Guvernul a aprobat, ieri, o ordonanţă de urgenţă prin care instituie noi măsuri de sprijin destinate mediului economic. Astfel, pentru sectorul HoReCa, domeniu ce se confruntă cu lipsă de lichiditate, s-a stabilit prelungirea măsurii privind scutirea de la plata impozitului specific datorat de operatorii economici pentru o perioadă de 180 de zile, calculată de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe. Concomitent, s-a prevăzut şi mecanismul de recalculare a impozitului specific datorat, în sensul scăderii acestei perioade de 180 de zile din totalul de 365 zile ale anului fiscal.
Actul normativ mai prevede reglementări privind flexibilizarea condiţiilor de accesare a eşalonării la plată. Se creează posibilitatea depunerii cererii de eşalonare şi de către debitorii aflaţi în procedura insolvenţei, condiţia fiind ca până la data emiterii deciziei de eşalonare aceştia să iasă din procedura de insolvenţă. Totodată, se creează posibilitatea acordării eşalonării la plată şi pentru sumele pentru care s-a stabilit răspunderea, potrivit legislaţiei privind insolvenţa şi/sau răspunderea solidară. Măsura este necesară pentru redresarea contribuabililor care se află în dificultate financiară, pentru care eşalonarea la plată reprezintă un real sprijin.
Un alt element de noutate îl reprezintă încetarea obligaţiilor declarative pentru entităţile care au înscrisă în registrul comerţului menţiunea privind inactivitatea temporară sau pentru cele care au suspendată activitatea, pe perioada inactivităţii sau a suspendării activităţii. Măsura are ca scop reducerea poverii administrative a contribuabililor care, în prezent, îşi menţin obligaţiile declarative sau pot obţine un regim de declarare derogatoriu dacă solicită, în cazul care au înscrisă la registrul comerţului inactivitatea sau au suspendată activitatea.
• Guvernul pregăteşte schema HoReCa 2
Guvernul pregăteşte un act normativ prin care operatorii economici din HoReCa să fie sprijiniţi financiar pentru pierderile suferite din cauza restricţiilor impuse de autorităţi şi în cursul anului 2021. Schema ar urma să funcţioneze pe aceiaşi parametri precum cea aprobată în 2020, dar implementată real în a doua jumătate a anului trecut, adică să acopere 20% din pierderea cifrei de afaceri înregistrată în domeniul HoReCa din cauza restricţiilor în anul 2021 comparativ cu anul 2019.
Anunţul a fost făcut de prim-ministrul Nicolae Ciucă şi de Daniel Cadariu, ministrul Antreprenoriatului şi Turismului, ieri în cadrul Adunării Generale a Alianţei pentru Turism (APT). Mai mult, ministrul Antreprenoriatului şi Turismului a precizat că pe schema HoReCa 1 până în acest moment au fost achitate peste 80% din ratele solicitate de antreprenori.
"Industria ospitalităţii a lucrat bine cu cei din Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului pentru ca schema HoReCa 1 să fie aproape de finalizare. Din informaţiile noastre, noi ştim că a fost epuizat şi achitat tot bugetul alocat, dar probabil mai sunt câteva restanţe. Am aflat de la prim-ministrul Nicolae Ciucă faptul că a fost pus în consultare publică un proiect de act normativ referitor la HoReCa 2, pentru compensarea pierderilor cauzate de restricţiile la care am fost supuşi în 2021 comparativ cu anul 2019", a spus Daniel Mischie, preşedintele APT.
Amintim că în schema HoReCa 1 s-au înscris 10.185 de solicitanţi, dintre care s-au calificat la finanţare 8369 de beneficiari, care au primit contractele de finanţare în aplicaţia electronică IMM Recover (portalul de granturi IMM), dar o parte dintre ei au ratat semnarea contractelor în termenul de 10 zile prevăzut de procedură şi au pierdut banii de la stat. Astfel, au fost finanţate în final 8294 de companii care au primit o primă tranşă de 46,87% din ajutorul atribuit, totalizînd 999.926.000 lei până la finalul anului 2021. Ulterior, în baza acordurilor de plată din aplicaţia informatică IMM-Recover, din bugetul de stat pe anul 2022, a fost plătită şi tranşa a doua a ajutorului atribuit, de 53,12% din grant, totalizând 1.133.477.030 lei.
Schema HoReCa a fost lansată în anul 2021 pentru a despăgubi întreprinderile din domeniul turismului, alimentaţiei publice şi organizării de evenimente, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei Covid 19, printr-un ajutor sub forma unor granturi în cuantum de 20% din diferenţa dintre cifra de afaceri obţinută din activitatea eligibilă aferentă anului 2019 şi cea aferentă anului 2020, dar nu mai mult de echivalentul în lei al sumei de 800.000 euro/întreprindere unică. Beneficiarii au obligaţia menţinerii activităţii pe o perioadă de minim 6 luni de la data primei plăţi sau 12 de luni de la data primei plăţi, în cazul în care valoarea grantului este mai mare de echivalentul în lei al sumei de 200.000 euro.