LOTERIA COSTURILOR Afacerea "Bechtel": americanii au alte cifre decît ai noştri!

Oleg Cojocaru
Ziarul BURSA #Companii / 13 februarie 2004

Oficialii Ministerului Transporturilor au anunţat o valoare a proiectului de 2,9 miliarde de euro, cu tot cu TVA, iar, în nota de fundamentare apar 2,9 miliarde de euro fără TVA!

Surse din Ambasada SUA susţin că proiectul este de 2,42 miliarde de euro cu tot cu TVA!

Indiferent de cifrele vehiculate de oficialii români, costul lucrărilor de construcţie ale viitoarei autostrăzi Braşov-Borş nu va depăşi 2,42 miliarde de euro, susţin surse din cadrul Ambasadei SUA la Bucureşti. Această sumă include plata TVA şi a celorlalte taxe legale, costurile pentru achiziţii de terenuri, investigaţiile arheologice şi alte lucrări aferente. Sursele citate su-gerează că, urmare a utilizării forţei de muncă locale, preţul final ar putea chiar să fie redus faţă de valoarea anunţată.

Datele comunicate de Ambasada SUA contrazic declaraţiile oficialilor români. Pe de o parte, cu numai cîteva zile în urmă, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Sorin Bota, sus-ţinea în Parlament că valoarea contractului este de 2,9 miliarde de euro şi că această sumă include şi TVA. Pe de altă parte, în nota de fundamentare, pentru aprobarea împrumutului extern necesar proiectului este trecută suma de 2,88 miliarde de euro. Acum aflăm că, de fapt, costul este de 2,42 miliarde de euro sau chiar mai puţin.

Sursele din cadrul Ambasadei SUA mai susţin că suportul financiar pe care "Eximbank" SUA este pregătit să îl asigure acestui proiect nu este limitat la 800 milioane de dolari, aşa cum s-a vehiculat în presă şi că rolul băncii nu este doar de a prelua riscul finanţării.

Afirmaţia contrazice declara-ţia pe care Sorin Bota a făcut-o ziarului Bursa şi prin care: "Eximbank SUA preia riscul finanţării pe următorii patru ani, banii urmînd să vină de la statul român care se va împrumuta de la băncile comerciale".

Pe lîngă Eximbank SUA, de finanţarea proiectului autostră-zii Braşov-Borş s-au arătat interesate multe bănci de renume. Potrivit surselor citate, licitaţia organizată de Guvern pentru atragerea finanţării a incitat interesul a zeci de bănci internaţionale. Dintre acestea, suresele citate susţin "Citibank", JP Morgan, ABN Amro, ING, "Deutshe Bank", "Societe Generale", "Raiffeisen Bank", "HypoVereisbank", "Union Bank of Switzerland", "Credit Suisse First Boston".

Rugaţi să comenteze suspiciunile Uniunii Europene în le-gătură cu contractul "Bechtel", reprezentanţii ambasadei au precizat că este vorba de nişte declaraţii personale, care nu reflectă opinia comunitară. "Ştim sigur că la nivelul Uniunii Europene nu a fost iniţiată nici o investigaţie", susţin reprezentan-ţii ambasadei.

Ambasada a negat şi ideea vehiculată de autorităţile române conform căreia contractul re-prezintă o acţiune de natură politică. "Chiar dacă a fost precedat de semnarea unui memorandum între guvernele de la Bucureşti şi Washington, contractul nu are nici o implicaţie politică. Este un contract strict comercial", au precizat sursele citate.

Autostrada Braşov-Borş nu va duce firmele româneşti în Irak

Reprezentanţii Ambasadei SUA au ţinut să dezmintă şi aşteptările companiilor româ-neşti faţă de reconstrucţia irakiană. "Behtel" este principalul contractant de lucrări publice în Irak, iar prezenţa sa pe piaţa românească nu va influenta în nici un fel şansele companiilor româneşti în a accesa contracte în această ţară. "Dacă firmele româneşti aşteptă ca să le invite cineva, atunci pot să aştepte în continuare. Însă cine vrea cu adevărat să lucreze în Irak, trebuie să se deplaseze la Bagdad", susţin reprezentanţii Ambasadei SUA.

Traian Băsescu: "Autostrada va costa 7-8 miliarde de euro"

Costul final al autostrăzii Braşov-Borş va fi în jurul a 7-8 miliarde de euro, susţine preşedintele PD, Traian Băsescu, fostul ministru al transporturilor. Domnia sa a arătat ieri, în cadrul unei conferinţe de presă, că, deşi contractul prevede un preţ de 3,4 miliarde de euro, faptul că statul se va împrumuta de la băncile comerciale, va face ca dobînda împrumutului să dubleze valoarea contractului. "Cunosc despre ce este vorba, deoarece eu am încercat în 1997 să fac, în parteneriat public-privat, autostrada Bucureşti-Constanţa, care ar fi costat atît de mult încît ar fi ajuns un monument, nefolosit de nimeni", a afirmat Traian Băses-cu. Studiile de fezabilitate de atunci au arătat că dobînzile mari plătite ar fi impus nişte taxe exorbitante pentru utilizarea autostrăzii. Liderul democrat a arătat că PD susţine proiectul, deoarece îl consideră o investiţie care favorizează dezvoltarea României. "Avem un singur semn de întrebare: modul de angajare a lucrării fără licitaţie, care indică lipsa de transparenţă în utilizarea fondurilor publice", a afirmat Traian Băsescu. Mai mult, domnia sa i-a acuzat pe actualii guvernanţi că s-au lăcomit pe ultima sută de metri ai mandatului la comisioane grase. "În momentul în care Uniunea Europeană ne promite 10 miliarde de euro, bani mai mult decît suficienţi pentru ambele autostrăzi, guvernanţii vor alerga după credite comerciale pentru un contract fără licitaţie", a conchis liderul democrat. (L.C.)

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb