JTI îşi exprimă îngrijorarea cu privire la decizia CCR referitoare la Codul Vamal

S.B.
Companii / 31 martie 2022

JTI îşi exprimă îngrijorarea cu privire la decizia CCR referitoare la Codul Vamal

JTI România îşi exprimă îngrijorarea cu privire la potenţialele consecinţe grave ale deciziei Curţii Constituţionale (CCR) din 24 martie, prin care sunt considerate neconstituţionale prevederile ce asimilează infracţiunii de contrabandă "colectarea, deţinerea, producerea, transportul, preluarea, depozitarea, predarea, desfacerea şi vânzarea bunurilor sau a mărfurilor care trebuie plasate sub un regim vamal cunoscând că acestea provin din contrabandă sau sunt destinate săvârşirii acesteia" (art. 270 alin. 3 din Codul Vamal).

"Mai ales în contextul geopolitic actual, până la punerea în acord a textului declarat neconstituţional cu norma constituţională, decizia CCR ar putea duce la încurajarea contrabandei cu produse din tutun, fenomen aflat la minime istorice în România. De asemenea, o consecinţă ar putea fi blocarea majorităţii dosarelor de contrabandă aflate în curs de soluţionare", a declarat Gilda Lazăr, Director Corporate Affairs & Communications, JTI Romania, Moldova şi Bulgaria.

JTI consideră însă că recenta Decizie a CCR poate deveni un prilej de îmbunătăţire a reglementărilor privind contrabanda, în loc să fie un impuls pentru creşterea comerţului ilicit. În acest sens, compania reia propunerea de aplicare a unui criteriu unic, cantitativ, atât la punctele de trecere a frontierei, cât şi în interiorul ţării pentru produsele accizabile supuse marcării, măsură pe care o susţine public de ani de zile, împreună cu autorităţile de aplicare a legii. Şi în aprecierea Curţii este necesară reglementarea unitară, dar în sensul unei limite valorice similare celei stabilite prin alineatul 2 al articolului 270 din Codul vamal (20.000 de lei pentru infracţiunea de contrabandă cu ţigarete).

Astfel, pentru o reglementare eficientă a faptelor ce constituie sau sunt asimilate infracţiunii de contrabanda, JTI propune:

Extinderea aplicării criteriului cantitativ atât la punctele de trecere a frontierei, cât şi în interiorul ţării pentru produsele accizabile supuse marcării - prin unificarea prevederilor din Codul Vamal (art. 270 alin 2) cu cele din Codul Fiscal (art. 452).

Eliminarea prevederii legate de valorarea în vamă pentru produsele accizabile supuse marcării, pentru care, de fapt, nu există o metodologie unitară clară de calcul şi care nu poate fi aplicată produselor de tip "cheap whites", ce reprezinta 60% din totalul contrabandei.

În acest mod, s-ar asigura un criteriu unic obiectiv cantitativ pentru stabilirea infracţiunii şi nu s-ar raporta la unul subiectiv (valoric), dificil de stabilit, foarte birocratic şi greu de administrat.

În cazul produselor supuse marcării este mult mai simplu de aplicat şi administrat criteriul cantitativ, precum cel prevăzut în prezent de art. 452, lit. h) din Codul fiscal respectiv "... peste 10.000 ţigarete, 400 ţigări de foi de 3 grame, 200 ţigări de foi mai mari de 3 grame, peste 1 kg tutun de fumat, băuturi spirtoase peste 200 litri, produse intermediare de alcool peste 300 litri".

Valoarea în vamă este relativă (în 2009, la momentul adoptării acestei prevederi 20.000 de lei echivalau cu 5.000 de euro, iar în prezent cu 4.000 de euro) şi se calculează, de regulă, pe baza preţurilor din ţara de provenienţă, ca şi cum produsele ar fi fost importate legal şi nu traficate. Procesul este laborios şi subiectiv. Calculul se face de către birourile teritoriale vamale la solicitarea procurorului sau judecătorului, rezultatele pentru aceeaşi cantitate şi aceeaşi marcă putând fi diferite de la un birou la altul. În plus, semnalăm imposibilitatea calculării valorii în vamă pentru produse din tutun fabricate în mod ilegal în ţări terţe şi introduse în mod ilegal în România (aşa numitele mărci "cheap whites'). Pentru aceste produse nu există o bază de raportare în ţara de origine deoarece acestea nu sunt vândute în mod legal pe teritoriul respectivei ţări. Astfel, nu se poate calcula valoarea în vamă, deoarece ele nu există în niciun nomenclator, cu declaraţii de preţuri sau alte surse oficiale. Mai mult, cercetările de piaţă (studiul Novel) arată că acest tip de produse reprezintă peste 60% din produsele de contrabandă, numai ele cauzând, la acest moment, când nivelul contrabandei este la minime istorice, un prejudiciu anual la bugetul de stat, doar din acciză, de aproximativ 1 miliard lei.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb