Actualizare 13:50 S-a deschis primul magazin Farmec din Grecia, în Salonic
Firma G2D SPC, partenerul elen al Farmec, deschide primul magazin de brand din Grecia, în Salonic, potrivit unui comunicat remis redacţiei.
Mircea Turdean, Directorul General Farmec a declarat: "Produsele Farmec sunt apreciate în rândul consumatorilor greci, iar Salonic este cel de-al doilea oraş ca mărime din Grecia, un centru universitar important şi fosta Capitală Europeană a Culturii din 2007. Acestea sunt argumente valoroase care ne determină să credem că oraşul Salonic este foarte potrivit pentru a găzdui primul magazin de produse exclusiv Farmec din Grecia".
Printre produsele mărcii vor fi disponibile gamele Gerovital H3 Classic şi Gerovital H3 Retinol, Gerovital H3 Evolution, Aslavital Mineralactiv şi Aslavital Lift Instant, Gerovital Plant, Gerovital Plant Tratament, precum şi multe altele.
"Magazinul din Salonic este primul de acest fel din Grecia, urmând ca în perioada imediat următoare, conform strategiei partenerului nostru, să continue deschiderea de noi magazine partenere de brand şi în alte localităţi importante", potrivit comunicării companiei.
Produsele Farmec sunt prezente pe piaţa elenă şi în SPA-urile anumitor hoteluri, precum cel al Hotelului Porto Carras din Halkidiki, unde sunt folosite în cadrul tratamentelor de înfrumuseţare oferite clienţilor.
------
Reporter: Ce strategie a abordat compania pentru a depăşi perioada de criză?
Mircea Turdean: După experienţa acestor câţiva ani de criză, cred că primul argument cu care ar trebui să vină fiecare companie la momentul de faţă ar fi acela că trebuie să avem grijă de cash flow-ul societăţii, care este foarte important. Trebuie să avem un cash flow pozitiv şi în creştere, un cash flow controlat. Este ceea ce face compania să supravieţuiască. Altfel, nu discutăm nici de bani de achiziţii, nici de bani de salarii, nici de bani de dezvoltare.
În al doilea rând, vorbim despre finanţarea necesară dezvoltării. Tot timpul trebuie să inovăm şi să punem pe piaţă produse noi, care să satisfacă solicitările consumatorilor (noi avem 90% consumatoare şi 10% consumatori).
Vorbim, de asemenea, despre promovare, pentru că multinaţionalele câştigă războiul de pe piaţa din România prin promovări agresive, alocând, în acest sens, bugete mult mai mari decât noi. Dacă o societate românească alocă, după o politică bugetară bine gândită, o sumă de promovare rezonabilă, reuşeşte să se facă vizibilă şi dorită chiar dacă bugetele sunt mai modeste în comparaţie cu cele ale companiilor internaţionale.
Discutăm despre notorietate, ca un instrument al strategiei de depăşire a crizei, brandul Gerovital fiind de zeci de ani pe piaţă.
În acelaşi timp, este important să ţinem sub control cheltuielile, prin reglarea lor în funcţie de cifra de afaceri.
Retehnologizarea şi nu în ultimul rând instruirea şi perfecţionarea forţei de muncă la toate nivelurile sunt alte două măsuri care au stat la baza luptei noastre pentru a trece prin această perioadă economică dificilă.
Reporter: A fost nevoie de disponibilizări?
Mircea Turdean: Nu am făcut disponibilizări, iar pe partea de forţă de muncă directă ne putem lăuda chiar cu creşteri. Am adus persoane tinere în locul celor care s-au pensionat, având o creştere de peste 10% la angajări. Subliniez că avem foarte multe exemple de specialişti care au plecat de la multinaţionale şi au venit la noi.
Reporter: Aţi menţionat că societatea a înregistrat creşteri. Cum a evoluat cifra de afaceri şi ce ţinte de vânzări aveţi pentru anul în curs?
Mircea Turdean: Anul trecut faţă de 2012, cifra de afaceri a crescut cu 14%, ajungând la peste 138 de milioane de lei. În primele cinci luni din 2014, cifra de afaceri a fost similară, ca evoluţie, cu cea din 2013 şi ne propunem ţinte ambiţioase pentru întreg anul în curs. Cum vom ajunge acolo? Din nou, prin inovaţie, multe produse noi, retehnologizare, ţinerea sub control a costurilor, specializarea personalului, politici de marketing.
