Maria Grapini, ministrul delegat pentru IMM, Mediu de Afaceri şi Turism, a declarat astăzi că aproximativ 30-40% dintre hainele vândute în magazinele din ţara noastră sunt contrafăcute, falsurile fiind prezente nu doar în buticuri, ci şi în malluri, iar pe piaţa de profil consumul intern reprezintă doar 13-15%, restul provenind din import, transmit surse din presă.
Domnia sa a precizat: "Contrafacerea merge spre 30-40% din hainele de pe piaţă. Eu am fost şi în mall şi am văzut că scria pe o etichetă comercială foarte frumoasă: < 100% lână > şi când, fiind specialist, m-am dus la eticheta de producător din interior, era acrilic 100%. Producătorul nu are nicio vină în cazul ăsta. Din contră, s-ar putea ca în magazine foarte luxoase să găseşti contrafaceri, pentru că-ţi fură ochii imaginea magazinului. Pot fi lucruri de firmă contrafăcute".
Ministrul i-a sfătuit pe cumpărători să verifice două etichete ale unei haine: cea mare, de carton, dar şi cea din interiorul produsului.
"Găseşti în interiorul produsului o etichetă mică textilă, imprimată sau ţesută, pe care trebuie să scrie obligatoriu componenţa fibroasă, mărimea şi celelalte. Dacă producătorul face contrafacere şi pune el etichetă de 100%, consumatorul, când constată că nu e aşa, se poate duce la Protecţia Consumatorului să reclame producătorul. Dacă, însă, producătorul a pus corect eticheta, comerciantul este cel care trebuie amendat", a explicat oficialul.
Maria Grapini a mai spus că, în opinia domniei sale, cele mai mari contrafaceri sunt opera comercianţilor, care pun o presiune foarte mare pe preţul de producător şi ataşează o etichetă "foarte fiţoasă", spre a obţine un adaos cât mai mare. Ministrul a spus că pot fi trei contrafaceri la acelaşi produs: la compoziţia fibroasă, la brand şi la ţara de provenienţă.
Domnia sa a explicat: "Românul atâta ştie: că, dacă este 100% fibră, 100% bumbac, 100% in, este mai bună. Şi, într-adevăr, este mai bună, dar preţul nu poate fi acelaşi. Până acum, era ideea că doar produsul ieftin este contrafăcut, dar eu am rămas foarte dezamăgită atunci când am văzut personal că există această diferenţă între eticheta comercială şi eticheta producătorului. Sigur, nu ai atâţia oameni care să controleze tot, dar ar trebui prin sondaj să verifici magazinele, fără să crezi că la magazinele mari nu se pot întâmpla nimic şi să mergi doar la micile buticuri".