Consiliul Judeţean Suceava este permanent preocupat de transformarea judeţului într-unul "smart", ne-a spus Irina Vasilciuc, administratorul public al judeţului Suceava. Potrivit domniei sale, unul dintre proiectele care se încadrează în această categorie este sistemul de realitate Virtuală existent la Muzeul Bucovinei Suceava, care include 18 perechi de ochelari VR, computere, servere, tabletă şi iihn-ul propriu zis. Sistemul permite prezentarea unui tur virtual prin Suceava antebelică. Vizitatorul parcurge cinci străzi din zona centrală a Sucevei începutului de secol XX, pe bază de fotografii şi relevee realizate de studenţii Institutului de Arhitectură "Ion Mincu", în anii 1956-1958. De asemenea, în cadrul târgurilor de promovare naţională şi internaţională, vizitatorii pot face o incursiune în judeţul Suceava, prin utilizarea de ochelari VR, care permit turul virtual al Bucuvinei, după cum ne-a spus sursa citată.
Aceasta ne-a precizat că, la nivelul Consiliului Judeţean Suceava, se află în curs de implementare şapte proiecte finanţate din fonduri externe nerambursabile, după cum urmează:
1. "Etică şi integritate în judeţul Suceava", proiect finanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014-2020, cu o valoare totală de 334.658,34 lei, din care valoarea cofinanţării asigurate de Consiliul Judeţean Suceava este de 6.693.17 lei, reprezentând 2% din valoarea totală eligibilă a proiectului;
2. "Creşterea eficienţei energetice a clădirilor Şcolii Gimnaziale Speciale Sf. Stelian Rădăuţi", proiect implementat în cadrul Programului Operaţional Regional 2014-2020, Axa prioritară 3 - Sprijinirea tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de carbon, Prioritatea de investiţii 3.1 - Sprijinirea eficienţei energetice a gestionării inteligente a energiei şi a utilizării energiei din surse regenerabile în infrastructurile publice, inclusiv în clădirile publice şi în sectorul locuinţelor, Operaţiunea B. Clădiri publice. Valoarea totală a proiectuluji este de 849.383,14 lei, din care valoarea eligibilă nerambursabilă din FEDR este de 661.101,15 lei.
3. "Regiunea Nord-Est - Axa rutieră strategică 1: Iaşi-Suceava", proiect finanţat prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, axa prioritară 6 Îmbunătăţirea infrastructurii rutiere de importanţă regională şi locală. Prioritatea de investiţii 6.1 Stimularea mobilităţii regionale prin conectarea nodurilor secundare şi terţiare la infrastructura TEN-T, inclusiv a nodurilor multimodale. Acesta este un parteneriat între judeţul Iaşi, în calitate de lider, şi judeţul Suceava, în calitate de partener. Valoarea totală a proiectului este de 327.030.642,42 lei, din care de la UAT Iaşi - 177.128.337.26 lei, respectiv de la UAT Suceava - 149.902.305,16 lei.
4. "Perfecţionarea personalului din învăţământul special din judeţul Suceava în instituţii similare din Voievodatul Podkarpackie", proiect care constă în sprijinirea dezvoltării profesionale a cadrelor didactice şi a membrilor personalului din domeniul învăţământului şcolar special, pentru a inova şi îmbunătăţi calitatea predării, formării şi activitătii prin promovarea diverselor metode şi instrumente de lucru în cadrul instituţiilor de învăţământ.
5. "Şanse egale pentru un viitor mai bun" este un proiect care vizează reabilitarea/modernizarea/dotarea clădiriior aparţinând Grădiniţei Speciale Fălticeni, finanţat prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, axa prioritară 10 Îmbunătăţirea infrastucturii educaţionale, Prioritate de investiţii 10.1 Investiţie în educaţie şi formare, inclusiv în formare profesională, pentru dobândirea de competenţe şi învăţare pe tot parcursul vieţii prin dezvoltarea infrastructurilor de educaţie şi formare, Obiectiv Specific 10.1 Creşterea gradului de participare la nivelul educaţiei timpurii şi învăţământului obligatoriu, în special pentru copii cu risc crescut de părăsire timpurie a sistemului, Apel dedicat învăţământului antepreşcolar şi preşcolar. Valoarea totală eligibilă a proiectului este de 3.761.493 lei.
6. "Reabilitare şi modernizare Muzeul de Istorie Siret", în valoare totală de 7.792.838,95 lei cu TVA.
7. "Sistemul de management integrat al deşeurilor înjudeţul Suceava" este un alt proiect al CJ Suceava, care are ca obiectiv general implementarea unui sistem integrat de gestionare a deşeurilor în judeţ, care să îmbunătăţească atât calitatea vieţii, cât şi pe cea a mediului din Suceava şi să corespundă din punct de vedere al protecţiei mediului cu cerinţele legislaţiei naţionale şi europene.
