Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a afirmat, marţi, că procesul de aderare la OCDE reprezintă o oportunitate unică, prin participarea României la grupurile de lucru şi la proiectele realizate de organizaţie, conform agerpres.ro.
Declaraţia a fost făcută în cadrul evenimentului de lansare a publicaţiei OCDE "Education at a Glance 2023", organizat la Biblioteca Centrală Universitară "Carol I".
"Astăzi (marţi - n.r.), pe lângă lansarea simultană în lume a a raportului Education at a Glance 2023, probabil cel mai cunoscut raport cunoscut de OCDE în domeniul educaţiei, lansare care marchează şi un moment simbolic, şi anume participarea României pentru prima dată, marcăm şi (...) debutul participării României în cadrul reţelei INES. Reţeaua INES este reţeaua pentru compararea indicatorilor care vizează sistemele naţionale de învăţământ. Practic, acest pas concretizează parte dintre eforturile susţinute pe care Ministerul Educaţiei le face la aderarea la Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică. Viziunea România Educată, care a stat la baza celor noi legi ale educaţiei, a încorporat o serie de patru analize realizate de OCDE dedicat pentru România. Ele au vizat subiecte de interes pentru profesionalizarea carierei didactice, creşterea accesului la o educaţie timpurie de calitate, creşterea echităţii educaţionale şi îmbunătăţirea managementului educaţional în sistemul preuniversitar", a declarat Ligia Deca.
Potrivit ministrului, procesul de aderare la OCDE reprezintă o oportunitate unică.
"Practic, procesul de aderare la OCDE reprezintă o oportunitate unică prin participarea României la grupurile de lucru şi la proiectele realizate de organizaţie cu statele membre şi partenere, dar ceea ce cred pe noi ne va ajuta enorm este faptul că procesul de preaderare coincide cu procesul de implementare a legilor educaţiei. Practic, rezultatele pe care le vom vedea, din analizele realizate împreună cu colegii de la OCDE. Practic, ne ajută să gestionăm toate aceste analize mai bine provocările pe care uneori le ştim şi alteori doar le intuim în sistemul educaţional românesc", a spus Deca.
Ministerul Educaţiei arată că, urmare a participării la INES, România este inclusă pentru prima dată în publicaţia Education at a Glance 2023 (EaG 2023), alături de statele membre OCDE şi alte state candidate, iar prin intermediul evaluărilor şi studiilor comparative ale sistemelor educaţionale efectuate de OCDE, ţara noastră poate să-şi evalueze şi să-şi urmărească evoluţiile în timp, oferind astfel oportunitatea de a efectua ajustări eficiente în politicile educaţionale.
"Procesul de negociere a aderării României la OCDE permite accesul la o serie de reţele şi grupuri de lucru care beneficiază de un suport tehnic din partea unor profesionişti recunoscuţi la nivel internaţional pe tematici precum: educaţia şi îngrijirea timpurie, învăţământul profesional şi tehnic, dezvoltarea competenţelor, piaţa muncii şi rezultatele economice şi sociale ale învăţării. OCDE realizează testări relevante la nivel internaţional precum PISA (evaluarea elevilor) sau TALIS (studiul privind procesul de predare-învăţare)", menţionează Ministerul Educaţiei.