Peste 130 de femei şi bărbaţi, cu poziţii cheie în diferite industrii, s-au reunit la Ambasada Greciei la Bucureşti pentru a dezbate soluţii prin care România poate depăşi penultimul loc la egalitate de gen în UE, potrivit celui mai recent raport al European Institute for Gender Equality. Evenimentul a fost organizat în cadrul campaniei #wearehalf, ce susţine creşterea participării femeilor în câmpul muncii de către Ambasada Greciei la Bucureşti, Camera de Comerţ Bilaterală Eleno-Română şi Asociaţia Solidaritate şi Egalitate, conform unui comunicat de presă remis Redacţiei.
"Lobby-ul şi presiunile asupra autorităţilor pentru adoptarea şi implementarea măsurilor de protecţie a femeilor împotriva violenţei merg mână în mână cu încurajarea şi împuternicirea lor de a promova şi de a participa în roluri active în societate. De asemenea, este important să educăm întreaga populaţie, încă din şcoală, în direcţia promovării egalităţii de gen şi a combaterii stereotipurilor. Femeile participă şi contribuie activ în societate şi se află în fruntea tehnologiei şi antreprenoriatului în afaceri. Avem femei în administraţie şi în poziţii importante şi în guvern, dar nu sunt suficiente. Noi suntem jumătate, însă acest lucru nu este încă bine reflectat. Deci este cu adevărat foarte important să organizăm astfel de evenimente şi să dăm cuvântul femeilor inspiraţionale, care pot acţiona ca modele şi inspira alte femei", a declarat, în deschiderea evenimentului, Excelenţa Sa Lili Evangelia Grammatika, Ambasadoarea Greciei la Bucureşti.
96% dintre femeile educate din mediul urban consideră că egalitatea de gen nu există în România. Iar 48% afirmă că au fost victime ale discriminării directe la locul de muncă sau acasă, au fost principalele concluzii ale unui studiat efectuat anul trecut de asociaţie.
"Ne aflăm ȋn această situaţie pentru că nu suntem unite, nu ne susţinem, nu ne promovăm şi nu ne încurajăm reciproc. Doar împreună putem schimba lucrurile, în primul rând pentru viitorul copiilor noştri. Este inspiraţional să vedem cum ţara noastră vecină, Grecia, are deja o preşedintă, Katerina Sakellaropoulou, un simbol puternic a ceea ce pot realiza femeile atunci când barierele sunt dărămate. Egalitatea de gen nu este doar un obiectiv, este o necesitate. Este un drept fundamental de care beneficiază toată lumea - femei şi bărbaţi deopotrivă. Sprijinindu-ne unii pe alţii, promovându-ne reciproc succesele şi rămânând uniţi, putem crea o lume în care genul nu determină potenţialul sau oportunităţile fiecăruia", a declarat Mihaela Raluca Tudor, fondatoarea Asociaţiei Solidaritate şi Egalitate şi CEO al TUDOR Communications.
Există progrese reale, atât la nivel global, cât şi în societatea românească - unde iniţiativele unor companii încep să genereze rezultate vizibile. Un astfel de caz este cel al Kaufland România, în care promovarea egalităţii de gen în rândul angajaţilor reprezintă o prioritate asumată. "Când discutăm despre rolurile femeilor, încă ne mai confruntăm cu prejudecăţi, modelate de educaţia noastră şi de societate. Ele reflectă realitatea în care trăim, dar, din fericire, lucrurile încep să se schimbe. Anul trecut, pentru prima dată, numărul de femei în rol de CEO în companiile din Fortune 500 a depăşit 10%. Este încă un procent mic, dar care ne indică un trend pozitiv. Sunt mândră că sunt femeie şi am fost întotdeauna, aşa cum ar trebui să fie orice femeie! Şi mi-ar plăcea să insuflu şi altor femei acest sentiment de mândrie, pentru că avem nevoie de mai multă încredere în capacităţile noastre. Mă bucur că am reuşit să am un impact pozitiv în vieţile oamenilor prin proiectele pe care le-am dezvoltat de-a lungul carierei mele, unul dintre ele fiind programul A.C.C.E.S.. Port cu mine această mândrie şi recunoştinţă pentru cei care m-au susţinut, şi mă susţin în continuare, în misiunea mea de a face societatea un loc echitabil. Pentru cei care aleg să mă evalueze pentru abilităţile mele şi nu în funcţie de genul meu. Am încredere că generaţiile viitoare vor lupta pentru a duce mai departe aceste valori şi pentru a le transforma şi mai mult din aspiraţii în realitate", a arătat Estera Anghelescu, Recruiting & Employer Branding Director, Kaufland România.
