Veşti bune pentru întreprinderile din Europa! De la 1 ianuarie 2013, intră în vigoare reguli mai simple şi mai moderne de facturare a TVA. Ele sunt menite să reducă birocraţia şi costurile de conformare ale întreprinderilor, aliniind modul de facturare a TVA la cerinţele secolului XXI. Două domenii din noua legislaţie sunt în mod deosebit demne de menţionat: facturarea electronică şi contabilizarea numerarului.
Începând cu noul an, toate întreprinderile vor avea dreptul de a alege soluţia de facturare a TVA care răspunde cel mai bine nevoilor lor. Facturile electronice vor avea acelaşi statut ca şi facturile pe suport hârtie, ambele fiind supuse unor reguli comune. Autorităţile fiscale ale statelor membre nu vor mai putea impune anumite condiţii prealabile, cum ar fi semnătura electronică sau schimbul electronic de date (electronic data interchange - EDI). Cerinţele vor fi aplicabile uniform în întreaga UE, asigurându-se securitatea juridică şi condiţii mai simple pentru întreprinderile transfrontaliere. În plus, facturile vor putea fi stocate pe suport electronic, chiar şi în cazul în care originalul este pe suport hârtie, iar perioadele de păstrare vor fi aceleaşi pentru ambele forme.
Avantajele facturării electronice sunt bine cunoscute: timpi mai reduşi până la efectuarea plăţilor, mai puţine erori, tipăriri mai puţine şi costuri poştale mai mici. De fapt, se estimează că în situaţia în care toate întreprinderile ar trece de la facturarea pe suport hârtie la cea electronică ar putea fi economisite 18 miliarde euro, în principal prin reducerea costurilor cu contabilitatea. Noile reguli în materie de TVA ar trebui să reprezinte un stimulent suplimentar pentru întreprinderi şi să le faciliteze trecerea la noul mod de facturare.
A doua modificare importantă a regulilor UE în materie de TVA este menită a uşura în mod considerabil activitatea IMM-urilor. Noile dispoziţii în materie de "contabilizare a numerarului" vor permite statelor membre să faciliteze fluxul de numerar pentru întreprinderile cu o cifră de afaceri anuală mai mică de 2 milioane de euro. IMM-urile vor trebui să declare TVA doar atunci când au primit suma plătită de clientul lor şi nu atunci când emit factura. Astfel, cele mai mici întreprinderi din UE nu vor fi lăsate fără lichidităţi din cauza plăţilor TVA. Fiecare stat membru trebuie să decidă dacă să ofere această opţiune de contabilizare a numerarului prevăzută în noile reglementări UE. Dat fiind că IMM-urile reprezintă coloana vertebrală a economiei UE şi că sunt deosebit de grav afectate de criza economică, este greu de imaginat motivul pentru care nu ar face-o.
Un mediu de afaceri mai favorabil întreprinderilor în Europa este o condiţie indispensabilă pentru redresarea economică şi pentru creştere. Prin urmare, trebuie să înlăturăm sarcinile administrative excesive, să reducem costurile de conformare şi să reducem divergenţele naţionale care creează insecuritate juridică pentru întreprinderi. Acestea reprezintă scopul final al noilor reguli în materie de TVA. În plus, în 2013, Comisia va prezenta o propunere de rambursare a TVA standardizată la nivelul întregii UE, pentru a simplifica şi mai mult mediul de afaceri pentru întreprinderi. Deci urmează alte veşti bune!