Implementarea acestui proiect major a început prin finanţare în cadrul Programului Operaţional Sectorial Mediu 2007-2013. Deoarece proiectul a întâmpinat o serie de întârzieri în toate fazele (pregătire, achiziţie şi implementare), nu a putut a fi finalizat până la data încheierii perioadei de programare aferentă POS Mediu, fiind nevoie ca unele componente să fie fazate în următoarea perioadă de programare, prin Programul Operaţional Infrastructura Mare POIM 2014-2020.
În această perioadă se implementează Contractul "Fazarea Proiectului Sistem de Management Integrat al Deşeurilor în Judeţul Suceava", finanţat prin POIM 2014-2020. Valoarea totală a contractului este de 20.134.690,94 lei. Astfel se continuă investiţiile realizate în etapa 1 (POS Mediu 2007-2013), în vederea îndeplinirii obiectivelor proiectului.
Componentele principale ale proiectului sunt:
- Finalizarea construcţiei Depozitului de deşeuri Pojorîta;
- Construirea a 2 Staţii de Transfer (Rădăuţi şi Fălticeni), inclusiv a două Centre Publice de Colectare.
Asistenţa tehnică de specialitate se va realiza prin intermediul unor contracte de servicii, astfel:
- Servicii pentru supervizarea contractelor de lucrări;
- Servicii de actualizare documentaţie de atribuire şi Asistenţă tehnică acordată de proiectant pe durata execuţiei lucrărilor fazate de la Rădăuţi şi Fălticeni;
- Servicii pentru verificarea proiectelor aferente lucrărilor de investiţii de la Rădăuţi şi Fălticeni;
- Servicii de asistenţă tehnică pentru managementul de proiect şi în derularea campaniilor de conştientizare şi informare aferente proiectului;
- Servicii de audit financiar.
Prin această fazare, proiectul contribuie la îndeplinirea cerinţelor de mediu asumate de ţara noastră la nivel de stat membru al Uniunii Europene, asumate în perioada de programare anterioară, asigurând astfel transferabilitatea investiţiilor realizate prin POS Mediu, către noua perioadă de programare.
Obiectivele de investiţii care vor fi scoase la licitaţie până la sfârşitul anului sunt:
1. Contractul de lucrări de investiţii "Amenajare curte interioară a clădirii Palatului Administrativ în vederea creării unui spaţiu cu funcţiunea sală de conferinţe (finanţare din fonduri bugetare).
2. Execuţie lucrări, inclusiv elaborare proiect tehnic de execuţie şi asistenţă tehnică din partea proiectantului, aferente obiectivului de investiţii "Creşterea eficienţei energetice a clădirilor Scolii Gimnaziale Speciale Sf. Stelian Rădăuţi" (finanţare prin Programul POIM 2014-2020).
Cele mai importante proiecte de intrastructură aflate în execuţie la această dată pe raza judeţului Suceava sunt:
- "Modernizare DJ 174" Panaci - Glodu, km 22+000-28+000, judeţul Suceava";
- "Modernizare DJ 208 C, Vultureşti - Hârtop - DJ 208, km 33+600 - 50+290, judeţul Suceava";
- "Asfaltare DJ 155 B, Urecheni - Timişeşti - Boroaia, km 47+600-53+020, judeţul Suceava";
- "Modernizare DJ 209 A, Mălini-Slatina-Găinesti, km 32+000-44+300, judeţul Suceava";
- Proiectare şi execuţie lucrări, inclusiv asistenţă tehnică din partea proiectantului, la obiectivul de investiţie Extindere terminal pasageri la Aeroportul "Ştefan cel Mare" Suceava. Extinderea terminalului Aeroportului "Ştefan cel Mare" Suceava prevede o extindere a clădirii aeroportului destinată terminalului pentru curse externe, cu o suprafaţă de circa 1.500 mp. dar şi o extindere a actualului terminal ce va fi folosit pentru curse interne.
În contextul economic actual, obiectivele prioritare ale Consiliului Judeţean Suceava sunt dezvoltarea economico-socială şi culturală a judeţului, atragerea de finanţări externe, dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii (rutiere, aeroportuare) şi dezvoltarea serviciilor publice de interes judeţean, în special din domeniul sănătăţii astfel încât potenţialul turistic şi economic al Bucovinei să poată fi fructificat cât mai eficient.
