Guvernul de la Budapesta nu exclude vânzarea companiei aeriene naţionale "Malev" Zrt., care se confruntă cu datorii foarte mari şi care a fost renaţionalizată anul acesta.
Ministrul maghiar al Dezvoltării, Tamas Fellegi, a declarat, la finele săptămânii trecute, citat de cotidianul Vilaggazdasag: "Situaţia companiei aeriene este extrem de critică, iar guvernul alocă din nou capital acestui operator de transport aerian, ca să-şi deruleze în continuare activitatea".
Săptămâna trecută, Agenţia de administrare a datoriei statului a injectat 14,7 miliarde forinţi (71 milioane de dolari) în capitalul "Malev" şi a acordat un împrumut de 5,7 miliarde forinţi, a declarat ministrul Fellegi, subliniind că injecţia de capital este a doua derulată la această companie în luna curentă. La începutul lui septembrie, "Malev" a primit de la stat 5,7 miliarde forinţi pentru achitarea unor rate de leasing.
Chiar dacă nu exclude varianta scoaterii la vânzare a companiei aeriene, ministrul dezvoltării a menţionat că obiectivul strategic al guvernului de la Budapesta este să întărească rolul statului în economie, inclusiv păstrarea şi consolidarea proprietăţii publice, ceea ce se aplică şi în cazul "Malev".
Amintim că, în urmă cu aproape două săptămâni, piloţii companiei "Malev" au ajuns la un acord cu managementul pe marginea salariilor şi a programului de lucru, după o grevă de avertisment de două ore. Sindicatul piloţilor a renunţat, astfel, la planul de a recurge la grevă pe termen nelimitat. În baza înţelegerii, "Malev" a renunţat la reducerea cu 20% a salariilor, începând cu luna septembrie.
La sfârşitul lunii februarie, Ungaria anunţa că va lua din nou în proprietate 95% din compania neprofitabilă "Malev", după ce ultima încercare de privatizare a eşuat. Până la acel moment, acţionarul majoritar al companiei aeriene a fost banca de dezvoltare "Vneşeconombank", deţinută de statul rus. În urma renaţionalizării, "Vneşeconombank" a plătit 32 de milioane de euro (44 de milioane de dolari) garanţii bancare către Ungaria.
Când a preluat din nou "Malev", executivul maghiar a promis că va implementa "un plan sever de restructurare", care include reduceri de personal, astfel încât compania să revină la profit în 2012.
La o lună de la renaţionalizare, conducerea "Malev" anunţa nevoia de reducere cu 23% a forţei de muncă, adică 300 din cei 1.300 de salariaţi.