Investiţiile necesare pentru implementarea completă a Sistemului european de management al traficului feroviar (ERTMS) sunt estimate la aproximativ 190 miliarde euro, susţine Giorgio Travaini, directorul executiv al EU-Rail, într-un interviu acordat pentru site-ul Euractiv.com. Domnia sa a precizat că implementarea altor tehnologii, cum ar fi Digital Automated Coupler (DAC) pentru transportul de marfă, care automatizează cuplarea şi decuplarea vagoanelor, vor necesita, de asemenea, sincronizarea la scară largă a 400.000 de vagoane din Europa.
Şeful EU-Rail afirmă că, deşi valoarea investiţiilor necesare în calea ferată europeană este una semnificativă, ea este necesară pentru a moderniza şi a asigura viitorul reţelei feroviare a Europei, subliniind amploarea eforturilor necesare pentru crearea unui Spaţiu Feroviar Unic European.
Giorgio Travaini discutat şi despre importanţa crucială a automatizării şi digitalizării pentru transformarea reţelei feroviare europene. Acesta a evidenţiat necesitatea unei coordonări eficiente la nivelul Uniunii Europene pentru a facilita implementarea cu succes a acestor inovaţii, care ar face transportul feroviar mai competitiv şi atractiv.
Unul dintre rolurile esenţiale ale EU-Rail, conform lui Travaini, este promovarea parteneriatelor public-private care să stimuleze cercetarea şi inovarea (R&I) în sectorul feroviar. Iniţiativa a început în 2014 cu proiectul Shift2Rail şi a evoluat până la crearea, în 2021, a Întreprinderii Comune Feroviare din Europa. Scopul acestui parteneriat este să asigure că rezultatele cercetării se traduc în aplicaţii practice, sprijinind obiectivele Uniunii Europene în domeniul transportului şi asigurând o integrare perfectă a noilor tehnologii.
Crearea Spaţiului Feroviar Unic European este un obiectiv central al EU-Rail, vizând să facă transportul feroviar mai atractiv, eficient şi performant. Această iniţiativă este susţinută de colaborarea strânsă cu Agenţia Europeană a Căilor Ferate (ERA) şi Comisia Europeană (CE), care oferă atât îndrumare strategică, cât şi sprijin financiar. Transportul feroviar, deja o prioritate majoră pe agenda politică europeană, este văzut ca un element esenţial pentru atingerea obiectivelor climatice şi a Pactului Verde European. Giorgio Travaini a menţionat şi scrisoarea preşedintei Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, care subliniază importanţa investiţiilor în reţelele feroviare de mare viteză, cu scopul de a conecta capitalele şi marile oraşe ale Europei, estimând beneficii economice semnificative până în 2050.
Un element esenţial în modernizarea transportului feroviar este digitalizarea, iar Europa este lider în acest proces. Totuşi, directorul executiv al EU-Rail a evidenţiat provocările majore asociate tranziţiei de la sistemele analogice la cele digitale, în special din cauza disparităţilor între statele membre. Un proiect cheie în acest domeniu este Sistemul de comunicaţii mobile viitorului feroviar (FRMCS), care va înlocui tehnologia GSM cu 5G, permiţând astfel operaţiuni complet automatizate şi eficientizarea reţelei. În anumite regiuni, trenurile complet automate ar putea reduce costurile şi creşte eficienţa, dar implementarea trebuie să fie atent coordonată pentru a menţine competitivitatea şi atractivitatea transportului feroviar.
Impactul asupra obiectivelor climatice este unul dintre aspectele centrale ale transformării reţelei feroviare europene. Directorul executiv al EU-Rail a subliniat că transportul feroviar este deja cea mai eficientă formă de transport din punct de vedere energetic şi că inovaţiile din acest domeniu vor contribui la reducerea emisiilor de CO2, facilitând tranziţia modală de la transportul rutier şi aerian la cel feroviar. Aceasta este o prioritate strategică pentru UE, în contextul implementării Pactului Verde European.
Deşi Europa este un lider global în inovaţia feroviară, competiţia internaţională, în special din partea Chinei, este tot mai intensă. Giorgio Travaini a recunoscut că sectorul feroviar european are nevoie de investiţii suplimentare pentru a menţine avantajul competitiv, subliniind importanţa unor iniţiative precum ERTMS. Inovaţiile viitoare, inclusiv dezvoltarea Maglev şi a tehnologiilor hyperloop, întreţinerea digitalizată şi utilizarea inteligenţei artificiale pentru întreţinerea predictivă, vor contribui la modernizarea şi eficientizarea reţelei feroviare.
Directorul executiv al EU-Rail a concluzionat că investiţiile în inovaţii vor modela viitorul transportului feroviar european, asigurând că obiectivele Uniunii Europene sunt transpuse în soluţii practice pentru un transport feroviar mai eficient, competitiv şi sustenabil.