Grupul britanic Manchester Airport (MAG) şi-a anunţat intenţia de a participa la procedura de licitaţie pentru concesionarea aeroportului din Sofia, fiind primul consorţiu care şi-a confirmat participarea, transmit BTA şi Novinite.
În iulie, Guvernul de la Sofia a iniţiat procedura pentru concesionarea principalului aeroport al ţării. Va fi un tip mixt de concesiune, care include serviciile legate de operarea aeroportului şi construirea unui nou terminal.
În prezent, MAG operează trei dintre principalele aeroporturi britanice - Manchester, London Stansted şi East Midlands - care deservesc în total 60 de milioane de pasageri pe an, oferă zboruri către 270 de destinaţii prin intermediul a 70 de companii aeriene, conform Agerpres.
Oferta MAG va fi sprijinită de compania chineză de construcţii BCEG, cu care deja lucrează la construcţia unui aeroport în Manchester.
"Sofia este oraşul cu cel mai subevaluat potenţial", a afirmat Andrew Harrison, directorul general al Manchester Airport. Acesta a adăugat că MAG nu este interesată în regiune decât de concesionarea aeroportului din Sofia, pentru a-l dezvolta. Declaraţia sa vine în condiţiile demarării procedurii de concesiune a aeroportului din Belgrad, la care MAG "a refuzat să participe".
Principalele motive prezentate de şeful Manchester Airport pentru a investi în Bulgaria sunt: creşterea turismului, localizarea geografică excelentă a capitalei Bulgariei - aproape de Est - şi profitul care va fi obţinut de pe urma concesiunii aeroportului.
Concesiunea va fi pe 35 de ani, iar costurile totale sunt estimate la aproape 3,9 miliarde de euro. Una dintre condiţiile impuse viitorului concesionar este să investească 600 de milioane de euro, iar MAG a precizat că este dispus la această investiţie.
Întrebat ce companii ar putea fi interesate de concesionarea aeroportului din Sofia, Andrew Harrison a răspuns: cele din Turcia, Franţa şi Germania.
Presa elenă anunţa recent că GEK Terna intenţionează să concureze pentru proiectele de modernizare şi operare ale aeroporturilor din Bucureşti şi Sofia, concesiunile fiind principalele obiective în viitor ale conducerii companiei de construcţii din Grecia.
GEK Terna a obţinut un proiect de 500 de milioane de euro în cooperare cu grupul GMR din India, cu care a depus şi o ofertă pentru operarea aeroportului din Belgrad.
Conform datelor Eurostat, Bulgaria şi România au avut în 2016 cea mai mare creştere a traficului aerian de pasageri din UE. Aeroportul Henri Coandă din Bucureşti ocupa în 2016 locul 39 în topul celor mai aglomerate aeroporturi din UE, cu 10,979 milioane de pasageri, în creştere cu 18,4% comparativ cu 2015.