Reporter: Cât la sută din materia primă pe care o utilizaţi în producţie provine din import?
Mircea Turdean: Aici ne-am confruntat cu o mare problemă. Acum 18 ani eram cercetător. Atunci, din totalul produselor utilizate ca materie primă de Farmec, 90% erau din ţară şi 10% din afară. Acum, proporţia este exact invers - 90% din materie primă provine din alte ţări şi 10% de pe piaţa internă. De ce? Pentru că majoritatea companiilor mari din industria chimică s-au închis. Nu este vorba despre un progres, pentru că materia primă din România este la fel de bună ca cea din import. Diferenţa este doar de preţ. Astăzi, suntem obligaţi să cumpărăm aceeaşi materie primă de la import, la preţuri de trei ori mai mari decât în trecut, când ne procuram materia primă din România. Acest lucru se traduce în reducerea profitului, întrucât nu am modificat preţurile, ci ne-am micşorat rentabilitatea, pentru a fi competitivi. În ultimii 10-15 ani, am pierdut procente importante din profit. Firmele mari - multinaţionalele - obţin profituri mult mai mari decât companiile româneşti, din acest motiv.
Reporter: Din ce ţări importaţi materia primă?
Mircea Turdean: O cremă are în reţetă circa 10-12 componente, din care 90% provin din afară. În aceste condiţii şi ţinând cont de faptul că avem un portofoliu de produse extrem de diversificat şi bogat, putem spune că aducem materia primă din foarte multe ţări din Asia, Africa, America de Sud şi Europa.
Reporter: Ce procent din vânzări merge la export?
Mircea Turdean: Exportăm în peste 30 de ţări şi am reuşit, în ultimii patru ani, să dublăm cifra la export. În prezent, exportăm între 4% şi 5% şi, pentru acest an, ne-am propus să creştem.
Ca strategie pe partea de export, intenţionăm să ne creştem comerţul online şi să deschidem unele depozite strategice în străinătate, în următoarea perioadă, pentru a reduce costul transportului.
În urmă cu o lună am fost invitat de ambasadorul României din Haga la manifestarea care s-a desfăşurat cu ocazia zilei Olandei. Cei 150 de invitaţi au fost încântaţi de prezentarea pe care am făcut-o - în special doamnele, care au întrebat de unde pot cumpăra produsele noastre. Le-am spus că deja funcţionează comerţul online la Farmec, dar că, din păcate, este puţin mai scump din cauză că nu avem depozite strategice. De aceea este nevoie de investiţii pe acest segment.
Reporter: Ce alte planuri de investiţii aveţi pentru 2014?
Mircea Turdean: Bugetul de investiţii pentru anul în curs este de 2,4 milioane de euro. Din această sumă, 1,5 milioane de euro sunt destinate lucrărilor de retehnologizare. Avem prevăzute linii de umplere pentru cosmetice şi curăţenie, două malaxoare, o linie pentru secţia de mase plastice etc. O altă parte din suma totală va fi destinată modernizării laboratoarelor de control al calităţii, în vederea ridicării standardului de lucru în laborator. Acest standard trebuie să corespundă cerinţelor legale de securitate şi sănătate a personalului, precum şi standardelor implementate, pentru a demonstra că rezultatele finale obţinute în laboratoare în urma verificărilor asigură calitatea produselor, dar şi pentru a păstra certificările companiei.
De asemenea, investim sume foarte mari şi în cercetare. Pe acest segment discutăm despre acei oameni care lucrează cu departamentul de marketing şi care analizează piaţa, caută formulări noi, tendinţe şi lucrează foarte mult în laborator. Pentru o gamă de produse cosmetice vorbim de 2-3 ani de zile de muncă a cercetătorilor. Munca lor se termină nu în momentul când în laborator au fost realizate 50 de grame de cremă, ci după ce se produce, în fabrică, şarja zero din malaxorul de 500 de kg. Această cremă trebuie să fie la fel cu cea din laborator, din punct de vedere fizico-chimic. Abia după ce se stabileşte că este în concordanţă cu cea din laborator din punct de vedere fizico-chimic, se primeşte ok-ul pentru ca respectiva cremă să iasă pe piaţă.
