MESTESHUKAR BUTIQ:  "Preparată într-un ibric de cupru, cafeaua devine o licoare magică"

LARISA BĂNICĂ
Ziarul BURSA #Companii / 14 decembrie 2015

"Preparată într-un ibric de cupru, cafeaua devine o licoare magică"

"Este nevoie de 2.000 de bătăi de ciocan pentru ca din mâinile unui meşteşugar să se nască un ibric din cupru"

Mesteshukar ButiQ este un brand deţinut de Asociaţia Romano ButiQ, fiind o reţea de întreprinderi de economie socială ce a reuşit o revalorizare a meseriilor tradiţionale rome. Destinate acoperirii nevoilor contemporane de reconectare a vieţii şi de protejare a mediului înconjurător, produsele şi serviciile oferite de Mesteshukar ButiQ implică atât o materie primă curată, cât şi cunoaşterea unui meşteşug trecut prin lunga probă a timpului.

Magazinul este o afacere socială dezvoltată în cadrul proiectului Pakivalo ButiQ, finanţat POSDRU, DMI 6.1 Dezvoltarea economiei sociale.

La sfârşitul lui noiembrie, reprezentanţii Mesteshukar ButiQ au organizat, împreună cu maestrul cafegiu Gheorghe Florescu, o degustare în ibrice de cupru. Cu acest prilej, am aflat că este nevoie de 2.000 de bătăi de ciocan pentru ca din mâinile îndemânatice ale unui meşteşugar rom să se nască un ibric din cupru. În care sunt de ajuns numai 10 grame de cafea tare şi aromată pentru a obţine o băutură caldă. Preparată într-o asemenea "ustensilă", cafeaua devine o licoare magică, nu numai pentru că acest metal este cel mai bun conductor de căldură, dar mai ales fiindcă ibricele sunt fabricate cu unelte şi tehnici clasice.

Croitoresele rome lucrează cu designeri austrieci

La evenimentul amintit, am stat de vorbă cu domnul Radu Ion, meşter argintar, care ne-a destăinuit mai multe într-un interviu.

În magazinul din zona Pieţei Universităţii există şi o adevărată colecţie de obiecte de cupru - creată de meşteşugarul rom Victor Clopotar, împreună cu designerul vienez Nadja Zerunian -, prezentată la expoziţia Viena Design Week. Austriaca este cofondatoarea companiei de design zerunianandweisz şi consiliază Fundaţia Erste pentru programul Roma Partnership. Nadja a lucrat timp de 10 ani ca senior designer al Calvin Klein în New York, apoi a fost creative director la Georg Jensen, după care a fost angajată la Swatch Group.

Reporter: Ce reprezintă pentru dumneavoastră conceptul Mesteshukar ButiQ?

Radu Ion: Locul în care ne expunem obiectele noastre reprezentative - din cupru, din lemn, din argint.

Reporter: Ce fel de obiecte putem găsi?

Radu Ion: În primul rând, trebuie ştiut că produsele sunt confecţionate de trei bresle: căldărari, rudari şi argintari. Ca produse, avem ibrice din cupru, scaune, linguri de lemn, cercei, pandante, brăţări din argint etc.

Reporter: De cât timp se păstrează tradiţia acestora?

Radu Ion: Nu pot estima o perioadă, dar pot fi 300-400 de ani de când folosim tehnica lucrului manual.

Reporter: Dumneavoastră la ce lucraţi?

Radu Ion: La produse din alamă - pandante, cercei, brăţări.

Reporter: De când este deschis magazinul? Ce ne puteţi spune?

Radu Ion: La sfârşitul lunii mai - e proaspăt, dar sperăm că va avea succes. Eu unul mă aştept să "meargă" bine, pentru că aici sunt obiecte pe care nu le găseşti oriunde. Am adus ceva nou pe piaţă şi asta ne face mândri.

Reporter: Care este segmentul de clienţi care vă trec pragul?

Radu Ion: Nu este unul mare, dar este consistent. Ne bucurăm că cei ce vin la noi apreciază lucrurile făcute manual. Intră în magazin profesori, medici etc.

Reporter: Ce cumpără?

Radu Ion: Sunt atraşi de tot ce avem, dar cumpărăturile se fac în funcţie de necesităţi. Sunt persoane care preferă cuprul, altele argintul.

Reporter: În funcţie de preţ, cum vă poziţionaţi pe piaţă?

Radu Ion: Eu zic că produsele sunt accesibile când vine vorba de bani. Se munceşte mult, fiind lucrate manual, dar trebuie să avem şi un preţ bun, pentru a ne câştiga piaţa.

Reporter: Văd că aveţi şi îmbrăcăminte - rochii, cămăşi. Cine le confecţionează?

Radu Ion: Avem o croitoreasă romă, care lucrează cu un designer austriac.

Reporter: Cum alegeţi colecţiile? Vă inspiraţi de undeva?

Radu Ion: Ne adaptăm. Tematica vine din inspiraţia colegilor.

Reporter: Vă mulţumesc şi vă doresc succes în acest început de drum!

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb