Gigantul constructor auto Stellantis a raportat joi o scădere de 10% a profitului în a doua jumătate a anului 2023, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, deoarece grevele de şase săptămâni la aşa-numiţii producători auto Detroit Three au împiedicat producţia în epicentrul profitului din America de Nord al grupului, transmite CNBC.
Profitul din exploatare ajustat a fost de 10,2 miliarde de euro (10,96 miliarde de dolari) pentru perioada iulie-decembrie, în scădere de la 11,3 miliarde de euro pentru aceeaşi perioadă din 2022.
Cu toate acestea, câştigurile s-au dovedit mai rezistente la impactul grevei decât se aşteptase piaţa, profitul din exploatare depăşind estimarea de 9,54 miliarde de euro a analiştilor chestionaţi de Reuters.
Acţiunile Stellantis au închis în urcare cu aproximativ 5,7% în Europa.
În America de Nord, marja profitului din exploatare a grupului a scăzut cu 1 punct procentual, la 15,4%, în termeni anuali, " în primul rând din cauza întreruperilor de producţie şi costurilor legate de noile contracte de muncă".
Stellantis a raportat la sfârşitul lunii octombrie că grevele sindicatului United Auto Workers, care au durat şase săptămâni, din 15 septembrie, şi au vizat şi General Motors şi Ford Motor, au costat compania venituri de 3,2 miliarde de dolari până în octombrie.
Compania, care deţine mărci cunoscute, inclusiv Jeep, Dodge, Fiat, Chrysler şi Peugeot, a ajuns la un acord cu UAW la sfârşitul lunii octombrie, prin care compania va investi 18,9 miliarde de dolari în SUA până în 2028.
Lucrătorii Stellantis din Statele Unite au ratificat acordul, care include creşteri salariale cu cel puţin 25% şi redeschiderea unei fabrici inactive în Illinois, pe 17 noiembrie.
În afară de greva UAW, CEO-ul Carlos Tavares a recunoscut joi că operaţiunile Stellantis în SUA nu au fost "stelare în 2023".
Compania a fost singurul producător auto important care a raportat o scădere a vânzărilor în SUA anul trecut; cota sa de piaţă a scăzut sub 10%; şi Hyundai, inclusiv Kia, a vândut mai mult decât Stellantis pentru prima dată.
"Sunt destul de încrezător că 2024 va fi mai bun decât 2023", a spus Tavares presei joi, adăugând că grupul oferă directorilor nord-americani mai multă libertate în ceea ce priveşte marketingul şi stimulentele pentru promovarea vânzărilor.
Rezultate record în 2023
Fluxul de numerar liber al companiei a scăzut cu 24% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la 4,2 miliarde de euro, în timp ce veniturile au scăzut uşor la 91,2 miliarde de euro.
În ciuda impactului din cele şase săptămâni de grevă, gigantul auto a raportat câştiguri puternice pentru 2023 în ansamblu - marcând al treilea an consecutiv de rezultate record pentru companie de când aceasta a fost formată printr-o fuziune a Fiat Chrysler cu PSA Groupe, în ianuarie 2021.
Profitul net a fost de 189,5 miliarde de euro pentru întregul an, în creştere cu 6% faţă de 2022, iar volumul livrărilor consolidate a crescut cu 7%.
Venitul operaţional ajustat pentru 2023 a crescut cu 1%, până la 24,3 miliarde de euro, în timp ce fluxul de numerar liber industrial a crescut cu 19%, până la 12,9 miliarde de euro.
Al treilea producător de automobile din lume după venituri a propus joi un dividend de 1,55 euro pe acţiune comună, o creştere cu aproximativ 16% faţă de anul precedent, şi a anunţat un program de răscumpărare de acţiuni de 3 miliarde de euro în 2024.