să fie acoperite de veniturile obţinute din aceste prime. Înţeleg nemulţumirile şoferilor care văd cum preţurile poliţelor RCA cresc din ce în ce mai mult, dar le putem demonstra că în spatele acestor creşteri nu se află profitul industriei de asigurări. Vrem să ne reducem pierderile şi asta este ţinta noastră.

Reporter: Cum apreciaţi propunerea ca bugetul ASF să fie administrat de Ministerul Finanţelor?

Franz Weiler: Nu am neapărat o poziţie cu privire la această propunere. De obicei, bugetele Autorităţilor de Supraveghere Financiară sunt asigurate de contribuţiile jucătorilor din industrie şi este un principiu pe care noi îl acceptăm. Însă, noi suntem interesaţi ca aceste contribuţii să fie folosite eficient şi nu să fie risipite pe lucruri care nu sunt utile pentru dezvoltarea pieţei reglementate. Am văzut multe măsuri bune din partea ASF în ultimul an, în ceea ce priveşte eficientizarea activităţii în cadrul Autorităţii. Până la urmă, felul cum este administrat bugetul ASF este o decizie politică şi dorinţa noastră este ca aceste fonduri să fie utilizate eficient.

Reporter: Cum caracterizaţi reacţiile transportatorilor la creşterile masive ale preţurilor primelor RCA, despre care aceştia s-au plâns în ultimele luni?

Franz Weiler: Eu nu văd aceste creşteri masive ale preţurilor la prime în comparaţie cu alte pieţe. Au fost creşteri justificate, dar primele RCA pentru transportatori sunt mai ieftine decât în Germania, Austria sau Italia.

Reporter: Câte plângeri şi sesizări aţi avut anul trecut din partea clienţilor?

Franz Weiler: Atunci când am venit eu în companie în 2014 am observat că stăm foarte prost la acest capitol, fiind înregistrate circa 1.200 de plângeri din partea clienţilor în acel an. Am cercetat mai mult ca să vedem care sunt cauzele care au stat la baza acestor plângeri şi am luat măsuri. În primul rând, am îmbunătăţit fluiditatea procedurilor administrative din cadrul companiei. În al doilea rând, am lucrat la eficientizarea relaţiei noastre cu service-urile auto, am semnat contracte noi de colaborare şi am dezvoltat o nouă politică de management. Astfel, anul trecut, plângerile pe care le-am primit s-au redus cu 68%.

Reporter: Service-urile independente reclamă faptul că asigurătorii aleg să colaboreze cu reprezentanţele auto mari, deşi acestea practică preţuri chiar şi de 3-4 ori mai mari. Cum comentaţi?

Franz Weiler: Acest lucru nu este adevărat. Noi, asigurătorii, suntem foarte atenţi la preţuri şi la eficienţa cheltuirii banilor. Nu suntem aici să servim interesele service-urilor auto, ci trebuie să respectăm clienţii. De aceea, ne dorim să avem o reţea de service-uri care să acopere toată România. Este adevărat că lucrăm cu reprezentanţe auto cu o expunere mai mare, dar avem colaborări şi cu service-uri mai mici. În reţeaua noastră sunt circa 600 de service-uri şi ne dorim să eficientizăm această activitate.

Reporter: Ce impact credeţi că va avea legea RCA asupra pieţei de asigurări dacă va fi adoptată în această formă?

Franz Weiler: Cu siguranţă va duce la creşterea preţurilor la poliţele RCA. Aşa cum am spus, nu poţi să preiei elemente legislative din alte ţări şi să le transpui pur şi simplu aici. Sunt infrastructuri diferite. De exemplu, nu suntem de acord cu acea decontare directă, pentru că nu avem încredere că ne putem recupera banii de la ceilalţi colegi asigurători care se află în dificultate financiară. Mai intâi, trebuie să stabilizăm o infrastructură a acestui sector, pentru că, după cum arată legea propusă, vom pierde controlul asupra pieţei RCA. Toţi jucătorii din piaţă ar trebui să respecte noile cerinţe Solvency II, iar asta ar trebui să fie suficient pentru o piaţă solidă şi stabilă. Abia apoi putem vedea şi preţuri rezonabile la poliţele RCA. Timp de prea mulţi ani preţurile acestor poliţe au fost mult prea scăzute.

Reporter: Mulţumesc!

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb