Reporter: Stimate domnule Rizea, vă rog să ne povestiţi câteva elemente definitorii din istoria Lemet.
Alexandru Rizea: În anul 1991, am înfiinţat "Lemet" într-un atelier şcoală, eu fiind primul angajat. Acum, după 20 de ani, capacitatea de prelucrare este de peste 1,5 milioane de mp PAL pe an.
Încă de la început, obiectivul meu a fost să avem o fabrică unde să realizez serii de mobilă, nu la comandă. Deşi citisem "Şocul viitorului", scrisă de Alvin Toffler, în care acesta anunţase că vor dispărea seriile industriale, nu credeam că se va întâmpla acest lucru şi speram să deţin o linie de producţie.
În consecinţă, la începutul afacerii mele, am construit o maşină de şlefuit cu bandă continuă după care am cumpărat linii specializate pentru serii de producţie. Am avut noroc că le-am putut folosi până în anii 2008-2009. După această perioadă, le-am completat, ca să putem face faţă condiţiilor actuale de piaţă.
În prezent, ne confruntăm cu personalizarea şi nu avem cum să fugim de ea. De aceea, ne-am "aruncat" noi spre ea, ca să putem să câştigăm în această luptă .
La începutul afacerii, lucram cu salariaţii pe contracte de colaborare, iar primele produse pe care le-am realizat au fost câteva măsuţe.
Într-o primă fază, am produs 15 măsuţe pe care le-am dat în aceeaşi zi în care le-am scos la vânzare. Clienţii - prietenii şi cunoştinţele mele. A costat 4.500 de lei fiecare.
Cât priveşte materia primă, în anii '90 nu exista PAL melaminat la noi în ţară, ci utilizam PAL hidrofugat care se acoperea cu furnir natural.
Despre primele vânzări de produse, pot să vă spun că am început mai întâi să lucrăm cu un magazin de mobilă din Câmpina, după aceea am colaborat cu magazine din Moreni, Breaza, Ploieşti.
În Bucureşti, am îndrăznit să pătrundem, după ce am achiziţionat o maşină de şlefuit şi am inovat în produsele noastre.
În ceea ce priveşte acţionariatul Lemet, familia Rizea este acţionar cu 95% din acţiuni, iar 5% aparţine domnului Ioan Săcuiu.
Reporter: Când v-a fost cel mai greu?
Alexandru Rizea: Cel mai greu mi-a fost la început, dar nu am fost niciodată singur. Totdeauna m-a sprijinit şi încurajat soţia mea Aurelia, căreia îi datorez enorm. După aceea, a fost mai bine, când am început să fim mai mulţi, fiecare a avut treaba lui, iar munca s-a împărţit. În cadrul companiei noastre, locurile de muncă s-au creat.
Reporter: Care a fost cifra de afaceri a companiei în primele nouă luni ale acestui an?
Alexandru Rizea: Am înregistrat o cifră de afaceri de circa 153 milioane lei, în creştere cu puţin peste 22 de procente faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Reporter: Cum caracterizaţi piaţa mobilei în această perioadă de criză economică?
Alexandru Rizea: Este evident că piaţa de mobilă este în scădere şi s-a diminuat mult în ultima perioadă, potrivit datelor de la Asociaţia Producătorilor de Mobilă. Noi, însă, nu am scăzut în această perioadă. De exemplu, în anul 2011, am avut două luni în care am depăşit luni din 2008, din punct de vedere al vânzărilor.
În activitatea noastră, ne bazăm mult pe prognoze de cashflow, lunar.
În fiecare zi verific date - cât livrăm, cât avem disponibil, cât încasăm, cât avem de plată, câte magazine avem.
Reporter: Cum vă explicaţi creşterea cifrei de afaceri?
Alexandru Rizea: "Lemet" nu lucrează la capacitate maximă în acest moment, ci poate face mult mai mult.
Încă din 2008 am cerut colegilor din departamentul creaţie realizarea de noi produse, mă refer la serii. Din anul 2009, am demarat un program amplu de diversificare a produselor, a modelelor.
Prin această strategie, am reuşit să lărgim, în sus şi în jos din punct de vedere al veniturilor clienţilor, gama de consumatori cărora ne adresăm. În plus, am dezvoltat foarte mult reţeaua de magazine Lem's, pe care am perfecţionat-o an de an.
Din câte ştim, în această perioadă de criză economică, "Lemet" a "muşcat" din cota de piaţă a concurenţilor şi a reuşit să vândă mai mult.
Reporter: Aţi preferat dezvoltarea într-o perioadă de criză.
Alexandru Rizea: Practic, la începutul crizei, am început să ne luptăm cu toate armele - produse noi, reţea îmbunătăţită pe suprafaţe de la 500 mp până la 700 mp.
Strategia de dezvoltare a reţelei s-a schimbat radical, axându-ne pe locaţii premium.
Reporter: Aţi investit mult în această perioadă.
Alexandru Rizea: 34 milioane de lei este valoarea investiţiilor începute în 2011 şi finalizate în 2012, adică o fabrică şi un depozit noi.
În ceea ce priveşte întreaga perioadă de criză, totalul investiţiilor se apropie de 45 milioane de lei.
Reporter: Care judeţ merge cel mai bine din punct de vedere al vânzărilor?
Alexandru Rizea: Bucureşti în principal, apoi Constanţa şi Prahova la egalitate.
Chiar dacă, din punct de vedere teritorial, acoperim Capitala în proporţie redusă, aici vindem cel mai bine.
Nu am avut o dezvoltare mare pe Bucureşti pentru că, în anii de boom economic, nu aveam relaţii cu dezvoltatorii imobiliari. Nu eram atât de cunoscuţi, iar condiţiile de închiriere erau grele.
Acum, lumea a văzut că am trecut cu bine de criza economică, că ne-am dezvoltat, că suntem buni plătitori, şi au început să ne caute. S-a schimbat puţin situaţia.
Reporter: V-aţi dezvoltat pe credite bancare?
Alexandru Rizea: Puţin. Dar de câte ori a fost cazul, da. În 2008, băncile ne căutau să ne dea credite pentru orice, iar noi refuzam.
Pentru că am preferat prudenţa atunci şi nu aveam nevoie de bani împrumutaţi.
Am apelat la credite bancare odată cu accesarea unor fonduri europene şi acum rata de îndatorare a companiei Lemet este nesemnificativă.
Reporter: Ce ne puteţi spune despre fluctuaţia de personal din fabrică din 2008 până astăzi?
Alexandru Rizea: Am înregis-trat o fluctuaţie între 2,5-6,2%/an. În 2008 a fost 5%, în 2009 - 6,2%, în 2010 - 4,8%, iar în primele şase luni ale acestui an - 2,5%.
Avem oameni dedicaţi care au avut răbdare, au crezut în ceea ce le-am spus că în câţiva ani va fi bine pentru ei, ceea ce s-a şi adeverit.
Reporter: Ce ne puteţi spune despre departamentul de creaţie?
Alexandru Rizea: Adrian Rizea, fiul meu, se ocupă de departamentul creaţie. Nucleul dur este alcătuit din 6 persoane, arhitecţi, designeri, tehnicieni etc.
Fiul meu întotdeauna a avut pasiunea asta şi el a dezvoltat practic toată gama de produse.
Reporter: Ce program de mobilă se vinde cel mai bine?
Alexandru Rizea: Bucătăria Gazelle - produs din categoria Premium Plus; Gama de saltele Lem's flex collection, gama completă de mese şi scaune, cu destinaţii diverse: living, dining, bucătărie.
Reporter: Ce furnizori de canapele aveţi în reţeaua Lem's?
Alexandru Rizea: Avem producători români - Lemet, Mobila Dalin, Agache, Cotta.
Reporter: Folosiţi producători de PAL din România?
Alexandru Rizea: Noi, da.
Practic, lucrăm cu două fabrici de PAL la noi în ţară - Egger şi Kronos-pan.
Egger sunt furnizorii noştri de bază, cumpărăm de la ei chiar şi din Austria.
Reporter: Intenţionaţi să realizaţi şi export de mobilă?
Alexandru Rizea: Am avut încercări mici de export, însă acesta nu este un obiectiv obligatoriu pentru noi.
De când am început să construim reţeaua de magazine "Lem's", ne-am extins în toată ţara, inclusiv în Vest. Cu cât sunt mai aproape magazinele noastre de graniţă, există mai multe şanse ca produsele noastre să fie cumpărate şi de cetăţeni din Ungaria.
Am avut o perioadă când vindeam şi în câteva magazine din Bulgaria, dar am colaborat doar cu un singur client, ceea ce a fost o gre-şeală.
Acum avem o încercare de export în Libia, au plecat deja două containere cu produse.
Reporter: Dar în Republica Moldova nu aţi încercat să vindeţi produsele Lemet?
Alexandru Rizea: Am încercat, însă nu am nimerit omul care trebuie.
Reporter: Ce măsuri de restructurare aţi luat pentru contracararea efectelor crizei economice?
Alexandru Rizea: Vă mărturisesc că nu am luat nicio măsură.
Reporter: Nu aţi dat oameni afară, nu aţi redus salariile?
Alexandru Rizea: Nu. Cred că am avut două sau trei luni când nu am dat salariaţilor tichetele de masă. În condiţiile în care oferim o masă caldă în fabrică, plus tichete de masă.
Activitatea noastră este sezonieră.
De aceea, am flexibilizat programul de lucru al muncitorilor, astfel încât, în periodele "moarte" am trimis oamenii acasă plătiţi, iar în perioada în care aveam de lucru, am muncit sâmbăta, peste program şi oamenii au recuperat.
Noi apelam la această modalitate de lucru, iar anul trecut Guvernul a legiferat-o.
Reporter: Aveţi 102 magazine Lem's?
Alexandru Rizea: Avem o reţea de distribuţie de 102 magazine francizate, iar în Câmpina deţinem un magazin propriu.
Până acum nu aveam curaj să creăm un magazin de un milion de euro, administrat de noi. Am considerat că investiţia este prea mare.