Reporter: Trecând la produse, ce noutăţi aţi lansat în acest an pe piaţă?
Mircea Turdean: În primul rând subliniez că vom lansa o serie de produse noi, în următoarele şase luni - cel puţin patru game mari despre care vom vorbi la vremea respectivă.
Foarte recent, am ieşit cu Gerovital Men, o gamă completă de cosmetică şi îngrijire pentru bărbaţi - deodorante, produse de bărbierit, cosmetică facială şi corporală, şampoane.
De asemenea, după câţiva ani de cercetare am reuşit să reînnoim clasica gamă anti-aging Gerovital H3. Am făcut un "facelift" foarte modern pe ambalaj şi o inovare puternică pe partea de formulare în reţetele produselor. Deşi această gamă a apărut în octombrie 2013 a adus creşteri pe segment de 250% în primele cinci luni ale anului acesta, comparativ cu perioada similară din 2013.
Pentru că am sesizat că nu suntem suficient de puternici pe partea de şampoane, am lansat şampoanele Farmec. Am introdus o gamă completă de şampoane pe acest brand, pentru a avea un preţ competitiv, întrucât gama Farmec este destinată mai mult pieţei interne. Ca urmare a introducerii acestei noi game pe piaţă, a trebuit să punem în funcţiune o a doua linie de producţie - investind în preparare şi ambalare -, întrucât fabricăm peste un milion de unităţi de şampoane pe lună.
Mai avem şi gama Argan, ca noutate în gama de cosmetice. Aceasta vine să completeze gama de creme şi emulsii Farmec. Arganul este fructul tinereţii, având în vedere că întreţine foarte bine tenul, fiind originar din ţările africane. Aşadar, folosim atât flora autohtonă, cât şi extracte din alte ţări, atunci când apar ingrediente inovatoare în piaţă.
Reporter: Care sunt cele mai căutate produse?
Mircea Turdean: Cele mai căutate sunt produsele de cosmetică - cele pentru îngrijirea mâinilor, a feţei, a părului şi pentru îngrijirea corporală , care reprezintă circa 70% din totalul producţiei. Un segment de 20% este reprezentat de produsele de curăţenie a locuinţei, restul de 10% însemnând secţia de aerosoli, dintre care amintesc deodorantele, spumele de păr, spumele de ras, odorizantele de încăperi, insecticidele.
Reporter: Mai există o altă companie pe piaţa noastră 100% românească în domeniul în care activaţi?
Mircea Turdean: Pe segmentul cosmetice, din păcate sunt prea puţine: Cosmetic Plant, Geroccosen, Ivatherm. M-ar fi bucurat să existe şi alte companii româneşti în acest domeniu. Ne amintim cu regret de Miraj, care s-a închis acum 3-4 ani şi, mai recent, am avut exemplul Elmiplant, care a fost cumpărată de un investitor străin şi mutată cu tot cu producţie în afara ţării, lucru care nu ne bucură, pentru că vorbim despre industria ţării noastre.
Reporter: În aceste condiţii, cum apreciaţi evoluţia pieţei de profil?
Mircea Turdean: Anul trecut a fost înregistrată o uşoară creştere procentuală, după o scădere care a avut loc cu doi ani în urmă.
Reporter: Mulţumesc!
Înfiinţată cu peste 125 de ani în urmă, compania Farmec, care activează pe piaţa cosmeticelor şi produselor de curăţenie, este o societate cu capital 100% românesc, fiind recunoscută atât în ţara noastră, cât şi în alte state din lume în special pentru gamele Farmec şi Gerovital.
Istoria modernă a companiei a început în 1967, când Farmec a devenit primul producător din România de creme şi emulsii anti-aging Gerovital H3. Iniţial, produsele se adresau femeilor ajunse în pragul vârstei de 40 de ani, în prezent societatea producând peste 400 de produse cosmetice care acoperă o gamă largă de utilizare, adresate atât femeilor, cât şi bărbaţilor.
Având unitatea de producţie în Cluj şi 12 puncte de lucru pentru echipa de vânzare, compania îşi procură materia primă în mare parte din străinătate, după ce industria noastră chimică de unde Farmec îşi cumpăra ingredientele şi-a închis porţile.