Printre altele, Irina Vasilciuc ne-a mai spus că CJ Suceava are în pregătire proiecte care vizează infrastructura de drumuri judeţene, reabilitarea termică a clădirilor aparţinând şcolilor speciale aflate în subordine, sănătatea, patrimoniul cultural si turismul. Domnia sa ne-a declarat: "Ca autoritate publică locală, Consiliul Judeţean Suceava este permanent preocupat de dezvoltarea economico-socială a judeţului, misiunea acestuia fiind de a soluţiona şi de a gestiona, în numele şi în interesul colectivităţii locale pe care o reprezintă, toate domeniile, respectiv educaţie, sănătate şi asistenţă socială, infrastructură, turism, amenajarea teritoriului şi protecţia mediului, toate acestea regăsindu-se şi în Strategia de dezvoltare a judeţului Suceava, care a fost aprobată prin Hotărârea Consiliului Judeţean Suceava nr. 140/2011 şi care stabileşte orientările generale de dezvoltare pentru perioada 2011-2020".
Reprezentantul CJ Suceava ne-a precizat că, printre problemele şi obstacolele legislative întâmpinate în activitatea pe care autoritatea o desfăşoară, se regăsesc şi modificările aduse Legii nr. 98/2016 şi Hotărârii Guvernului nr. 395/2016, care au generat şi generează în continuare dificultăţi în aplicare. Aceste dificultăţi vin şi ca urmare a instrucţiunilor şi recomandărilor formulate de ANAP, care denaturează textele actelor normative la care fac referire.
În acelaşi timp, platforma SICAP nu este adaptată tuturor dispoziţiilor cuprinse în actele normative mai sus indicate, ceea ce pune autorităţile contractante în situaţia să apeleze la practici care nu sunt reglementate (a se vedea transmiterea comunicărilor privind rezultatul procedurii, modalitatea de realizare a achiziţiilor directe etc).
O altă problemă pe care autoritatea judeţeană o întâmpină este reprezentată de dificultăţile în aplicarea instrucţiunii 2/2018 a ANAP privind ajustarea preţului contractului de achiziţie publică/sectorială.
De asemenea, Legea nr. 46/2008 - Codul Silvic, referitoare la taxele solicitate pentru terenurile ce trebuie scoase definitiv/temporar din fondul forestier naţional în vederea execuţiei de drumuri judeţene de interes judeţean/de utilitate publică, ridică dificultăţi în derularea activităţii CJ Suceava.
În acest context, reprezentantul Consiliului Judeţean ne-a declarat: "Pentru soluţionarea acestui aspect, considerăm că ar fi necesar ca administraţiile judeţene să fie scutite de următoarele obligaţii financiare:
- taxa pentru scoaterea definitivă a terenurilor din fondul forestier naţional;
- contravaloarea terenului scos definitiv din fondul forestier naţional;
- contravaloarea pierderii de creştere, determinate de exploatarea masei lemnoase înainte de vârsta exploatabiiităţii tehnice;
- cheltuieli de instalare a vegetaţiei forestiere şi de întreţinere a acestora".
Propunerile domniei sale de modificare a prevederilor Legii Nr. 98/2016 privind achiziţiile publice prevăd:
- neacceptarea firmelor care nu au capacitate economică, financiară şi tehnică, fără posibilitatea de a invoca susţinerea atunci când au obligaţia să dovedească cerinţele minime referitoare la cifra de afaceri, asigurarea cash flow-ului, experienţa similară, asigurarea cu echipamente şi utilaje, asigurarea cu personal de specialitate.
- pentru drumurile cu îmbrăcăminte asfaltică, acceptarea ca experienţă similară doar drumuri cu îmbrăcăminte asfaltică;
- pentru drumurile cu îmbrăcăminte din beton de ciment, acceptarea ca experienţă similară doar drumuri cu îmbrăcăminte din beton de ciment;
- acceptarea cerinţei ca şeful de proiect/şeful punctului de lucru să fie angajat cu normă întreagă a ofertantului; să nu se accepte contracte de colaborare sau angajamente;
- personalul strict necesar pentru execuţia lucrărilor să fie angajat cu normă întreagă a ofertantului;
- eliminarea obligativităţii de a publica valoarea estimată a contractului, iar oferta care are un preţ mai mic cu 25% decât valoarea estimată a contractului va fi obligatoriu respinsă.
Propuneri de modificare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 43/1997 privind regimul drumurilor:
- obligarea deţinătorilor de reţele electrice la plata taxei de utilizare a zonei drumului (E- ON este societate comercială) la fel ca firmele de cablu şi telefonie;
- includerea în legislaţie a posibilităţii opririi autovehiculelor în trafic de către agenţii administratorului drumului;
- obligarea direcţiilor silvice la plata taxei de transport în concordanţă cu masa lemnoasă exploatată din vecinătatea drumurilor judeţene.
(Articol preluat din Revista Bursa Construcţiilor)