Am preferat răspândirea geografică şi, de aceea, am utilizat sistemul de franciză, acolo unde am găsit locaţii.
Sistemul nostru de franciză nu înseamnă că trebuie să primim vreo redevenţă. Din contră, noi îi susţinem pe "francizori", atunci când întâmpină probleme. Avem chiar bani provizionaţi pentru acest lucru.
În ultima perioadă am schimbat puţin strategia. Am observat că alte firme care vând mobilă pe piaţa României şi-au făcut magazinele lor proprii.
Şi am încercat şi noi cu magazinul din Câmpina care merge bine, aşa că ne-am decis să mai avem unul propriu la Ploieşti, în mall-ul Ploieşti Shopping City, şi încă unul în Bucureşti, în zona Mihai Bravu.
Reporter: Multe magazine Lem's sunt situate în apropierea reţelei Kaufland.
Alexandru Rizea: De fapt, noi avem o relaţie bună cu Intercora, dezvoltatorul Kaufland. Şi unde se poziţionează Kaufland, mergem şi noi.
Reporter: Aveţi în vedere preluarea altor companii din domeniu?
Alexandru Rizea: Mereu, am fost întrebat dacă am de gând să investesc şi în altceva. Şi întotdeauna am zis nu.
În ultimul timp însă, mă bate gândul să fac ceva. În ce? Nu ştiu, n-am nicio idee. Dar mă gândesc.
Reporter: Vă tentează domeniul energiei?
Alexandru Rizea: La investiţii în domeniul energiei m-am gândit din anii 2007, 2008. Am vrut să construiesc o centrală electrică pentru fabrică, am făcut calculul, însă mi-am dat seama că nu se poate. Nu am o cantitate suficientă de rumeguş ca să susţin aşa ceva.
Folosim rumeguşul ca să ne încălzim iarna, iar vara îl dăm unor fabrici care au nevoie de căldură în procesul tehnologic.
Reporter: Pentru ce aţi accesat fonduri europene?
Alexandru Rizea: Am construit două hale unde să avem o linie unde să personalizăm produsele.
Am întocmit un proiect pentru accesarea de fonduri europene pentru aceas-tă linie şi pentru dotarea celorlalte două linii cu câte două maşini pe care le-am montat deja, care fac, de asemenea, să crească viteza pe linii, flexibilizează linia.
Proiectul este de aproape 6 milioane de euro. Am făcut până acum două rambursări şi mai avem 800.000, deci suntem pe la 5 milioane.
Reporter: Aţi crescut preţul produselor?
Alexandru Rizea: Banii noştri sunt în buzunarele clienţilor, de fapt. Aceştia sunt, în mare parte, persoane fizice, noi nu lucrăm pentru persoane juridice, foarte rar dacă mobilăm un hotel.
Unele din produsele noastre au migrat din zona din mijloc către zona de premium şi chiar lux. Iar preţul produselor a crescut în consecinţă.
În acelaşi timp ne adresăm şi persoanelor cu venituri scăzute.
Realitatea este că, după anul 2008, zona premium a mers bine din punct de vedere al vânzărilor.
Reporter: Utilajele pe care le folosiţi sunt de ultimă generaţie?
Alexandru Rizea: Linia 6 este montată anul trecut, iar această compoziţie a liniei chiar nu există nicăieri.
Avem linii de producţie complet automatizate, bazate pe cele mai noi tehnologii existente la nivel mondial.
Reporter: Aveţi certificare?
Alexandru Rizea: Avem implementat şi menţinut sistemul de management al calităţii (ISO 9001), mediului (ISO 14001), sănătăţii şi securităţii în muncă (OHSAS 18001) în domeniile: proiectare, execuţie şi vânzare.
Reporter: Când credeţi că se va termina criza?
Alexandru Rizea: Nu am curaj să zic nimic.
În septembrie 2008, când toată lumea era în euforia creşterii economice, am adunat oamenii şi le-am spus că va începe criza.
Din acel moment am schimbat foaia.
Ştiu că şi pe vreme de criză şi pe vreme de război oamenii au necesităţi. Iar noi trebuie să fim cei care să vindem ceea ce se cere.
Tot în 2008 am spus oamenilor că trebuie să aibă grijă de banii lor şi de banii firmei. Şi ne-am apucat de treabă în condiţii de criză.
Reporter: Vă mulţumesc!
1. Opinie-Propunere
(mesaj trimis de Gavrila Mihaiela în data de 21.12.2012, 18:31)
Va admir munca.Imi place mobila,dar doream daca exista un magazin de desfacere sa poy sa lansez o comanda fara sa fiu nevoita sa platesc intermediari! Fabrica ar vinde,iar cumparatorii mult mai multumiti! In speranta ca primesc un raspuns,va multumesc! Succes in continuare!Sarbatori fericite!!!
2. succes
(mesaj trimis de vasile bengea în data de 20.03.2013, 14:45)
admir eforturille companiei si in cunostiinta de cauza ,prin acel efort uman,au realizat mult ,chiar foarte mult.va doresc succes lemet.