Perioada sărbătorilor de iarnă este momentul în care economia creşte cel mai mult, în special consumul şi relaţiile comerciale, economiştii de la KeysFin întrebându-se dacă nu ar fi necesară multiplicarea acestui sezon de afaceri în ianuarie, "cu un pseudo-Moş Gerilă, bineînţeles cu iz capitalist", potrivit unui comunicat trimis astăzi redacţiei.
Analiştii KeysFin susţin, pe baza statisticilor, că ianuarie este cea mai proastă lună din punct de vedere economic. "Abia din februarie, cu Valentine's Day şi cu sezonul de shopping de 1 şi 8 Martie, comerţul, cel mai important motor al economiei, începe să prindă viteză. Urmează aprilie cu Paştele, apoi vin lunile de vară-perioada concediilor, septembrie şi octombrie sunt sub semnul cheltuielilor cu şcolile, în noiembrie avem Black Friday iar în decembrie Crăciunul şi Anul Nou", afirmă economiştii.
Ce ne facem, însă, cu luna ianuarie? KeysFin menţionează că, la această întrebare, un editorialist de stânga, Matt Yglesias, propunea, recent, pe Vox.com, inventarea unui nou Moş Crăciun. Observând cum, după Sărbătorile de iarnă, economia americană pierde între 2 şi 3 milioane de locuri de muncă, Yglesias lansa provocarea inventării unei noi sărbători cu iz consumerist.
La prima vedere, o astfel de variantă pare o soluţie excelentă, opinează cei de la KeysFin.
Analiştii susţin că ideea este "pe cât de inedită, pe atât de fructuoasă din punct de vedere financiar. Să îl reinventezi, de exemplu, pe Moş Gerilă sub aura unui personaj capitalist ar fi o idee trăsnită care, bine împachetată, cu puţin iz naţionalist, o tentă de umor şi sub amprenta unor reduceri substanţiale de sezon, ar putea să stimuleze consumul".
La întrebările: "Ce efecte ar avea ideea în economie? Va stimula cu adevărat comerţul? Va aduce plusvaloare, va determina creşterea producţiei industriale?", Matt Yglesias răspunde: "Fiecare dolar pe care noi îl cheltuim reprezintă un venit de un dolar pentru altcineva... Aceste venituri, astfel obţinute, vor fi cheltuite pentru a cumpăra bunuri şi servicii de la alţi oameni, sporind bunăstarea tuturor".
În teorie, sună corect. O creştere a cererii, stimulată de reduceri substanţiale de preţuri din partea comercianţilor, toate sub aura unei sărbători naţionale, ar putea determina un avans al schimburilor comerciale cu efecte concrete - banii vor circula, firmele îşi vor lichida stocurile etc. Însă marea problemă este că stimularea cererii nu va duce, din păcate, la stimularea producţiei pentru că, până la urmă, producţia este cea care duce la apariţia cererii şi nu invers. Nu poţi să cumperi un produs dacă acesta nu există pe piaţă, spun economiştii de la KeysFin.
Pentru creşterea producţiei, este nevoie de bani, iar finanţarea este, din păcate, cea mai mare problemă a ţării noastre, remarcă analiştii citaţi.
Cele mai multe bănci, în ultimii ani, s-au concentrat pe afaceri cu statul. Împrumutând Ministerul de Finanţe, şi-au asigurat un rezultat financiar optim, fără niciun risc. "De finanţarea economiei reale prea puţini bancheri mai sunt atât de interesaţi, bineînţeles din cauza riscurilor. Băncile s-au fript serios cu creditele neperformante acordate în perioada de boom economic. Bancherii preferă acum să strângă banii din dobânzi şi, cel mult, să finanţeze afacerile garantate de stat, gen Prima Casă. În rest, robinetul financiar rămâne închis", comentează analiştii.
Dacă de la bânci nu poţi să faci rost de bani, rămâne soluţia asocierii cu alţi investitori, care, toţi împreună, să îşi investească economiile. "Cine este, însă, dispus la aşa ceva, având în vedere situaţia economică actuală?", se întreabă Keys Fin.
"Ajungem, astfel, la un subiect sensibil: economisirea. În perioada Crăciunului, cei mai mulţi români cheltuie banii economisiţi cu greu în lunile anterioare. Ar mai avea bani şi pentru un nou sezon, în ianuarie? Puţin probabil. Aşa că întrebarea este: de unde bani pentru a produce şi a cheltui în noul sezon din ianuarie? Am putea urma modelul american: BNR să dea drumul la tiparniţă, să tipărească bani în neştire, statul şi mediul privat să crească salariile, însă cu ce preţ? Am ajunge la o inflaţie ca în anii '90 când minerii primeau cărămizi de bani sub forma unor salarii compensatorii, şi abia dacă îşi cumpărau o canapea sau un televizor color", amintesc analiştii de la Keysfin.
Analiştii conchid, spunând că, în esenţă, ideea lui Matt Yglesias nu este rea. Ea poate fi brand-uită sub forma unei sărbători a reducerilor, un fel de Black Friday care să ţină o lună şi la care să se ralieze toată lumea.
"Însă pare o iniţiativă la fel de abstractă precum şi cea de a interzice total Crăciunul, cum a făcut Fidel Castro în Cuba, în anii '60. Pentru că avea nevoie să crească producţia de zahăr, a mutat Crăciunul şi Anul Nou în luna iulie", încheie analiştii.
KeysFin oferă servicii de business information şi credit management dedicate mediului de afaceri, de la rapoarte de credit, monitorizare, analiza competiţiei, la studii şi analize de sector.