Impactul femeilor în piaţa muncii
Incluziunea şi eliminarea disparităţilor din piaţa muncii reprezintă priorităţi esenţiale nu doar în România, ci la nivelul întregii Uniunii Europene. Reducerea decalajelor de gen este o problemă de actualitate, abordată în toate statele membre în luna mai, când marcăm Luna Europeană a Diversităţii.
"Stereotipurile de gen sunt perpetuate şi prin mentalitatea şi modul în care sunt educate femeile. Este un semnal că trebuie să depunem mai multe eforturi pentru ca femeile să ocupe roluri mai importante în afaceri şi chiar şi în propriile familii. Trebuie să ajutăm ca pentru generaţia următoare egalitatea de gen să fie o realitate", a subliniat Effie Valsamaki, director general al Dirent Group şi Kallist Cosmetics.
Impactul intrării femeilor pe piaţa muncii are un efect benefic însă nu doar la nivel economic, ci şi asupra evoluţiei generaţiilor următoare, a explicat Danae Stambouli, director ştiinţific CytoGenomic Medical Laboratory: "Femeile reprezintă jumătate din populaţia lumii şi, prin urmare, deţin jumătate din potenţialul uman al acesteia. Atunci când intrăm în câmpul muncii, rezultatul este creşterea forţei de muncă cu impact direct asupra economiei. Atunci când femeile au aceleaşi oportunităţi ca bărbaţii, familiile şi societăţile merg pe o cale mai bună, pentru că femeile reinvestesc o mare parte din salarii şi venituri lor în familii, în educaţie şi asistenţă medicală pentru copiii lor. Femeile conduc şi pregătesc următoarea generaţie a lumii, care ar putea scăpa, astfel, de sărăcia extremă".
Transformarea pozitivă are loc
Lucrurile evoluează, lent dar sigur, ȋnsă pentru ca progresele să fie durabile, susţinerea femeilor şi implicarea lor este vitală. "În urmă cu 10 ani, când mergeam în Italia la întâlnirile internaţionale, din 100 de persoane cel mult cinci erau femei. Lucrurile au evoluat în bine, suntem din ce în ce mai multe. Femeile din România au avut dintotdeauna puterea de a găsi o cale pentru a se descurca, iar astăzi, în plus, avem acces la informaţie. Astăzi avem puterea de a ne susţine unele pe celelalte, fie direct, fie prin asociere. Astăzi avem puterea de a decide şi de a ne implica şi este responsabilitatea noastră să facem diferenţa", a precizat Raluca Popescu, Executive Vice President Corporates UniCredit Bank Romania.
Rolul educaţiei în atingerea dezideratelor egalităţii de gen este esenţial pentru materializarea acestora. Impactul acesteia este unul în masă, pe termen lung, a arătat Daniela Palade Teodorescu, jurnalistă şi co-fondatoarea Asociaţiei Solidaritate şi Egalitate: "De ce susţin egalitatea de gen? Pentru că asta am făcut timp de aproape 30 de ani în mass-media dedicată femeilor şi văd transformarea pozitivă care are loc. Sunt conştientă de faptul că, atunci când educi o femeie, educi întreaga comunitate din jurul ei. Chiar dacă societatea noastră nu a ajuns la prosperitatea ţărilor al căror nivel de calitate a vieţii îl dorim cu ardoare, ştiu că aceasta este direcţia corectă. Aspirăm la atitudinea, la educaţia, la prosperitatea lor, dar uităm să corelăm aceste realităţi cu reprezentarea femeilor în parlament şi în instituţiile decizionale."