Metrorex subliniază, într-un comunicat remis redacţiei, că a solicitat suspendarea procedurii privind achiziţia celor 51 de trenuri de metrou pentru Magistrala 5 Drumul Taberei - Pantelimon, până la finalizarea cercetărilor în dosarul vizând această licitaţie, iar CNSC i-a respins cererea.
"Metrorex a fost cea care a solicitat suspendarea procedurii de atribuire până la finalizarea cercetărilor, iar Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a respins cererea de suspendare a procedurii prin Decizia nr. 75s/C6/352, 357/24.04.2015 cu privire la procedura de achiziţie a 51 de trenuri de metrou. Suspendarea soluţionării contestaţiilor depuse de către S.C. Alstom S.A şi de către S.C. Astra Vagoane S.A., în contradictoriu cu S.C. Metrorex S.A. a fost hotărâtă tot de Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor - prin aceeaşi decizie, până când autorităţile statului vor pronunţa o hotărâre definitivă în cercetarea ce se află în derulare", arată sursa.
Reprezentanţii Metrorex mai spun că nu pot comenta procedura judiciară aflată în derulare şi aşteaptă finalizarea cercetărilor în acest caz şi încheierea procesului de soluţionare a contestaţiilor legate de procedura de achiziţie publică.
Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a suspendat soluţionarea contestaţiilor depuse de Alstom Transport şi Astra Vagoane Călători la licitaţia Metrorex pentru trenuri noi de metrou la magistrala Drumuul Taberei - Pantelimon, atribuită companiei spaniole CAF, până la o hotărâre definitivă într-un dosar penal instrumentat de DNA.
Trei membri ai comisiei de licitaţie din Metrorex sunt cercetaţi penal de DNA în legătură cu licitaţia de atribuire a acordului-cadru privind achiziţia trenurilor de metrou pentru Magistrala 5 Drumul Taberei - Pantelimon, de către Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) SA Bilbao.
La jumătatea lunii aprilie, CNSC a anunţat că a primit două contestaţii la licitaţia pentru achiziţia de trenuri noi la metrou şi că aşteaptă răspunsul DNA privind eventuale nereguli anchetate în legătură cu desfăşurarea procedurii organizate de Metrorex, contractul atribuit companiei CAF neputând fi semnat până la clarificarea situaţiei.
Astra Vagoane Călători, deţinută de omul de afaceri Valer Blidar, şi Alstom Transport, parte a grupului francez Alstom, au contestat, la finele lunii martie, la CNSC, licitaţia Metrorex.
"Autoritatea contractantă, în cazul nostru Metrorex, a solicitat suspendarea soluţionării cauzei de către CNSC deoarece există pe rolul DNA o plângere penală sau o cercetare sau o urmărire penală, cu privire la procedura de achiziţie publică în cauză. Noi am solicitat DNA să ne comunice dacă există sau nu începerea urmăririi penale. Când vom primi un răspuns, vom analiza şi ne vom pronunţa în consecinţă. Deocamdată nu ştim care va fi răspunsul", a declarat la 15 aprilie, răspunzând unor întrebări pe această temă, preşedintele CNSC, Lehel-Lorand Bogdan.
Termenul de soluţionare a celor două contestanţii este de 20 de zile, dar procedura nu poate fi lansată în lipsa unui răspuns din partea DNA. Solicitarea către Direcţia Naţională Anticorupţie a fost transmisă înainte de sărbătorile de Paşte, a spus reprezentantul CNSC.
Licitaţia cu o valoare estimată de aproximativ 440 milioane euro, cu TVA, vizează achiziţia a minim 43 şi maxim 51 de trenuri pentru Magistrala 5 Drumul Taberei - Pantelimon, cu 258, respectiv 306 vagoane, printr-un acord-cadru cu până la patru contracte subsecvente.
Pentru acest contract, Metrorex a primit la 15 octombrie oferte din partea Astra Vagoane Călători (1,14 miliarde lei), Alstom Transport (322,2 milioane euro), CAF (309,3 milioane euro), CSR din China (272,3 milioane euro) şi Pesa din Polonia (1,5 miliarde lei). Sumele nu includ TVA.
Presa a relatat în martie că procurorii DNA au făcut percheziţii la Metrorex, fiind suspectate fapte de corupţie în cazul licitaţiei pentru cumpărarea trenurilor.
Metrorex anunţa în decembrie 2014 că amână până cel târziu în luna martie desemnarea câştigătorului contractului, din cauza "complexităţii ofertelor".
La 10 martie, administratorul metroului bucureştean a comunicat că a finalizat etapa de evaluare a ofertelor, dar rezultatele finale, stabilirea câştigătorilor şi atribuirea contractelor de achiziţie publică vor fi comunicate printr-un anunţ de atribuire, publicat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice şi în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, după expirarea termenelor de contestare sau soluţionare la CNSC.
Contractul estimat la 1,556 miliarde lei fără TVA va fi finanţat dintr-un credit extern de la BEI, garantat de stat, şi bani de la buget, potrivit anunţului de participare lansat la jumătatea anului trecut de Metrorex.