Ministerul Economiei consideră necesară modificarea structurii organizatorice a Consiliului de Export, din cauza eficienţei scăzute. Acest organism are caracter public-privat, fără personalitate juridică, funcţionează pe lângă Ministerul Economiei, Comerţului şi Turismului şi are ca obiectiv armonizarea strategiilor sectoriale, intersectoriale şi regionale cu Strategia Naţională de Export, precum şi al stabilirea obiectivelor şi priorităţilor în domeniul exportului. Membri Consiliului de Export sunt reprezentanţi ai instituţiilor publice, structurilor patronale şi profesionale cu atribuţii şi activitate în domeniul exportului.
În opinia oficialilor Ministerului Economiei, actuala eficienţă scăzută, chiar ineficienţă a Consiliului de Export în implementarea Programului de Promovare a Exportului este ilustrată de două cifre: "Din bugetul alocat Programului de Promovare a Exporturilor în anul 2015, respectiv 55.279.000 lei, au fost cheltuiţi doar 37.812.000 lei (execuţie bugetară de sub 70%), iar numărul de firme care au participat la acest program naţional a fost de doar 430, în condiţiile în care numărul total al firmelor exportatoare din România este de peste 22.000 - practic nici măcar 2% din firmele exportatoare nu sunt beneficiarele acestui program naţional".
Pentru a diversifica, eficientiza şi simplifica Programul de Promovare a Exporturilor, Ministerul Economiei, Comerţului şi Reaţiilor cu Mediul de Afaceri a demarat un proces de consultare cu confederaţiile patronale reprezentative la nivel naţional, dar vrea să introducă şi un sistem de plăţi directe pentru participarea la manifestări expoziţionale internaţionale agreate în consultare cu Consiliul de Export.
Exporturile FOB ale României au fost, anul trecut, de 54,6 miliarde de euro, mai mari cu 4,1% decât volumul total al exporturilor din anul 2014, ceea ce constituie un record istoric absolut, potrivit viceprim-ministrul Costin Borc, Ministrul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri. În acelaşi timp, volumul importurilor a fost de 62,9 mld. Euro, cu 7,6% mai mult decât în 2014.
Domnul Borc a declarat: "Este de remarcat că acest trend s-a menţinut şi în primele 4 luni 2016, creşterea exporturilor fiind de 4,4% faţă de aceeaşi perioadă din 2015, în timp ce importurile au crescut cu 7,8%. În luna aprilie 2016, exporturile României au fost de 4,7 miliarde de euro, în creştere cu 6,9% faţă de aprilie 2015. De asemenea, comerţul exterior românesc cu servicii a avut o dinamică pozitivă, înregistrâd un sold favorabil de circa 7 miliarde de euro în 2015 (16,8 miliarde de euro exporturi şi 9,8 miliarde de euro importuri) şi de 2,3 miliarde de euro în primele patru luni 2016 (5,3 miliarde de euro export şi 3 miliarde de euro importuri).
Eficienţa tot mai ridicată a exporturilor româneşti este confirmată atât de creşterea ponderii în total înregistrată la grupele de produse cu valoare adăugată mare (precum maşinile şi echipamentele de transport, aparatură electronică şi mobilă), cât şi de scăderea la grupele produse minerale şi materii prime.
Privit prin prisma diversificării şi orientării geografice, comerţul exterior al României s-a desfăşurat, cu precădere, cu ţările europene (86,0% din total export şi 89,0% din total import), iar în acest cadru comerţul intracomunitar a avut ponderea de 76,1% la export şi 78,1% la import.
Însă, pentru ca ritmul de creştere a exporturilor din ultimii ani să se menţină, trebuie ca mărfurile româneşti să fie comercializate şi în alte zone: Orientul Mijlociu, Asia, Africa şi America Latină, zone în care, astăzi, vindem cu precădere produse agroalimentare şi băuturi, mobilă şi alte produse cu valoare redusă şi de calitate medie".
Ministerul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri a preluat partea de investiţii străine de la Departamentul pentru Investiţii Străine şi Parteneriat Public-Privat şi a creat în cadrul ministerului Departamentul pentru Promovarea Investiţiilor şi Comerţului.
Reprezentanţii Ministerului Economiei susţin: "Alinierea instrumentelor de dezvoltare a exportului, internaţionalizarii şi promovării investiţiilor la nivelul celor mai bune practici din UE am gândit-o prin crearea departamentului Romania Trade&Invest, care aduce noi instrumente, precum:
susţinerea exportului în ţară prin crearea de pepiniere, centre de pregătire a firmelor cu potenţial de export care nu au cunoştintele necesare să facă export sau să se internaţionalizeze (incubatoare de export în ţară); aceasta presupune şi dezvoltarea reţelei de sprijin în ţară;
dezvoltarea unei reţele externe unice de promovare a comerţului internaţional şi investiţiilor străine (inclusiv a capitalului românesc în exterior), cu posibilitatea angajării de personal autohton, care să permită servicii mai bune de acces pe pieţe pentru firmele româneşti".
Ministerul Economiei are în vedere şi dezvoltarea unui sistem dual de servicii de internaţionalizare, respectiv servicii gratuite (informaţii generale de piaţă, baze de date şi contacte) combinat cu servicii contra cost pentru studii de piaţă, organizare contacte etc.