Reporter: Care sunt sectoarele cele mai afectate de criza cauzată de coronavirus şi cât de dificil credeţi ca le va fi să-şi revină?
Lorand Soares Szasz : Scăderi masive sunt în sectoarele: turism (primul afectat şi care îşi va continua afectarea şi pe prima perioadă a verii cel puţin), HoReCa, transporturi, organizarea de evenimente şi toate serviciile şi produsele conexe cu evenimentele, sistemul educaţional privat, serviciile de înfrumuseţare, construcţii şi retailul (excepţie din trendul descendent doar produsele din segmentul farma şi alimentar).
Nu pot să nu constat şi efectul de domino care se va înregistra, mai devreme sau mai târziu. Scăderea veniturilor familiale va duce la o chibzuinţă mai mare când vine vorba de cheltuieli.
Cât despre cât de dificil le va fi procesul de revenire, în industria HoReCa, unde avem al doilea cel mai mare număr de persoane în şomaj tehnic, după industria prelucrătoare, un restaurant poate avea acum în şomaj tehnic 90% dintre angajaţi şi marea problemă este că vor mai trece săptămâni bune până când restaurantele vor funcţiona cu adevărat cu publicul. Şi chiar şi atunci, ne putem aştepta să nu fie la nivelul la care era în 2019. Oamenii vor fi reticenţi în a merge în zonele publice, autorităţile probabil că vor cere măsuri de protecţie extra pentru clienţi. Desigur, dacă vorbim de cele situate în mall-uri (suprafeţe comerciale mari), lucrurile se complică şi mai mult.
La nivel macro, o să avem nevoie de 1-2 doi ani ca lucrurile să revină la normal şi probabil între 5 şi 7 ani ca să revenim la nivelul din 2019. Asta nu înseamnă că toate firmele vor avea acest ritm de revenire. O să avem firme care vor falimenta, altele care îşi vor reveni foarte încet, unele care îşi vor reveni în câteva luni şi vor apărea şi firme noi în piaţă ca să ia locul celor care falimentează sau performează slab.
De la începutul acestei crize, am primit mii de întrebări de la antreprenori din diferite sectoare, cuprinşi de panică, de neclaritate, confuzie. Acesta a fost şi motivul pentru care am pornit un proiect suport numit https://romaniariseup.ro/Romania Rise UP. Practic, o platformă integrată de masterclass-uri, webinarii, articole şi interviuri, materiale educaţionale disponibile gratuit, care tratează cele mai stringente probleme generate în mediul de business de pandemie. Prin acest proiect am reunit expertiza a peste 50 de specialişti din segmentele cele mai importante pentru un business, tocmai pentru a veni cu soluţii concrete, aplicând astfel un "plasture" de urgenţă pe situaţiile patronilor de IMM-uri.
Reporter: Ce pot face micile afaceri în faţa crizei provocate de coronavirus?
Lorand Soares Szasz : Criza acţionează ca o sită. Business-urile cu rădăcini sănătoase, bazate pe principii de business solide, reglate din timp, vor rezista şi vor ieşi mai puternice din această criză, cu o poziţie mai consolidată în piaţă. Cele care vor supravieţui şi chiar înainta cu succes sunt cele care vor ştii să profite cel mai bine de orice oportunitate în piaţă. Multe firme vor falimenta, fie din lipsa rezervelor, fie pentru că nu acopereau cu adevărat un loc relevant în piaţă, fie că nu au ştiut să se adapteze la comportamentul nou al clienţilor.
Procesul pe care orice companie trebuie să-l traverseze printr-o analiză la rece cuprinde 4 paşi: regândirea structurii de costuri din firmă, repoziţionarea în piaţă, care poată să fie schimbarea canalului de vânzare, adaptarea produselor sau serviciilor sau chiar şi schimbarea modelului de business, testarea noilor abordări în piaţă pentru confirmarea direcţiei şi accelerarea.
Dacă vreţi o metaforă, este exact ca la condus. Când intri cu viteză prea mare în curbă, primul lucru pe care-l faci e să frânezi, după care adaptezi viteza şi direcţia volanului în funcţie de cât de mare e curba, testezi dacă ai aderenţă la aceea viteză şi la ieşire din curbă apeşi puternic pe acceleraţie.
Reporter: Sunt suficiente măsurile luate de Guvern pentru sprijinirea mediului de afaceri?
Lorand Soares Szasz : Nu. Din păcate guvernul demonstrează din nou cât de deconectat este de realitatea din piaţă. Pot să spun că înţeleg de ce politicienii trebuie să disemineze un mesaj pozitiv şi optimist către mase, dar mesajul ar trebuie însoţit de măsuri de susţinere. Cu alte cuvinte, în vorbe fii optimist, în fapte fii pesimist, sau mai bine zis realist.
