Reporter: Cum au evoluat afacerile Adeplast în 2014 şi ce profit aţi înregistrat?
Marcel Bărbuţ: În 2014 am înregistrat o cifră de afaceri de aproape 300 milioane de lei şi o creştere cu 30% a profitului, la aproximativ 12 milioane de lei.
Pe parcursul anului, toate platformele AdePlast de la Oradea, Ploieşti şi Roman au funcţionat la capacitate. Campioană este platforma Roman, care a înregistrat cea mai mare creştere de 33%, urmată de Ploieşti, cu 14%.
Din punct de vedere funcţional, AdePlast este împărţită pe trei divizii: mortare uscate, vopsele şi polistiren. Pe fiecare divizie am obţinut rezultate mulţumitoare. La mortare suntem aproape la acelaşi nivel cu anul precedent, la vopsele am avut o creştere de 14 procente, iar la polistiren aproape 16 procente. Am reuşit, în acelaşi timp, să ajungem lideri pe piaţa de polistiren extrudat, cu 107.000 metri cubi vânduţi, ceea ce înseamnă 11% pondere în cifra noastră de afaceri.
Reporter:Ce ne puteţi spune despre valoarea investiţiilor în 2014? Dar în 2015?
Marcel Bărbuţ: : AdePlast a finalizat în 2014 implementarea unei strategii de IT şi automatizare în care s-au investit peste 330.000 euro, la care se adaugă cei 775.000 euro pentru dezvoltarea centrului de cercetare de la Ploieşti şi un upgrade în zona de producţie.
În acelaşi timp, avem grijă să creştem cea mai importantă resursă a noastră, ce o reprezintă oamenii.
Am ajuns în acest an la peste 300 de angajaţi în lunile de vârf, faţă de 250, câţi eram anul trecut, şi pentru toţi am decis să creştem salariile cu 4%. Investim continuu în dezvoltarea unei organizaţii sănătoase cu forţă de reacţie extrem de rapidă.
AdePlast a ajuns să fie singura companie cu capital autohoton în topul primilor 10 producători din zona construcţiilor, iar această poziţie ne obligă şi ne motivează.
Pentru 2015 ne vom orienta multe eforturi către mediu, iar primul pas pe care îl vom face va fi să înnoim parcul auto cu 20 de camioane EURO 6, pentru aceasta având aprobat un leasing de 2.000.000 euro. Pe lângă această investiţie, vom aloca peste 1 milion de euro în tehnologie şi echipamente. În domeniul nostru trebuie să te reinventezi în permanenţă ca să poţi ţine pasul cu cerinţele din piaţă şi pentru a fi tot timpul cu un pas în faţa competiţiei.
Reporter:Ce ne puteţi spune despre activitatea de export a AdePlast?
Marcel Bărbuţ: Anul trecut, am făcut cei mai importanţi paşi în dezvoltarea şi cercetarea de produse noi, dar mai ales în creşterea calităţii produselor existente.
Spre exemplu, am crescut densitatea la polistiren cu 10%, ceea ce ne determină să afirmăm că avem cel mai bun polistiren din piaţă, aliniat la toate condiţiile impuse de normele europene. Acest fapt, împreună cu certificatul de calitate european ETAG 004, ne-au consolidat drumul la export pentru termosistem în Ungaria, Austria, Germania, Franţa şi Belgia.
De asemenea, am început exportul şi în Bulgaria şi avem rezultate bune acolo. Acestea s-au cifrat la 3.080.000 de euro, în condiţiile în care anul precedent am înregistrat 2.000.00 de euro.
Gândiţi-vă doar că în piaţa în care ne desfăşurăm noi activitatea sunt companii care înregistrează cifre de afaceri de ordinul a 3 milioane de euro. Această cifră înseamnă mult pentru piaţa noastră. Deşi pare mult prea ambiţios, în 2015 avem resurse să dublăm această cifră.
Reporter: Care sunt perspectivele pentru acest an?
Marcel Bărbuţ: Este obligatoriu ca în acest an să avem o deblocare a investiţiilor publice.
Faptul că anul trecut statul nu a finanţat astfel de investiţii s-a resimiţit puternic în sectorul construcţiilor.
Anul acesta, scăderea preţului la petrol va impacta puternic asupra producătorilor care folosesc materie primă provenită din produse petroliere. Astfel, vom avea nevoie de volume mult mai mari pentru a realiza cifrele de afaceri din anii trecuţi.
Şi din acest motiv, pentru piaţa noastră, o deblocare a investiţiilor în termoizolaţii ar fi extrem de benefică.
Reporter: Care sunt perspectivele pieţei construcţiilor din acest an?
Marcel Bărbuţ: Ca în orice an, noi suntem optimişti în ceea ce priveşte evoluţia sectorului în care activăm. Şi asta pentru că în fiecare an, oricât de greu ar fi fost, am ştiut de fiecare dată ce avem de făcut.
De exemplu, 2014 a fost un un an greu şi atipic pentru toată lumea. Dar noi am găsit resursele de management şi vânzări care să ne facă să creştem cu 19% faţă de 2013.
În 2015 ne vom uita şi mai atent la piaţa în care ne desfăşurăm activitatea, fiind interesaţi de achiziţionarea unor companii.
Reporter: Credeţi că adoptarea directivei europene privind eficienţa energetică în legislaţia naţională va impulsiona vânzările companiei în următorii ani?
