Italia ia în considerare câteva opţiuni pentru salvarea Alitalia, însă vânzarea companiei aeriene naţionale către consorţiul condus de compania feroviară controlată de stat Ferrovie dello Stato (FS) nu mai reprezintă o alternativă, conform anunţului făcut ieri de ministrul Industriei de la Roma, Stefano Patuanelli.
"Discutăm cu privire la mai multe opţiuni", a declarat Stefano Patuanelli în Parlament, citat de Reuters, adăugând: "Cu siguranţă nu abordăm şi posibilitatea acordării unui termen extins acestui consorţiu pentru lansarea unei oferte. Această opţiune nu mai există".
Termenul de prezentare a unei oferte angajate pentru Alitalia a expirat în 21 noiembrie, după ce a fost amânat de mai multe ori. Negocierile cu Ferrovie dello Stato s-au derulat timp de un an fără să fie realizat vreun acord de salvare a companiei aeriene.
Ferrovie şi grupul italian de infrastructură Atlantia au negociat cu societatea aeriană americană Delta Air Lines Inc. şi, recent, cu operatorul german de transport aerian Deutsche Lufthansa AG, în vederea salvării Alitalia. Dar, grupul Atlantia, controlat de familia Benetton, a informat recent că nu este gata să se alăture consorţiului condus de Ferrovie dello Stato (FS) pentru salvarea Alitalia, punând o umbră pe întregul proiect destinat operatorului aerian. Atlantia a precizat că nu există condiţiile pentru a se alătura unui consorţiu interesat de Alitalia, dar a rămas disponibil să se angajeze în negocieri pentru căutarea unui partener indus-trial în vederea salvării transportatorului aerian.
Zilele trecute, Departamentul Trans-portului (DOT) din SUA a dat Alitalia şi Delta Air Lines un termen de şase luni ca să ajungă la un acord comercial care să îi permită companiei italiene să fie inclusă într-un joint venture trans-atlantic ce include operatorii de trans-port aerian Air France, KLM Royal Dutch Airlines şi Virgin Atlantic.
Delta Air Lines vrea să investească până la 100 de milioane de euro într-o cotă de 10% din Alitalia.
Lufthansa, în schimb, susţine că nu vrea să preia o deţinere înainte ca societatea italiană să se restructureze masiv, dar este pregătită să pună bazele unui parteneriat comercial cu Alitalia.
În ultimii ani, Alitalia a avut de suferit de pe urma competiţiei trenurilor de mare viteză şi a transportatorilor low-cost, care au diminuat cota de piaţă şi profiturile sale. În 2017, Alitalia a fost plasată sub administrare specială după ce salariaţii au respins un plan de restructurare ce viza reducerea efectivelor şi salariilor.
Recent, cotidianul italian La Repubblica scria că Alitalia ar putea fi naţionalizată pentru câţiva ani, după care va fi vândută. De menţionat că, în februarie anul curent, autorităţile de la Roma au exclus varianta naţionalizării Alitalia.
Luna trecută, Executivul Italiei a decis să ofere Alitalia un nou credit punte de 350 de milioane de euro pe termen de şase luni, conform unui proiect de decret văzut de Reuters. Împrumutul are o dobândă Euribor la şase luni plus 1.000 de puncte de bază.
Contribuabilii italieni au cheltuit peste 9 miliarde de euro ca să susţină Alitalia, potrivit calculelor analiştilor. Societatea a trecut prin două încercări nereuşite de salvare.