Reporter: Cum se vede 2019 pentru turism în general, dar pentru Grecia?
Karimalis Haralambos: În primul rând în 2019 pare că turismul în Europa va avea diverse probleme din două motive principale: aşteptatul Brexit - care nu ştim dacă până la urmă va mai avea loc - şi situaţia financiară a familiei europene căreia, prin toate politicile financiare de austeritate duse până acum, i s-a redus serios venitul. De asemenea, un element politic care este neliniştitor este creşterea organizaţiilor de extremă dreaptă şi naţionaliste care au o logică a graniţelor închise, de ură şi care nu permit oamenilor liberi să călătorească. Cu toate acestea, în Grecia suntem optimişti. În ciuda dificultăţilor existente în turismul european, mesajele pe care le-am primit până în prezent arată că 2019 va fi un nou an de creştere. Sunt mesaje pe care le-am primit de la prima expoziţie din acest an, la World Travel Market Londra şi care au fost repetate la toate expoziţiile la care am participat.
Reporter: Câţi turişti au ajuns anul trecut în Grecia? Şi ce estimări aveţi pentru anul în curs?
Karimalis Haralambos: 2018 a fost un nou an record pentru turismul grecesc. Până la sfârşitul anului au fost în jur de 33 de milioane de sosiri, ceea ce înseamnă o creştere de 10% faţă de 2017 când s-au înregistrat 30 de milioane de turişti.
Trebuie să menţionez faptul că în ultimii patru ani depăşim record după record. În acestă perioadă, în primii doi ani s-a înregistrat o creştere 7%, iar în ultimii doi ani de 10%. Un motiv important în ceea ce priveşte creşterea turismului în Grecia este că am reuşit să prelungim sezonul de vară la aproape 7 luni, dar şi creşterea spectaculară pe care o aveam în celelalte 5 luni. Dacă luăm în calcul datele furnizate de aeroporturile din ţară, în ianuarie, februarie şi martie 2018, am avut o creştere de 28%, ceea ce arată că planul nostru pentru a avea turism 365 de zile pe an a dat roade. Grecia nu este doar o destinaţie de vară, nu are doar plajă şi mare , dar este şi o ţară pentru turism tematic care poate fi accesat în toate lunile din an.
În 2019 estimăm o creştere, din aprecierea mea tot de 10%, faţă de 2018.
Reporter: Ce procent din numărul acestora a fost reprezentat de turiştii români? Câţi turişti români au ajuns în Grecia anul trecut şi câţi estimaţi că vor veni anul acesta?
Karimalis Haralambos: Procentul turiştilor români care au ajuns în Grecia, în 2018, a fost spectaculos mai mare. Anul trecut, sosirile turiştilor români, potrivit ultimelor date, a depăşit 1,3 milioane, ceea ce înseamnă o creştere faţă de anul anterior de aproximativ 20%. Este impresionant însă că această creştere a numărului turiştilor români, care s-a văzut în al doilea trimestru din 2018 s-a mărit cu 50% faţă de anul trecut. În plus, creşterea procentului de turişti care vin cu avionul a atins 25% faţă de 2018, ceea ce înseamnă că turiştii români descoperă Grecia şi în alte perioade în afară de sezonul estival, dar şi noi destinaţii în care nu pot ajunge cu maşina.
Este extrem de important şi faptul că nivelul de trai în România a crescut şi aceştia cheltuie mai mult în vacanţă, crescând astfel şi totalul turismului exportet.
Reporter: Ce buget a alocat Grecia anul acesta pentru promovare şi ce acţiuni a programat în acest sens?
Karimalis Haralambos: Bugetul Organizaţiei de Turism a Greciei pentru promovare va fi la nivelul celui de anul trceut, de aproximativ 15-16 milioane de euro. Dacă am fi putut avea un buget mai mare am fi avut şi mai multe acţiuni şi turişti. Trebuie să menţiomez că această creştere a turis-mului în Grecia este însoţită şi de creşterea investiţiilor în această indus-trie. Locurile de cazare sunt aproape pline, sosirile s-au mărit cu peste 10% faţă de anul trecut şi devine greu să mai creştem; lucrăm deja la un nivel de saturaţie.
