• Germania - partenerul comercial numărul unu al ţării noastre
La sfârşitul primului trimestru al acestui an, va fi înfiinţat Consiliul Consultativ pentru analizarea şi oferirea de soluţii privind schimburile comerciale dintre România şi Germania, după cum ne-a spus Maria Grapini, ministrul delegat pentru IMM, Mediul de Afaceri şi Turism.
Potrivit domniei sale, acest mecanism de consultare va fi alcătuit dintr-un reprezentant al Ambasadei Republicii Federale Germania la Bucureşti, un reprezentant al Camerei de Comerţ Româno-Germane şi un consilier desemnat din partea Ministrului Delegat în domeniu.
Obiectivul Consiliului va fi funcţionarea flexibilă şi transparentă a mediului de afaceri din ţara noastră cu efecte directe asupra dezvoltării activităţii firmelor germane cu sediul în România.
În urma funcţionării acestui mecanism, pe termen scurt se preconizează eliminarea dificultăţilor şi simplificarea cadrului legal în România în vederea transformării mediului de afaceri într-unul prietenos, creşterea investiţiilor germane, accelerarea atragerii fondurilor structurale, precum şi dezvoltarea exporturilor.
Republica Federală Germania este primul partener comercial al României, ţara noastră desfăşurând cu statul german circa 19% din totalul schimburilor externe. Germania este al treilea investitor în economia românească, după Olanda şi Austria, ne-au spus reprezentanţii ministerului de resort, precizând: "Germania şi-a consolidat şi în 2012 prima poziţie între principalii parteneri comerciali ai României".
În primele zece luni ale anului trecut, volumul total al schimburilor comerciale româno-germane a fost de 15,14 miliarde euro, în creştere cu 2,38% faţă de aceeaşi perioadă a lui 2011. Exporturile româneşti au totalizat 7,09 miliarde euro, în creştere cu 0,07%, iar importurile - 8,04 miliarde euro, cu 4,5% mai mult.
La 31 decembrie 2011, valoarea schimburilor comerciale bilaterale a fost de 17,76 miliarde euro, în creştere cu 21,48%, exporturile reprezentând 8,38 miliarde euro şi importurile - 9,37 miliarde euro.
Reprezentanţii ministerului de resort ne-au mai spus că Germania reprezintă unul dintre principalii parteneri ai României şi pe plan investiţional.
Statisticile arată că, la finalul lunii noiembrie 2012, pe piaţa noastră erau înregistrate 19.434 de firme germane, cu o contribuţie totală la capitalul social de 3,96 miliarde euro, ceea ce face ca Germania să se plaseze pe locul al treilea, după Olanda şi Austria, în clasamentul investitorilor străini. Totalul investiţiilor directe germane în România, în perioada 1990-2011, se cifrează la 6,272 milioane euro, potrivit reprezentanţilor din minister, care citează Banca Naţională a României.
Cele mai importante proiecte de investiţii se regăsesc în industria de componente auto, aeronautică, componente electrice şi electronice, aparatură electrocasnică, energie şi protecţia mediului, construcţii metalice, industria lemnului şi materialelor de construcţii, transporturi şi infrastructură, turism, comerţ.
"Cu toate acestea, există, încă, un vast potenţial de multiplicare, atât a relaţiilor comerciale bilaterale, cât şi a prezenţei firmelor germane în economia României", ne-a mai spus doamna Grapini.
Domnia sa ne-a precizat: "Estimăm o creştere a investiţiilor germane în România, ţinând cont de caracterul sustenabil al acestora în ţara noastră. Acestea sunt orientate cu precădere în domenii de producţie cum ar fi industria automotivă, aeronautică, electrotehnică şi electronică, mecatronică etc.".
În România, sunt în egală măsură reprezentaţi marii actori economici germani: "Premium Aerotec", "Daimler", "Continental", "Siemens", "Rohde und Schwarz", "Leoni", "Ina Schäfler", "Lisa Dräxlmaier" etc., precum şi IMM-urile a căror ofertă de produse sau servicii sunt valorizate predominant pe pieţe externe şi se bazează pe un înalt nivel de cercetare şi inovare, realizându-se un transfer de tehnologie însemnat şi dezvoltare a capacităţilor inovative din ţara noastră. Potrivit oficialului, toate acestea conduc la creşterea avantajului competitiv al produselor şi serviciilor româneşti, cu amplificarea simultană a ponderii valorii nou adăugate în preţul final.