Expunerea produselor este o obligaţie a comerciantului de a informa consumatorul şi nu un drept al acestuia de a alege, a subliniat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications JTI Romania, Moldova si Bulgaria, în cadrul şedinţei Comisiei pentru Cultură a Camerei Deputaţilor, referindu-se la propunerea legislativă care vizează noi reglementări în sectorul tutunului.
Gilda Lazăr a mai declarat "Este o iniţiativă complexă şi prost întocmită, din moment ce înşişi iniţiatorii au depus pagini întregi de amendamente. Nu există niciun argument pentru hiper-reglementare. În momentul de faţă, sunt transpuse în legislaţia românească Directiva tutunului şi Directiva privind publicitatea la tutun. Este interzisă publicitatea pentru produsele din tutun încă din 2004, iar pentru ţigaretele electronice din 2016 - inclusiv la punctul de vânzare. Când Uniunea Europenă va revizui Directivele în domeniu, România le va transpune. Nu există motive nici pentru a introduce bariere comerciale. De unde şi până unde expunerea unui produs în magazin reprezintă publicitate? Expunerea produselor este o obligaţie a comerciantului de a informa consumatorul şi un un drept al acestuia de a alege. În lumea musulmană, faţa femeilor este acoperită pentru ca acestea să nu fie atractive. Tutunul este doar începutul reglementărilor extreme. Urmează zahărul, alcoolul, energia, băncile. Toate industriile pot fi considerate ne-etice sau poluante. Vom ajunge să trăim nu dintr-o activitate legală, productivă sau comercială, ci din ajutoare de la stat şi de la fundaţii aşa-zis caritabile. Drepturile de proprietate intelectuală sunt drepturi naturale şi ar trebui respectate la fel de mult ca dreptul la exprimare sau la identitate religioasă".
JTI a trimis, ieri, o scrisoare oficială către Camera, în care solicită respingerea PL-x 587/ 2019. Această scrisoare atenţionează că ascunderea pachetelor de ţigări prejudiciază piaţa legală şi bugetul statului
Mai mult, în urma unei analize a guvernului, a fost emis un punct de vedere negativ care estimează că adoptarea proiectului ar prejudicia încasările bugetare cu cel puţin două miliarde de lei anual.
Alte modificări aduse de iniţiativa PL-x 587/ 2019 sunt: interzicerea expunerii produselor din tutun în magazine, interzicerea sponsorizării oricăror evenimente şi activităţi de către companiile de tutun sau interzicerea vapatului în locurile publice.
Conform studiilor Eurostat, România este al treilea mare producător de tutun din UE, industria producătoare contribuind pozitiv la balanţa de plăţi. Industria tutunului este un contribuabil important la bugetul de stat, al doilea pentru ţara noastră, cu circa 3,2 miliarde de euro virate anual . De asemenea, se află în topul investitorilor, cu investiţii de peste 1,5 miliarde euro, care angajează direct peste 5.000 de persoane şi indirect circa 60.000. Potrivit celei mai recente execuţii bugetare anunţate, veniturile din accizele pentru produsele din tutun au înregistrat un avans de 40,34%(an/an), în primele patru luni ale anului 2020, ceea ce înseamnă că tutunul este cel mai solid contribuabil la buget.