IMM-urile cu sediul în UE care sunt interesate de înregistrarea unei mărci sau a unui design, beneficiază de taxe reduse. Subvenţiile sunt disponibile pe principiul "primul venit, primul servit" - în ordine cronologică în funcţie de data şi ora depunerii (numărul de înregistrare), până la epuizarea bugetului, iar cererea de rambursare are o perioadă de valabilitate de 2 luni cu posibilitatea de prelungire, conform unui comunicat de presă al Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci (OSIM).
Pot depune cerere de înregistrare până pe 6 decembrie atât proprietarii, angajaţii împuterniciţi, cât şi reprezentanţii externi. Accesând www.inregistrare-marci.ro, aceştia pot obţine rambursări substanţiale - în proporţie de 75% pentru taxele de înregistrare naţionale şi europene în momentul depunerii cererii, dar şi pentru mărcile internaţionale - o rambursare de 50%.
Atât pentru întocmirea cererii, cât şi pentru obţinerea rambursărilor se pot mandata diligenţele necesare, iar subvenţia poate fi utilizată inclusiv pentru înregistrarea viitoare a mărcilor.
"Acordarea reducerilor către IMM-uri se face cu celeritate înaintea depunerii cererii (până acum perioada noastră medie de analiză/răspuns a fost de 10 zile), iar rambursarea taxelor s-a efectuat în 15-20 zile de la decizia de acceptare, direct în contul bancar al IMM-ului solicitant.", spune Radu Bozocea, partener la Weizmann & Ariana Partners - agenţia de proprietate intelectuală din România care are, conform raportului EUIPO 2024, cele mai multe mărci depuse în numele firmelor din România şi cele mai multe cereri de rambursare a taxelor.
Taxele care fac obiectul rambursării sunt cele percepute pentru tot procesul de înregistrare (inclusiv taxele de cerere, de clasă, de examinare, de înregistrare, de publicare şi de amânare a publicării, taxe de desemnare şi taxe de desemnare ulterioare) în conformitate cu:
- sistemul internaţional al mărcilor (Protocolul de la Madrid),
- sistemul internaţional al desenelor sau modelelor (Protocolul de la Haga).
Fondul pentru IMM-uri dispune de 21,3 milioane EUR: 20 de milioane Euro pentru voucherul 1 şi voucherul 2 (IP Scan/IP Scan enforcement, mărci, desene sau modele), 1,1 milioane EUR pentru voucherul 3 (brevete) şi 200.000 Euro pentru voucherul 4 (protecţie comunitară a soiurilor de plante).
Entităţile responsabile pentru această campanie sunt OSIM (Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci) şi EUIPO (Oficiul Proprietăţii Intelectuale a Uniunii Europene).