Până în acest moment, s-a promis un ajutor echivalent cu 3% din PIB, spun promis, pentru că încă nu am văzut banii în contul firmelor. În comparaţie Japonia care oferă ajutorul echivalent cu 20% PIB, Polonia de 18% şi Ungaria 10%. Cred că asta spune multe despre felul în care au înţeles aceste ţări gravitatea lucrurilor.
Ba mai mult, din acest motiv, România are toate şansele să piardă din nou cursa la nivel Est European în a atrage investiţii în viitor. Dacă ţările vecine, care oferă ajutor mai consistent firmelor, revin mai repede, pot să se dezvolte mai bine şi pot să atragă noi investiţii în ţară.
Fiecare criză vine la pachet cu oportunităţi. Guvernul are pe masă oportunităţi excelente, dar mă tem că nu ştiu sau nu vor să profite de ele.
Ar putea să folosească situaţia de faţă să digitalizeze tot segmentul bugetar. Am convingerea că multe firme de IT s-ar oferi să ajute acest demers. Ar putea să profite de aceste vremuri să reducă aparatul bugetar cu 20-25%, care este mai aproape de media Europeană. Ar putea să introducă un sistem de lucru bazat pe performanţă, nu pe pile. Ar putea să redreseze economia mai repede decât ţările vecine şi în acest fel să atragă investiţii. Şi lista de oportunităţi continuă. Întrebarea este dacă ştiu şi vor să profite de ele?
Deşi, recunosc, nu o să fie uşor să susţii economia când deja avem un deficit bugetar imens, pentru că în ultimii ani de creştere economică în loc să optimizeze şi să intre pe excedent bugetar, ei erau mai preocupaţi de activităţi cu focus mai puţin pe un viitor sustenabil.
Reporter: Ce măsuri consideraţi necesare pentru a evita dispariţia din piaţă a unui număr mare de afaceri?
Lorand Soares Szasz : Cum am spus mai sus, perioada de criză e normal să fie ca o sită pentru economie. Să cearnă firmele. Ar trebui totuşi să fim atenţi să nu sugrumăm industrii întregi. E normal ca unele restaurante să falimenteze. Ele probabil că au crescut din inerţie şi doar duşi de valul de creştere din piaţă, nu datorită abilităţilor antreprenoriale a celui care conduce afacerea sau a valorii adăugate în piaţă. E normal să vedem falimente.
Ar trebui să ne uităm ce se va întâmpla cu sistemul de educaţie privat dacă se menţin şcolile şi grădiniţele închise. Ce se va întâmpla cu toată industria de evenimente dacă o să avem luni de zile restricţii la întâlniri mai mari de 50 de persoane.
Guvernul trebuie să facă exact ce face şi un antreprenor când lucrurile nu merg bine în firmă. Să coboare din fotoliul din care conduce (dacă nu era deja în mijlocul câmpului de luptă) şi să identifice unde şi ce fel de ajutor este nevoie.
Reporter: Putem vorbi şi de domenii pentru care aceasta criză este oportună?
Lorand Soares Szasz : Este o întrebare deosebit de importantă pentru că pune accent pe partea constructivă a unei crize.
Criza în sine este un timp al oportunităţilor, al căutării şi al progresului pentru cei ce ştiu regulile jocului de business sau pentru cei care se adaptează foarte rapid.
Există oportunităţi. De la cele individuale (posibilitatea de a investi în imobiliare, în bursă, posibilitatea de a creşte în competenţe, a te specializa într-un domeniu sau din contră a te reprofila) până la cele pur comerciale (posibilitatea de a lua o cotă mai mare din piaţă odată cu dispariţia unor competitori, posibilitatea de face investiţii cu costuri mult mai reduse).
Tocmai despre oportunităţi au vorbit şi cei care s-au alăturat proiectului pe care l-am iniţiat, Romania Rise UP: Robert Rolih, expert internaţional în investiţii şi autorul best-sellerului The Million Dollar Decision, economistul Iancu Guda, Adrian Dragomir, co-fondatorul platformei termene.ro, Radu Hasan, CEO Smartbill, Dan Sulica, Valentin Nedelcu (experţi în investiţii şi educatori în finanţe personale), Monica Ion (expert în remodelarea creierului), Anca Ghinea (expert în creativitate), Raluca Culda (expert în resurse umane), Cosmin Daraban (expert în comerţ on-line), Olivia Podobea (expert reorientare în carieră). Ei aduc un mesaj de bine, în mijlocul furtunii, un mesaj de acţiune.