Acţiunile pe care le-am programat şi care sunt incluse în programul de promovare al Organizaţiei Elene de Turism, dar şi al celorlalte instituţii de stat din domeniul turismului includ prezenţa la expoziţii, care pentru 2019 se ridică la 50 de expoziţii, mai mult cu 5 faţă de anul trecut şi care privesc turismul tematic, şi cel de lux, cel pentru mariaj, de business şi de conferinţe. Altă activitate importantă de promovare este promovarea noastră digitală, prezenţa pe toate reţelele de socializare şi tot ce include media. Un alt punct în strategia noastră este copromovarea cu agenţii de turism din toată lumea şi, de asemenea, o metodă foarte dinamică de promovare sunt călătoriile pentru familiarizare şi de presă cu invitaţi, formatori de opinie, bloggeri, influenceri, turoperatori.
În final, dezvoltarea unor relaţii de prietenie şi colaborarea cu fiecare stat în parte prin relaţiile publice şi sărbătorirea unor ani dedicaţi fiecărei ţări în parte în mod bilateral.
La expoziţia din februarie de la Bucureşti am avut onoarea să ne întâlnim cu unul dintre vicepremieri şi cu Ministrul Turismului din România şi am vorbit de un turism care să cuprindă ambele părţi, un turism mutual şi ar fi frumos să se creeze un an dedicat Greciei şi ţării noastre prietene România.
Reporter: Ţinând cont de instabilitatea cu care se confruntă Europa, cauzată printre altele de Brexit, va afecta asta industria turismului din Grecia?
Karimalis Haralambos: Monitorizăm fenomenul Brexit de aproape, la fel ca toată Europa. Există multe situaţii şi multe posibilităţi ca acest Brexit să nu aibă loc, mai ales din informaţiile din presa din Marea Britanie. Dar, dacă până la urmă va avea loc şi va fi într-un mod neorganizat, bineînţeles că acest lucru va avea consecinţe dras-tice în Marea Britanie care vor afecta venitul cetăţenilor britanici şi este logic că exportul de turişti de aici va fi influenţat negativ. Facem tot efortul necesar ca printr-un proiect specific ca prin biroul de promovare de acolo şi prin colaborările tradiţionale cu turoperatorii britanici, care trebuie să spunem că au în mâinile lor cea mai mare parte a pieţei turismului de aici, ca aceste consecinţe să fie cât mai mici posibil sau chiar să tindă spre zero. Aş dori ca politica înţeleaptă să domine în Marea Britanie şi ca familia europeana să nu-şi piardă unul dintre membrii săi cei mai importanţi şi că turismul nu va avea consecinţe negative. Pe de altă parte îmi doresc să cred că politicile logice, înţelepte vor exista şi în ceea ce priveşte UE şi să nu lăsăm Marea Britanie să plece, dând ceea ce toţi cetăţenii din UE îşi doresc, adică un trai mai bun. Lucru ce se poate face numai prin politicile sociale.
Reporter: Credeţi că va fi afectat incomingul de problemele tot mai dese ale zborurilor low-cost, ţinând cont că astfel este afectată planificarea zborurilor?
Karimalis Haralambos: Urmărim cu interes tot ce se întâmplă pe piaţa transportului aerian. Firmele low-cost, adică călătoria cu un bilet ieftin nu influenţează negativ turismul, dimpotrivă, este benefică, însă firmele low-cost crează o instabilitate prin nerespectarea programelor de zbor anunţate. Tocmai pentru că ele lucrează la limită. Aceste anulări de zboruri ne-au creat, într-adevăr probleme, au şi caracter moral - când o firmă şi-a programat călătoria nu îşi poate pierde sejurul. Pentru foarte mulţi vacanţa este un vis, ceea ce ne umple bateriile pentru ca apoi să lucrăm mai bine tot anul. Doresc să cred că nu vor mai fi probleme de acest gen şi că toate vor merge bine.
Vreau să adaug un alt element care priveşte cea mai mare companie aeriană grecească care crezănd în bunul mers al turismului grecesc ne-a invitat vara trecută la un eveniment pentru a ne anunţa investiţia de 5 miliarde de dolari în echipament nou. Acest lucru arată cum sectorul privat are încredere în munca pe care noi o depunem în ceea ce priveşte turismul grecesc, atât în Ministerul Turismului, cât şi în Organizaţia de Turism a Greciei.
