Efectele Formularului de înregistrare în scop de TVA (088) şi ale procedurii evaluării intenţiei şi a capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA sunt considerate negative de 97% dintre micii întreprinzători, a afirmat, ieri, preşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), Florin Jianu, într-o conferinţă de specialitate.
Domnia sa a menţionat: "Principalele dificultăţi întâmpinate de IMM-uri ţin de birocraţia excesivă (95%), lipsa transparenţei criteriilor de evaluare (80%), neclarităţi în procedura de evaluare (75%), lipsa motivării în fapt şi în drept a deciziei de neîndeplinire a criteriilor (22%). Propunem ca Formularul 088 să fie înlocuit cu o declaraţie pe propria răspundere privind intenţia contribuabilului de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA, care să se completeze electronic şi să se depună online".
Acesta a precizat că societăţile care depăşesc plafonul de scutire a plăţii TVA, de 220.000 lei, stabilit prin Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, sunt de drept plătitoare de TVA, iar parcurgerea unei proceduri de evaluare a intenţiei şi a capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA este justificată.
La rândul său, preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), Dragoş Doroş, a declarat ieri că formularul de înregistrare în scop de TVA (088) îşi va menţine intactă utilitatea, dar va deveni mai puţin antipatic şi mai uşor de folosit.
Domnia sa a spus: "Ne-am străduit cu vedeta negativă a formularisticii pe care o administrează ANAF - anume Formularul 088 ("Declaraţia pe propria răspundere pentru evaluarea intenţiei şi a capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA" - n. r.). Este un formular care a atras multe antipatii datorită cantităţii administrative sau documentare, cantităţii de documente pe care o necesită atunci când el este solicitat de Administraţia Fiscală. De câteva luni ne aflăm în evaluări, reevaluări şi redimensionări, în sensul diminuării acestei sarcini administrative. Ideea este că, în paşi concreţi, se află deja de aproape o lună pe site-ul ANAF o nouă variantă de formular la secţiunea transparenţă decizională. Acea variantă care putem să spunem că este iniţială în ce priveşte modificările prevedea anumite simplificări".
Potrivit acestuia, ANAF face o evaluare a documentelor ce pot fi obţinute de la alte instituţii: "Suntem destul de înaintaţi în a face o evaluare referitor la ce documente putem obţine de la celelalte instituţii ale statului, în sensul în care să nu le mai cerem de la contribuabili - mă refer la contractele de sediu, de muncă, la cazier fiscal, datorii pe care administratorii firmelor care cer cod de TVA le au la fisc şi aşa mai departe, adică tot felul de instrumente pe care noi le putem folosi şi până acum nu s-au folosit. Nu aş vrea să spun că nu s-au folosit dintr-o lipsă de preocupare sau delăsare, ci realitatea crudă e că deocamdată instituţiile pe partea asta de sistem informatic comunică încă destul de greu. Se fac eforturi mari la nivelul Registrului Comerţului şi la nivelul ANAF, Ministerul Muncii. Toate sunt într-o reformă continuă, care nu a ajuns la un nivel suficient de bun ca să asigure o comunicare lină şi fără problemă. Am făcut eforturi mari să ne putem conecta la bazele de date ale acestor instituţii, să putem importa de acolo informaţiile de care avem nevoie la momentul acordării unui cod de TVA".
Doroş a ţinut să adauge, citat de Agerpres, că "ideea din spatele formularului va continua": "Formularul este un filtru pentru intrarea în sistemul de TVA pe care toate statele din UE îl au şi o să-l avem şi noi în continuare. Singura preocupare pe care o avem este să uşurăm sarcina administrativă de completare a lui. O modificare importantă, anume cei din secţiunea 2, care până acum la modificarea unui sediu..., cei care au cod de TVA şi care trebuiau să vină din nou să depună formularul ca şi cum ar aplica din nou pentru cod de TVA, aceştia vor fi reevaluaţi în funcţie de analiza de risc şi de istoricul pe care îl avem în spate şi nu vor mai trebui să depună formularul decât cei care ies cu risc semnificativ".