Reporter: În cât timp credeţi că se va ajunge la un echilibru?
Lorand Soares Szasz : Ar trebui să definim prima dată ce înseamnă echilibru şi chiar şi aşa ar fi prematur să mă lansez în previziuni. Întârzierea veştilor bune din sănătate vor duce la un alt pacient în gravă suferinţă: economia. Oricum, analizând cifrele de până acum, lucrurile nu arată o revenire rapidă de tip "V". Vor trece ani buni să revenim la nivelul anului 2019.
Reporter: Comparativ cu alte state europene, cât de afectat a fost mediul de afaceri din ţara noastră de această criză?
Lorand Soares Szasz : Previziunea FMI pentru Italia şi Spania (ţările cele mai afectate de Covid-19 la nivel de sănătate) este o scădere de 9,1% respectiv 8% şi pentru economia mondială de 3%. Pentru România previziunea este la 6,5%.
Aceste informaţii corelate cu ce am spus mai sus despre cât de eficient ajută guvernul României în această perioadă o să definească viteza cu care ne vom reveni şi cât de mari vor fi găurile în economie.
Reporter: Vedeţi creditele pentru capital de lucru cu garanţie guvernamentală ca soluţie de relansare a afacerilor?
Lorand Soares Szasz : Da şi nu. Sunt mulţi antreprenori care şi-au condus firma ani de zile ascunzând mizeria sub preş. A venit pandemia Covid-19 şi a ridicat preşul. Pentru aceste firme, creditele respective o să fie un fel de "hai să punem preşul înapoi pentru câteva luni". S-ar putea, pentru unele firme, creditul să fie doar o metodă prin care adâncesc şi mai mult gaura cauzată de mamengementul ineficient din ultimii ani.
Pentru alte firme o să fie exact gura de aer de care au nevoie ca să supravieţuiască, dar trebuie să fie foarte atenţi, pentru că dacă nu au fost suficient de profitabil în 2019 ca să pună deoparte rezerve financiare pentru zile negre, aşa cum recomandă orice carte de economie şi orice consultant care se respectă, o să fie foarte greu să plătească acele rate în perioada următoare.
Reporter: Cum credeţi că va arăta mediul de afaceri odată cu repornirea economiei?
Lorand Soares Szasz : Antreprenorii sau cel puţin o parte dintre aceştia vor încerca să echilibreze lipsa de activitate a lunilor martie, aprilie, mai cu multe gloanţe oarbe haotic lansate pentru a regenera propriul motor. Discutând cu antreprenorii aflaţi pe diferite paliere ale efectelor crizei, am înţeles cât de important este un plan bine gândit, chiar dacă, datorită contextului, rescris de 5 ori.
Ce au făcut mulţi în această perioadă este peticeală. Este ca un plasture pe rană la un pacient cu cancer.
Afacerile care vor ieşi învingătoare sunt cele care au capacitatea şi smerenia să identifice şi să recunoască greşelile făcute în trecut şi construiască o afacere nouă (nu mă refer la un SRL nou, ci la felul în care fac lucrurile) bazată pe cunoştinţe antreprenoriale solide şi pe nevoia şi dorinţa clientului lor.
Cum vom ieşi din această criză depinde de foarte multe aspecte personale, profesionale, de business, naţionale, guvernamentale şi chiar globale. Dar cred că cel mai important este să ieşim mai puternici, mai educaţi şi mai aplecaţi spre construcţii sănătoase, nu cârpeli de business care merg bine doar pentru că sunt purtate de val.
Prin proiectul Romania Rise Up, eu şi echipa mea ne-am dorit să aducem şi un mesaj de creştere, de reinventare, de optimism calculat şi bazat 100% doar pe strategii competitive. Nu venim cu un mesaj de motivare care nu se susţine într-un mod consistent.
Reporter: Vă mulţumesc!
Romania Rise Up este o platformă integrată de masterclass-uri, webinarii, articole şi interviuri, materiale educaţionale disponibile gratuit, care tratează cele mai stringente probleme generate în mediul business de criza Covid-19 şi prezintă o nouă perspectivă de fructificare a oportunităţilor pentru afaceri şi carieră.
Platforma reuneşte peste 50 de specialişti într-un demers de educare şi motivare dedicat antreprenorilor şi angajaţilor, centrat pe noile cunoştinţe şi abilităţi necesare în perioada post-criză. Strategii de management financiar pentru continuitatea afacerii, recomandări de investiţii profitabile pe timp de criză, soluţii de reconfigurare a afacerii şi adaptare la context, sunt doar câteva dintre pit stop-urile propuse de Romania Rise Up pe circuitul transformării profesionale.