Marcel Bărbuţ: Cu siguranţă că acest cadru legislativ îşi va pune amprenta asupra întregii pieţe în care activăm. Important este, însă, ca beneficiarii să nu se lase duşi de val şi să fie foarte atenţi la calitatea produselor folosite în procesele de termoizolare.
Aceştia trebuie să aibă o abordare pe termen lung, pentru că o astfel de investiţie se amortizează în timp. Dar ca să se amortizeze, această investiţie trebuie să reziste în timp.
Este obligatoriu ca materialele să fie de calitate, iar punerea lor în operă să fie conformă normele tehnice în vigoare.
Reporter: Consultanţii imobiliari susţin că anul 2014 a readus interesul pentru achiziţia şi construcţia de locuinţe noi. Cum comentaţi?
Marcel Bărbuţ: Pe noi nu are decât să ne bucure o astfel de concluzie a anului 2014. Dacă privim acest interes ca pe o perioadă obligatorie înainte de achiziţie, atunci acest lucru ar trebui să se simtă în piaţă în 2015 şi 2016.
Pe de altă parte, nu trebuie să uităm potenţialul uriaş care există pentru piaţa noastră în zona locuinţelor vechi. Avem zeci de mii de blocuri în ţară la care, de 30-40 de ani, nu s-a mai făcut nicio îmbunătăţire.
În Capitală, lucrurile s-au mişcat vizibil în ultimii ani, însă ştim cu toţii cum arată cartierele de blocuri din oraşele ţării. Aici primăriile, împreună cu administraţia centrală şi cu asociaţiile de locatari, trebuie să aibă în mod obligatoriu o iniţiativă.
Reporter: În luna ianuarie a anului trecut, aţi primit un ajutor de stat de 7,27 milioane de euro, pentru construcţia fabricii de vată bazaltică în zona Ploieşti, proiectul, cu o valoare totală de peste 19 milioane de euro, urmând să fie finalizat în 2015. La jumătatea anului, însă, aţi declarat că renunţaţi la banii de la stat şi că nu mai faceţi această investiţie. În ce stadiu este proiectul?
Marcel Bărbuţ: Investiţia în fabrica de vată bazaltică este momentan în stand-by, dar cu siguranţă se va face.
Am luat decizia să renunţăm la ajutorul de stat şi la investiţia în fabrica propriu-zisă din două motive importante.
Primul este instabilitatea mediului economic şi politic din ţara noastră. Am evaluat inclusiv riscul ca să se întârzie foarte mult plata ajutorului de stat către noi, astfel că activitatea companiei ar fi putut fi afectată radical.
Un alt motiv este că nu am găsit un producător de echipamente care să ne inspire încredere totală şi care să ne convingă că poate instala capacităţile în timing-ul impus de coordonatele proiectului. În plus ne-a interesat ca fabrica să fie 100% ecologică.
• "Listarea - un vis vechi de-al meu"
Reporter:Intenţionati să încercaţi, din nou, listarea pe piaţa reglementată sau pe sistemul alternativ de tranzacţionare?
Marcel Bărbuţ: Aşa cum am mai declarat, listarea la Bursă a Adeplast este un vis de-al meu de mult timp. Am dorit listarea şi o voi realiza, aşa cum am realizat până acum orice mi-am propus, legat de această companie.
Reporter:Ce sumă vreţi să atrageţi de pe piaţa de capital?
Marcel Bărbuţ: În acest moment nu avem configurat un proiect foarte clar în acest sens. Analizăm oportunităţi şi avem diverse discuţii la nivel intern.
Reporter:Ce lecţie aţi învăţat din eşecul ofertei AdePlast din 2013?
Marcel Bărbuţ: În primul rând, noi nu am privit-o ca pe un eşec, pentru că ştim că am făcut tot ce ne-a stat în putinţă ca acest lucru să se întâmple. Faptul că nu s-a dorit listarea noastră la acel moment este o altă discuţie. Şi, din acest punct de vedere, dacă este să vorbim despre un eşec, atunci cred că acesta este al pieţei de capital.
Lecţia pe care am învăţat-o este că trebuie să ne facem treaba pe care o ştim, la fel de bine ca până acum, iar lucrurile bune se vor întâmpla.
Reporter:Vă mulţumesc!
AdePlast a încheiat anul 2013 cu o cifră de afaceri de 253 milioane de lei, în creştere cu 37,36 % faţă de anul trecut. În 2013 avut loc cea mai mare dezvoltare industrială din istoria companiei, pe baza unui program investiţional de peste 22 de milioane de euro, în urma căruia a adăugat în portofoliul său industrial patru noi fabrici. La Roman au fost inaugurate anul trecut o fabrică de mortare uscate şi o fabrică de polistiren. Unităţile de la Roman sunt cele mai moderne facilităţi de producţie de polistiren din Europa şi deservesc partenerii zona Moldovei, dar şi exporturile către Republica Moldova, Ucraina şi ţările arabe.
La Oradea platforma industrială a AdePlast este finalizată şi complet operaţională, odată cu inaugurarea fabricii de polistiren în 2013. Platforma de la Oradea este compusă din trei fabrici diferite (mortare uscate, vopsele, polistiren).
La Ploieşti a fost pusă în funcţiune fabrica de vopsele, una din cele mai moderne din Europa. Din fabrica de la Ploieşti, o parte din produsele AdePlast au fost exportate în Bulgaria, Liban şi din Iordania. Fabrica de vopsea completează platforma industrială de la Ploieşti, unde mai există fabrică de mortare uscate şi una de polistiren.