De asemenea, o strategie importantă pe care o avem şi la Minister, dar şi în cadrul Organizaţiei Elene de Turism, este să asistăm şi să plănuim împreună întregul program al zborurilor pe 2019. Noi încercăm să le oferim toate înlesnirile posibile către firmele de transport aerian, fie că sunt zboruri de linie sau chartere, astfel încât să se confrunte cu cât mai puţine dificultăţi. Consider că anulările zborurilor sunt nejustificate.
Reporter: S-au schimbat preferinţele românilor în materie de destinaţii alese?
Karimalis Haralambos: Turiştii români preferă în mod constant Grecia de Nord, regiunea Macedonia, Epirul, insulele din Marea Ionică şi insulele din Marea Egee de Nord. Acest lucru se datorează faptului că este uşor pentru ei să ajungă acolo cu maşina, dar aşa cum spuneam încet, încet descoperă şi destinaţii mai îndepărtate şi din acest motiv este aşa de mare creştere în ceea ce priveşte sosirile pe cale aeriană din România. Am remarcat la Târgul de Turism de la Bucureşti că cetăţenii români vin şi ne întreabă despre noi destinaţii pentru vacanţă. Când m-au întrebat pe mine ce noi destinaţii le-aş propune, eu le spun să ia harta Greciei şi acolo unde văd un loc necunoscut, de care nu au auzit şi în care nu au mai fost, acolo să se ducă, va fi perfect şi or să îi aştepte experienţe unice.
Reporter: Cum a evoluat dinamica preţurilor anul trecut şi cum vor evolua în acest an?
Karimalis Haralambos: Piaţa grecească are o caracteristică specială - are turism pentru orice buzunar. Şi cred că turismul aşa trebuie să fie pentru că dreptul de a călători trebuie să-l aibă şi cei bogaţi şi cei sărac. Călătoria este un bun care îi priveşte pe toţi. În Grecia găsiţi şi preţuri mici, poate mai mici ca cele de anul trecut, dar şi mari, poate mai mari ca anul trecut. Se investeşte în continuare în turism, atât pentru turis-mul de masă, pentru toate buzunarele, dar şi în cel de lux. Subliniez faptul că în ultimii 4 ani, am avut peste 400 de proiecte de investiţii în turism, ceea ce înseamnă 46.000 de locuri noi de cazare din care 30.000 în hoteluri de 5 stele.
În ultimii ani, avem o explozie pe platformele de internet cu locuinţe de închiriat ca booking, expedia, homeaway, tripadvisor sau airbnb, cu apartamente şi vile de închiriat. Datele ne arată că sunt aproximativ 126.000 de noi locuri de cazare, ceea ce crează o gamă largă de opţiuni de vacanţă, atât economice, cât şi de lux prin unităţile de cazare prezente pe platofrme.
Reporter: Cum reuşeşte Grecia să se menţină în topul preferinţelor turiştilor români?
Karimalis Haralambos: Relaţiile dintre Grecia şi România au în spate sute de ani. Un motiv important este relaţia tradiţională de prietenie pe care o avem noi ca popoare şi care oferă o şansă nu numai turismului, dar şi pentru o dezvoltare comună pe care o putem avea; de altfel acest lucru formează şi o strategie comună de dezvoltare a Balcanilor, lucru prioritar pentru Guvernul Greciei.
Un alt element important este faptul că suntem aproape şi o să ne apropiem mai mult când se vor finaliza axele rutiere care au fost convenite între cele patru state balcanice în întâlnirile pe care le-au avut prim miniştrii ţărilor noastre. Aceste axe rutiere vor fi create între România, Bulgaria, Serbia şi Grecia. Recent am adăugat pe această hartă o altă ţară prietenă cu o poziţie strategică - Macedonia de Nord. În final, fără a vrea să ne mândrim, aş spune că un alt motiv ar fi faptul că turismul grecesc are o calitate specială - are sentiment. Este un lucru evident că turiştii româ-ni, şi în general toţi turiştii care vin în Grecia, se simt bine. Aici oamenii sunt prietenoşi, ospitalieri, aproape de nevoile turiştilor, cărora le oferă ceea ce s-a dovedit a fi unul dintre cele mai importante lucruri - turismul de experienţă. Acesta se face cu participarea societăţii, iar grecii la acest segment dau tot ce au mai bun.
Reporter: Vă mulţumesc!