• Compania disponibilizează 5.000 de salariaţi
Grupul britanic "MG Rover", producător de autoturisme, va elimina aproximativ 5.000 de salariaţi, ca urmare a eşecului negocierilor privind realizarea unei alianţe cu "Shanghai Automotive Industry Corporation" (SAIC) China. Un eventual parteneriat cu SAIC - cel mai mare producător auto din China, ar fi adus bani în societate şi ar fi determinat dezvoltarea de noi modele, care puteau să compenseze scăderea vînzărilor "MG Rover". Uzina "Rover" din Longbridge, care numără 6.100 de salariaţi, pierde 25 de milioane de lire sterline (47 milioane de dolari) lunar. Aproximativ 1.000 de lucrători vor fi păstraţi în posturi temporar. Aceştia vor produce motoare şi vor finaliza autoturismele aflate în lucru. "Este o veste devastatoare pentru lucrători, pentru familiile acestora şi pentru întreaga comunitate", declară Patricia Hewitt, secretar de stat pentru comerţ şi industrie, referindu-se la disponibilizări.
"Shanghai Auto" a pus capăt negocierilor de formare a unei societăţi mixte cu "MG Rover", după ce a analizat situaţia financiară a companiei, care scotea la iveală pasive importante. La finele săptămînii trecute, SAIC a anunţat că nu va relua discuţiile.
Finalul "MG Rover", producător auto cu o existenţă de o sută de ani, ar putea afecta cele 25.000 de locuri de muncă ale furnizorilor. Tocmai de aceea, guvernul britanic le-a oferit aces-tora, în urmă cu zece zile, un sprijin financiar de 40 de milioane de lire sterline (75 milioane de dolari). Totodată, premierul britanic Tony Blair, care speră să fie reales în scrutinul din 5 mai, a decis să crediteze "MG Rover" cu 6,5 milioane de lire pentru plata salariilor. În plus, guvernul va oferi 150 milioane de lire sprijin pentru muncitori, potrivit spuselor lui Blair.
Fabrica auto de la Longbridge a fost una din cele mai mari din lume. În momentul său de vîrf (anii '60) aceasta număra 250.000 de angajaţi. Compania producea 40% din autoturis-mele achiziţionate în Marea Britanie. La ora actuală, "MG Rover" are o cotă de piaţa mai mică de 3% în ţară. "MG Rover" a produs 106.088 de vehicule în 2004, cifră care reprezintă un record minim. Luna trecută, vîn-zările companiei au scăzut cu 17% pe piaţa internă.
Britanicul Jon Moulton, care a încercat să cumpere "MG Rover" cu cinci ani în urmă, ar putea înainta o nouă ofertă, prin care să transforme compania insolvabilă într-o unitate mică şi profitabilă.