Canalul Suez va fi lărgit şi adâncit, după ce în martie comerţul mondial a fost aruncat în haos din cauza unei uriaşe nave cargo, Ever Given, care a eşuat în canalul navigabil. Suezul a fost blocat timp de şase zile, perturbând lanţurile globale de aprovizionare. Egiptul a anunţat lucrări de amploare şi finanţări uriaşe pentru a evita un nou incident de acest fel. Dar experţii spun că riscul nu poate fi eliminat total, potrivit CNN, citat de Digi24.
Autoritatea Canalului Suez a anunţat că a început lucrările de dragare pentru lărgirea şi adâncirea părţii sudice a canalului, acolo unde a eşuat Ever Given.
Zona lungă de 30 de kilometri va fi lărgită cu 40 de metri spre est şi adâncită la 22 de metri, de la 21 metri, potrivit SCA. Planurile includ, de asemenea, extinderea celei de-a doua benzi din apropierea Great Bitter Lake, care a fost deschisă în 2015, cu 10 kilometri - permiţând circulaţia pe două sensuri de-a lungul a 82 de kilometri.
Lucrarea este destinată "maximizării eficienţei canalului şi scurtării timpului de tranzit al navelor, precum şi creşterii siguranţei navigaţiei", se arată într-un comunicat de presă al SCA. Dar nu este sigur dacă acest lucru va fi suficient pentru a preveni noi blocaje în viitor.
"Lărgirea canalului este o mişcare inteligentă. Dar întrebarea este: dacă va fi lărgit canalul, atunci operatorii navali vor construi vase mai mari?", spune Sal Mercogliano, istoric maritim la Universitatea Campbell din Carolina de Nord.
În ultimii 50 de ani, capacitatea de transport a containerelor celor mai mari nave a crescut cu 1.500% şi s-a dublat doar în ultimul deceniu, potrivit asigurătorului de transport maritim Allianz Global Corporate and Specialty.
Cele mai mari nave pot transporta până la 24.000 de containere şi pot măsura peste 61 de metri în cel mai larg punct - mai larg decât un teren de fotbal american standard. Ever Given - care poate transporta până la 20.000 de containere, dar avea doar 18.000 în momentul blocării canalului - este printre cele mai mari la nivel global în ceea ce priveşte dimensiunea, măsurând 400 de metri lungime şi 59 metri lăţime.
Companiile de transport maritim spun că navele mai mari sunt mai eficiente în ceea ce priveşte transportul de volume mari de mărfuri pe tot globul şi - în condiţii normale - pot trece prin Canalul Suez.
Dar "este o marjă de eroare foarte îngustă", spune Mercogliano. În cazul unor vânturi puternice - ca în cazul Ever Given - sau în condiţii de vizibilitate slabă, navele foarte mari riscă să se blocheze.
Extinderea anunţată de SCA va reduce riscul de blocare a navelor, dar nu îl va elimina, spune Ioannis Theotokas, profesor la Departamentul de Studii Maritime de la Universitatea din Pireu, Grecia.
"Nu va fi suficient decât dacă o a doua bandă ar fi deschisă în partea de sud", a spus el pentru CNN. Totuşi, Theotokas crede că este puţin probabil ca navele-container să devină mai mari, aşa că este posibil să nu fie necesare lărgiri suplimentare.
"Creşterea dimensiunii navelor a cauzat investiţii extinse în porturi pentru a le sprijini. O creştere suplimentară ar necesita investiţii suplimentare", care nu sunt disponibile imediat, adaugă el.